Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Komunikacja werbalna i niewerbalna

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

8) przedstawia różnorodne formy komunikowania się; wykazuje znaczenie komunikacji niewerbalnej w porozumiewaniu się.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie komunikacji;

  • charakteryzuje zagadnienia komunikacji werbalnej i niewerbalnej;

  • analizuje znaczenie komunikacji w życiu codziennym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • śniegowa kula;

  • rozmowa nauczająca;

  • mapa myśli;

  • drama.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach definiują pojęcie komunikacji. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą z nich.

Faza realizacyjna

1. Zapoznanie się z treścią zawartą w „Przeczytaj”, a następnie na podstawie własnej wiedzy uczniów przygotowanie mapy pojęć do zagadnień poruszonych w tej sekcji.  Przedstawienie innych propozycji w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.

2. Praca w parach – gra interaktywna. Po rozwiązaniu quizu uczniowie wspólnie analizują pytania i porównują swoje odpowiedzi.

3. Przygotowanie w grupach krótkich scenek z życia codziennego. Przedstawienie ich na forum klasy i omówienie wybranych elementów scenek, zwracając uwagę na wykorzystane kanały komunikacyjne.

4. Uczniowie, odnosząc się do odegranych scenek, rozmawiają na temat znaczenia komunikacji w życiu codziennym. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca

1. Odpowiedzi na pytanie zawarte we wprowadzeniu.

2. Wypowiedzi uczniów na temat ich zaangażowania podczas zajęć. Nauczyciel może wybranym osobom wystawić oceny.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia do multimedium.

Materiały pomocnicze:

Beata Kozyra, Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym, Warszawa 2019.

Magdalena Głowik, Komunikacja niewerbalna w kontaktach interpersonalnych, Warszawa 2004.

Ewa Kozak, Komunikacja werbalna i niewerbalna w porozumiewaniu się międzykulturowym, „Kultura i Edukacja” 2005, nr 4.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może służyć jako pomoc do przygotowania się do lekcji powtórkowej.