Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Trzy prawa Keplera – powtórzenie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:

5) interpretuje III prawo Keplera jako konsekwencję prawa powszechnego ciążenia; stosuje do obliczeń III prawo Keplera dla orbit kołowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje 3 prawa Keplera,

  2. analizuje związek praw Keplera z prawem powszechnej grawitacji,

  3. określa związek II prawa Keplera z zasadą zachowania momentu pędu.

Strategie nauczania:

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania:

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Pierwsze prawo Keplera”, „Jaka jest treść II prawa Keplera?”, „Co mówi III prawo Keplera?”, „Jaki jakościowy wpływ ma siła grawitacji Słońca na niejednostajny ruch planet po orbitach eliptycznych?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcja powtórzeniowa będzie miała formę zabawy – konkursu o wiedzy o prawach Keplera.
Uczniowie przed lekcją są podzieleni na 3 grupy. Uczniowie przed lekcją zapoznają się z treścią rozdziału „Przeczytaj” i każdy zespół przygotowuje pytania dla innych zespołów. Należy zapowiedzieć, że błędne odpowiedzi nie będą oceniane negatywnie, natomiast ciekawe pytania i dobre odpowiedzi mogą być nagrodzone dobrą oceną lub w inny sposób.

Faza realizacyjna:

Każdy z zespołów kolejno zadaje swoje pytania, wskazując ucznia z innego zespołu do odpowiedzi. Nauczyciel pilnuje organizacji, aby każdy zespół miał tyle samo okazji do zadania pytania, jak i do odpowiedzi. Gdy odpowiedź jest prawidłowa, uczniowie zapisują na tablicy punkt dla zespołu odpowiadającego. Gdy odpowiedź jest błędna, uczniowie zapisują na tablicy punkt dla zespołu pytającego. W przypadku błędnej odpowiedzi pytanie przechodzi do kolejnego zespołu. Gdy nadal nie ma prawidłowej odpowiedzi, odpowiada autor pytania, za co jego zespół dostaje dodatkowy punkt. Oczywiście, nauczyciel weryfikuje odpowiedzi i wyjaśnia wątpliwości.
Po wyczerpaniu pytań następuje podsumowanie punktów i ogłoszenie zespołu zwycięskiego. Nauczyciel może na koniec wyróżnić uczniów (na przykład dobrą oceną), którzy wykazali się inwencją w wymyślaniu pytań i wyczerpującymi odpowiedziami.

Faza podsumowująca:

Uczniowie oglądają film o prawach Keplera i rozwiązują zadania z nim związane, następnie dyskutują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedia można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań tam zawartych oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów poza lekcjami do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.