Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | W jaki sposób wyznaczamy położenie środka układu sił? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Mechanika bryły sztywnej. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń: - wyjaśnia, na czym polega metoda równoległoboku i ilustruje działanie tej metody na przykładach, - wyjaśnia, w jaki sposób wyznaczyć położenie środka układu sił przyłożonych do bryły sztywnej i stosuje zdobyte umiejętności w przykładach, - oblicza wartość siły wypadkowej działającej na punkt materialny, korzystając przy tym z twierdzenia cosinusów. - oblicza wypadkowy moment siły działający na bryłę sztywną, - rozróżnia przypadki sił współliniowych i niewspółliniowych. |
Strategie i metody nauczania: | odwrócona klasa (flipped classroom) |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, |
Środki dydaktyczne: | Komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym, przyrządy do geometrii (linijka, cyrkiel). |
Materiały pomocnicze | e‑materiały: „Co to jest wektor?”, „Dodawanie i odejmowanie wektorów”, „Jak definiuje się moment siły?”, „Jak wyznaczyć moment siły?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na wcześniejszej lekcji nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie animacji z niniejszego e‑materiału i przećwiczenie w domu zaprezentowanej konstrukcji geometrycznej. Rozpoczynając lekcję nauczyciel prosi ochotnika o streszczenie treści filmu. Nauczyciel zapisuje wnioski - jakie są kolejne etapy przeprowadzania konstrukcji. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi uczniów o to, by w zeszytach (najlepiej w kratkę) samodzielnie przeprowadzili opisaną konstrukcję. Nauczyciel podaje na tablicy trzy przykłady: z dwoma ustalonymi wartościami sił, ale tworzących ze sobą: a) kąt prosty, b) kąt rozwarty, c) kąt ostry. Nauczyciel daje uczniom czas na samodzielne wykonanie konstrukcji, następnie prosi ochotnika o zaprezentowanie rozwiązania na tablicy. Nauczyciel prosi teraz o zmierzenie linijką długości powstałego wektora i porównanie zmierzonej wartości z wynikiem uzyskanym z obliczeń. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje wyniki, pokazując skuteczność metody graficznej. Dla utrwalenia materiału uczniowie rozwiązują wybrane zadania z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel zadaje ochotnikom do wykonania zadania nie zrobione w trakcie lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane w taki sposób, jak opisano w scenariuszu. Może też posłużyć uczniom po lekcji, w celu utrwalenia materiału. |