Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Polityka zagraniczna Chińskiej Republiki Ludowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy
Uczeń:
8) wykazuje, że regionalne mocarstwa niezachodnie (Chińska Republika Ludowa, Republika Indii, Federacja Rosyjska, Federacyjna Republika Brazylii) działają w kierunku wzmocnienia własnej pozycji międzynarodowej, także poprzez organizacje międzynarodowe (BRICS, Szanghajska Organizacja Współpracy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje uwarunkowania polityki zagranicznej Chińskiej Republiki Ludowej;
analizuje najważniejsze kwestie sporne między Chińską Republiką Ludową a innymi państwami;
interpretuje wpływ polityki zagranicznej Chińskiej Republiki Ludowej na ład międzynarodowy.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami
1. Uczniowie przygotowują się do symulacji posiedzenia Rady Bezpieczeństwa ONZ dot. konfliktu wokół Tajwanu. Zapoznają się w tym celu ze wskazanymi przez nauczyciela materiałami, którymi mogą być analizy Ośrodka Studiów Wschodnich lub publikacje książkowe (np. Bogdan Góralczyk, Wielki renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje lub Nowy długi marsz. Chiny ery Xi Jinpinga).
Faza wstępna
1. Nauczyciel syntetycznie przedstawia najważniejsze punkty polityki zagranicznej ChRL oraz jej uwarunkowania (uwzględniając militarne, ekonomiczne i ludnościowe zasoby tego państwa oraz relacje z innymi państwami).
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Odbywa się symulacja posiedzenia Rady Bezpieczeństwa ONZ, poświęconego napięciom między Chińską Republiką Ludową a Tajwanem. Uczniowie wcielają się w role przedstawicieli państw członkowskich (pięciu stałych członków oraz – w zależności od liczby uczniów – wszystkich lub niektórych aktualnych członków niestałych). Jedna z osób (prowadzący obrady, zgodnie z zasadami obowiązującymi w RB ONZ) przedstawia krótko historię konfliktu oraz podstawowe kwestie sporne dot. relacji ChRL‑Tajwan.
2. Przedstawiciel Chińskiej Republiki Ludowej przedstawia własną interpretację konfliktu. Głos zabierają – kolejno – przedstawiciele różnych państw (Rosji, USA, Wielkiej Brytanii, Francji). Prezentują stanowiska zgodne z polityką swoich rządów.
3. Członkowie Rady Bezpieczeństwa przeprowadzają dyskusję. Zgłaszane są projekty rezolucji, które następnie zostają poddane pod głosowanie, zgodnie z zasadami obowiązującymi w RB ONZ.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel ocenia wystąpienia uczniów. Zwraca uwagę na aspekt proceduralny (tryb posiedzenia RB) oraz merytoryczny. Jeśli jest taka konieczność, uzupełnia prezentacje.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 4–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Mariusz Marszałkowski, Góralczyk: Rusza nowa Zimna Wojna między Zachodem a Chinami (rozmowa), biznesalert.pl.
Michał Bogusz, Jakub Jakóbowski, Witold Rodkiewicz, Oś Pekin–Moskwa. Fundamenty asymetrycznego sojuszu, osw.waw.pl.
Jerzy Olędzki, Ewolucja Szanghajskiej Organizacji Współpracy (SOW) jako przejaw regionalizmu i globalizmu. Streszczenie, depotuw.ceon.pl.
Joanna Hyndle‑Hussein, Jakub Jakóbowski, Nowa odsłona presji Chin na Litwę – uderzenie w europejskie łańcuchy dostaw, osw.waw.pl.
Krzysztof Szumski, Nowa polityka zagraniczna prezydenta Chin Xi Jinpinga, swps.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.