Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Trzy prawa Keplera – powtórzenie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony 5) interpretuje III prawo Keplera jako konsekwencję prawa powszechnego ciążenia; stosuje do obliczeń III prawo Keplera dla orbit kołowych. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Pierwsze prawo Keplera”, „Jaka jest treść II prawa Keplera?”, „Co mówi III prawo Keplera?”, „Jaki jakościowy wpływ ma siła grawitacji Słońca na niejednostajny ruch planet po orbitach eliptycznych?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Lekcja powtórzeniowa będzie miała formę zabawy – konkursu o wiedzy o prawach Keplera. | |
Faza realizacyjna: | |
Każdy z zespołów kolejno zadaje swoje pytania, wskazując ucznia z innego zespołu do odpowiedzi. Nauczyciel pilnuje organizacji, aby każdy zespół miał tyle samo okazji do zadania pytania, jak i do odpowiedzi. Gdy odpowiedź jest prawidłowa, uczniowie zapisują na tablicy punkt dla zespołu odpowiadającego. Gdy odpowiedź jest błędna, uczniowie zapisują na tablicy punkt dla zespołu pytającego. W przypadku błędnej odpowiedzi pytanie przechodzi do kolejnego zespołu. Gdy nadal nie ma prawidłowej odpowiedzi, odpowiada autor pytania, za co jego zespół dostaje dodatkowy punkt. Oczywiście, nauczyciel weryfikuje odpowiedzi i wyjaśnia wątpliwości. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie oglądają film o prawach Keplera i rozwiązują zadania z nim związane, następnie dyskutują odpowiedzi na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedia można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań tam zawartych oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów poza lekcjami do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |