Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Polityka zagraniczna Chińskiej Republiki Ludowej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy

Uczeń:

8) wykazuje, że regionalne mocarstwa niezachodnie (Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Federacja Rosyjska, Federacyjna Republika Brazylii) działają w kierunku wzmocnienia własnej pozycji międzynarodowej, także poprzez organizacje międzynarodowe (BRICS, Szanghajska Organizacja Współpracy).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje uwarunkowania polityki zagranicznej Chińskiej Republiki Ludowej;

  • analizuje najważniejsze kwestie sporne między Chińską Republiką Ludową a innymi państwami;

  • interpretuje wpływ polityki zagranicznej Chińskiej Republiki Ludowej na ład międzynarodowy.

Strategie nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed zajęciami

1. Uczniowie przygotowują się do symulacji posiedzenia Rady Bezpieczeństwa ONZ dot. konfliktu wokół Tajwanu. Zapoznają się w tym celu ze wskazanymi przez nauczyciela materiałami, którymi mogą być analizy Ośrodka Studiów Wschodnich lub publikacje książkowe (np. Bogdan Góralczyk, Wielki renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje lub Nowy długi marsz. Chiny ery Xi Jinpinga).

Faza wstępna

1. Nauczyciel syntetycznie przedstawia najważniejsze punkty polityki zagranicznej ChRL oraz jej uwarunkowania (uwzględniając militarne, ekonomiczne i ludnościowe zasoby tego państwa oraz relacje z innymi państwami).

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Odbywa się symulacja posiedzenia Rady Bezpieczeństwa ONZ, poświęconego napięciom między Chińską Republiką Ludową a Tajwanem. Uczniowie wcielają się w role przedstawicieli państw członkowskich (pięciu stałych członków oraz – w zależności od liczby uczniów – wszystkich lub niektórych aktualnych członków niestałych). Jedna z osób (prowadzący obrady, zgodnie z zasadami obowiązującymi w RB ONZ) przedstawia krótko historię konfliktu oraz podstawowe kwestie sporne dot. relacji ChRL‑Tajwan.

2. Przedstawiciel Chińskiej Republiki Ludowej przedstawia własną interpretację konfliktu. Głos zabierają – kolejno – przedstawiciele różnych państw (Rosji, USA, Wielkiej Brytanii, Francji). Prezentują stanowiska zgodne z polityką swoich rządów.

3. Członkowie Rady Bezpieczeństwa przeprowadzają dyskusję. Zgłaszane są projekty rezolucji, które następnie zostają poddane pod głosowanie, zgodnie z zasadami obowiązującymi w RB ONZ.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel ocenia wystąpienia uczniów. Zwraca uwagę na aspekt proceduralny (tryb posiedzenia RB) oraz merytoryczny. Jeśli jest taka konieczność, uzupełnia prezentacje.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Mariusz Marszałkowski, Góralczyk: Rusza nowa Zimna Wojna między Zachodem a Chinami (rozmowa), biznesalert.pl.

Michał Bogusz, Jakub Jakóbowski, Witold Rodkiewicz, Oś Pekin–Moskwa. Fundamenty asymetrycznego sojuszu, osw.waw.pl.

Jerzy Olędzki, Ewolucja Szanghajskiej Organizacji Współpracy (SOW) jako przejaw regionalizmu i globalizmu. Streszczenie, depotuw.ceon.pl.

Joanna Hyndle‑Hussein, Jakub Jakóbowski, Nowa odsłona presji Chin na Litwę – uderzenie w europejskie łańcuchy dostaw, osw.waw.pl.

Krzysztof Szumski, Nowa polityka zagraniczna prezydenta Chin Xi Jinpinga, swps.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.