Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1BMjG6wyW2zO1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, na jaki dystans będą komunikować osoby, które dobrze się znają i lubią, ale nie są w intymnej relacji. Możliwe odpowiedzi: 1. dystans intymny, 2. dystans osobniczy (prywatny), 3. dystans społeczny, 4. dystans publiczny
RioNCKWpIQ1mD1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, co należy do komunikacji niewerbalnej. Możliwe odpowiedzi: 1. mimika, 2. mowa ciała, 3. intonacja, 4. charakter pisma, 5. SMS
R1iXDRAXtJwBF1
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Komunikując się słowami, zawsze używamy komunikacji ustnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Język jest głównym instrumentem komunikacji werbalnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Elementy niewerbalne mogą zmienić znaczenie komunikatu przekazanego werbalnie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Każdy komunikat musi zawierać element komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
SMS – jak zmienił komunikację między ludźmi?

160 znaków – ile treści, szczególnie w języku polskim, można zmieścić w tak krótkiej formie? Okazuje się, że wiele. SMS przez lata swojej kariery służył do wyznawania miłości, kończenia relacji, umawiania się na spotkania, informowania o miejscu swojego pobytu… Liczba możliwych do wysłania wiadomości w pakietach z roku na rok rosła, a ich cena malała w stosunku do kosztów przeprowadzonych rozmów telefonicznych. SMS to też świetny sposób przekazania informacji w momencie, gdy druga strona nie może odebrać telefonu. Jest to także idealne rozwiązanie dla introwertyków, dla których każda rozmowa wiąże się z olbrzymim stresem!

SMS Źródło: SMS – jak zmienił komunikację między ludźmi?, 2020 r., dostępny w internecie: smsplanet.pl [dostęp 2.11.2020 r.].
R17sSerl0S5rl
Wyjaśnij, dlaczego SMS jest określany jako „zabójca relacji międzyludzkich”. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Barbara Koc-Kozłowiec Bariery komunikacyjne w rodzinie

Zasób umiejętności komunikacyjnych każdego człowieka jest wyuczony. Dziecko pojawia się na świecie jako zupełnie „surowy materiał” – bez wyobrażenia o samym sobie, bez doświadczeń z kontaktami z innymi ludźmi i bez wiedzy na temat otaczającego świata. Wiedzę tę zdobywa, komunikując się z osobami, które się nim opiekują od momentu narodzin. Do piątego roku życia człowiek zdobywa około miliarda doświadczeń związanych z komunikacją międzyludzką. Ma już względnie ukształtowany pogląd na to, jaki jest, czego może oczekiwać od innych i świata, który go otacza.

bariery Źródło: Barbara Koc-Kozłowiec, Bariery komunikacyjne w rodzinie, „Wychowanie w rodzinie” 2012, t. VI, s. 102.
R1T8lPw6W5HVH
Wyjaśnij, na czym polega związek między socjalizacją pierwotną a budowaniem umiejętności komunikacyjnych. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Jolanta Antas Gesty – obrazy pojęć i schematy myśli

(…) to, co rzeczywiście tkwi za gestami, to nie rysunki rzeczy ani ich kopie, ale rzeczywiste mentalne schematy wyobrażeniowe pojęć. Gesty w rzeczy samej są graficznymi rysunkami tych schematów mentalnych i rzeczywistym, jak najbardziej realnym ich przedstawieniem. (…) Gesty nigdy bowiem tak naprawdę nie ilustrują sensów słów, ale przedstawiają, reprezentują ikonicznie gestalty myśli, tkwiące za słowami. Są zatem jednocześnie przejawem indywidualnej obróbki narracyjnej podmiotu mówiącego, jak i graficznym wyrazem jego czynności poznawczych (ideacyjnych).

gesty Źródło: Jolanta Antas, Gesty – obrazy pojęć i schematy myśli, Kraków 2007, s. 199.
R70NI0vPCapiB
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Myśl determinuje znaczenie i stanowi podstawę źródła zarówno komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Komunikacja werbalna wspomaga komunikację niewerbalną w przedstawieniu schematów mentalnych i rzeczywistych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Komunikacja niewerbalna uzewnętrznia sens wypowiedzi wyrażony za pomocą komunikacji werbalnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Natalia Nóżka, Joanna Łukasik Skuteczne komunikowanie się - barierą (nie) do przejścia?

Stuart Halem (…) uważa, że najczęstsze przyczyny nieporozumień dotyczą sytuacji, gdy odbiorca nie oswoił się z językiem przekazu, a pojęcia, które przejawiają się w przekazie, są mu nieznane. Odbiorca może nie znać terminów pojawiających się w komunikacie. W tym miejscu nasuwa się nam przykład rozmowy z lekarzem czy adwokatem, którzy niekiedy nieświadomie używają w rozmowie języka specjalistycznego, niezrozumiałego dla przeciętnego klienta. Odbiorca może nie nadążać za logiką prezentowania argumentów współrozmówcy, czy za sposobem narracji. Bardzo często zdarza się, że intencja odbiorcy nie jest tożsama z intencją nadawcy.

skuteczne Źródło: Natalia Nóżka, Joanna Łukasik, Skuteczne komunikowanie się - barierą (nie) do przejścia?, „Debata Edukacyjna” 2011, nr 4, s. 47.
RSxFFuD3xQ5EN
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Aneta Załazińska Po co językoznawcy badania gestów, po co badaniom gestów językoznawca?

Dotychczasowa analiza tych mechanizmów poszerzyła pole badawcze językoznawstwa o takie elementy zdarzenia komunikacyjnego, jak: kontekst, intencja, skutek czy rola nadawcy i odbiorcy. (…) Takie podejście, którego źródeł dopatrywać należy się w XIX‑wiecznych koncepcjach psychologizujących i tradycjach językoznawstwa funkcjonalnego, znalazło wydźwięk w badaniach nad pragmatyką mowy i doprowadziło do rozbudowania badań z zakresu teorii komunikacji. Kamieniem milowym usamodzielniającej się teorii komunikacji stało się twierdzenie, że każde zachowanie jest komunikatem, wobec tego nie można nie komunikować. Dało ono podstawę badaniom traktującym zachowania słowne i pozasłowne jako równoprawne środki wyrazu.

po co Źródło: Aneta Załazińska, Po co językoznawcy badania gestów, po co badaniom gestów językoznawca?, „LingVaria” 2007, nr 2 (4), s. 44.
RKSObFVQukFjq
Wyjaśnij, na czym polegała zasadnicza zmiana rozumienia pojęcia „komunikowanie się”, która pojawiła się w XIX w. (Uzupełnij).