Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Rozważania intymne. Tadeusz Różewicz, Matka odchodzi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
opisuje i interpretuje wizję przemijania przedstawioną w zbiorze Matka odchodzi;
charakteryzuje środki artystycznego wyrazu zastosowane przez Tadeusza Różewicza do stworzenia literackiego portretu matki;
sytuuje twórczość Różewicza w kontekście autobiograficznym;
wskazuje cechy gatunkowe trenu, dziennika.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Rozważania intymne. Tadeusz Różewicz, Matka odchodzi”. Uczniowie powinni się zapoznać z utworem w sekcji „Słuchowisko”: Matka odchodzi (fragment). Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu biograficznego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów.
Faza wprowadzająca:
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jakie znasz inne utwory, które mogłyby korespondować z utworem „Matka odchodzi?” Jak ukazana jest w nich wizja przemijania?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla treść sekcji „Słuchowisko”. Wskazani lub chętni uczniowie prezentują efekty pracy przed lekcją: przedstawiają kontekst biograficzny utworu. Następnie nauczyciel czyta polecenia: Na podstawie przytoczonego fragmentu przedstaw i skomentuj relacje między synem a matką oraz Do jakich doświadczeń nawiązuje poeta w wierszu zatytułowanym „W środku życia…?” Jak rozumiesz tytułowe sformułowanie? Uczniowie przygotowują odpowiedzi, pracując w parach. Po wyznaczonym czasie uczniowie czytają swoje propozycje, nauczyciel udziela im informacji zwrotnej, wskazując mocne i słabe strony ich wypowiedzi.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z multimedium w sekcji „Linia chronologiczna”. Następnie analizują treść zadania: Jaki obraz syna i matki wyłania się z „Dziennika gliwickiego?” Zacytuj fragmenty, które stanowią podstawę twojego sądu, dyskutują i zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Uczniowie wykonują kolejne zadanie 2 z sekcji „Linia chronologiczna”. Odpowiedź na pytanie z polecenia jest elementem interpretacji uogólniającej tekstu. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np. – Z jakimi tekstami kultury korespondują analizowane podczas dzisiejszej lekcji teksty?
– W jakim okresie życia poeta pisał swój dziennik, a w jakim – książkę poetycką? W jaki sposób czas tworzenia wpływa na kształt i treść tych utworów? W czym są podobne? Czym się różnią?
Praca domowa:
Wykonaj polecenia 3‑5 z sekcji „Linia chronologiczna”.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Wyka, Różewicz parokrotnie, Warszawa 1977.
Katarzyna Przebinda,Wyznania starego poety, czyli sylwiczny tren miłości Tadeusza Różewicza „Matka odchodzi”, w: „Konspekt”, 2001, nr 7;
Dorzecze Różewicza, film dokumentalny, Ninateka
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.