Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Proporcjonalność prosta i jej wykres
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje proporcjonalność prostą,
rysuje wykres proporcjonalności prostej i podaje jego własności,
rozwiąuje zadania realistycznym dotyczącym proporcjonalności prostej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem
metoda kota i myszy
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w czterech grupach analizują zadania z sekcji Przeczytaj oraz zadania przedstawione w animacji. Notują pytania do poznawanych treści, następnie zadają je na forum klasy, odpowiedzi udzielają liderzy grup.
Uczniowie pracują w parach, metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w grupach (tych samych w których pracowali na początku lekcji) omawiają wyniki swojej pracy.
Nauczyciel przedstawia wyniki swoich obserwacji, ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia w sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
Proporcjonalność prostaProporcjonalność prosta
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać na lekcji o wielkościach wprost proporcjonalnych.