Sprawdź się
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Komunikując się słowami, zawsze używamy komunikacji ustnej. | □ | □ |
Język jest głównym instrumentem komunikacji werbalnej. | □ | □ |
Elementy niewerbalne mogą zmienić znaczenie komunikatu przekazanego werbalnie. | □ | □ |
Każdy komunikat musi zawierać element komunikacji werbalnej i niewerbalnej. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
SMS – jak zmienił komunikację między ludźmi?160 znaków – ile treści, szczególnie w języku polskim, można zmieścić w tak krótkiej formie? Okazuje się, że wiele. SMS przez lata swojej kariery służył do wyznawania miłości, kończenia relacji, umawiania się na spotkania, informowania o miejscu swojego pobytu… Liczba możliwych do wysłania wiadomości w pakietach z roku na rok rosła, a ich cena malała w stosunku do kosztów przeprowadzonych rozmów telefonicznych. SMS to też świetny sposób przekazania informacji w momencie, gdy druga strona nie może odebrać telefonu. Jest to także idealne rozwiązanie dla introwertyków, dla których każda rozmowa wiąże się z olbrzymim stresem!
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Bariery komunikacyjne w rodzinieZasób umiejętności komunikacyjnych każdego człowieka jest wyuczony. Dziecko pojawia się na świecie jako zupełnie „surowy materiał” – bez wyobrażenia o samym sobie, bez doświadczeń z kontaktami z innymi ludźmi i bez wiedzy na temat otaczającego świata. Wiedzę tę zdobywa, komunikując się z osobami, które się nim opiekują od momentu narodzin. Do piątego roku życia człowiek zdobywa około miliarda doświadczeń związanych z komunikacją międzyludzką. Ma już względnie ukształtowany pogląd na to, jaki jest, czego może oczekiwać od innych i świata, który go otacza.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Gesty – obrazy pojęć i schematy myśli(…) to, co rzeczywiście tkwi za gestami, to nie rysunki rzeczy ani ich kopie, ale rzeczywiste mentalne schematy wyobrażeniowe pojęć. Gesty w rzeczy samej są graficznymi rysunkami tych schematów mentalnych i rzeczywistym, jak najbardziej realnym ich przedstawieniem. (…) Gesty nigdy bowiem tak naprawdę nie ilustrują sensów słów, ale przedstawiają, reprezentują ikonicznie gestalty myśli, tkwiące za słowami. Są zatem jednocześnie przejawem indywidualnej obróbki narracyjnej podmiotu mówiącego, jak i graficznym wyrazem jego czynności poznawczych (ideacyjnych).
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Myśl determinuje znaczenie i stanowi podstawę źródła zarówno komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej. | □ | □ |
Komunikacja werbalna wspomaga komunikację niewerbalną w przedstawieniu schematów mentalnych i rzeczywistych. | □ | □ |
Komunikacja niewerbalna uzewnętrznia sens wypowiedzi wyrażony za pomocą komunikacji werbalnej. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Skuteczne komunikowanie się - barierą (nie) do przejścia?Stuart Halem (…) uważa, że najczęstsze przyczyny nieporozumień dotyczą sytuacji, gdy odbiorca nie oswoił się z językiem przekazu, a pojęcia, które przejawiają się w przekazie, są mu nieznane. Odbiorca może nie znać terminów pojawiających się w komunikacie. W tym miejscu nasuwa się nam przykład rozmowy z lekarzem czy adwokatem, którzy niekiedy nieświadomie używają w rozmowie języka specjalistycznego, niezrozumiałego dla przeciętnego klienta. Odbiorca może nie nadążać za logiką prezentowania argumentów współrozmówcy, czy za sposobem narracji. Bardzo często zdarza się, że intencja odbiorcy nie jest tożsama z intencją nadawcy.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Po co językoznawcy badania gestów, po co badaniom gestów językoznawca?Dotychczasowa analiza tych mechanizmów poszerzyła pole badawcze językoznawstwa o takie elementy zdarzenia komunikacyjnego, jak: kontekst, intencja, skutek czy rola nadawcy i odbiorcy. (…) Takie podejście, którego źródeł dopatrywać należy się w XIX‑wiecznych koncepcjach psychologizujących i tradycjach językoznawstwa funkcjonalnego, znalazło wydźwięk w badaniach nad pragmatyką mowy i doprowadziło do rozbudowania badań z zakresu teorii komunikacji. Kamieniem milowym usamodzielniającej się teorii komunikacji stało się twierdzenie, że każde zachowanie jest komunikatem, wobec tego nie można nie komunikować. Dało ono podstawę badaniom traktującym zachowania słowne i pozasłowne jako równoprawne środki wyrazu.