Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Europejski Trybunał Praw Człowieka – kompetencje, sposób działania
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa. Uczeń:
3) wymienia katalog praw i wolności z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz z protokołów do niej przyjętych; pisze skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje warunki dopuszczalności skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;
analizuje przykłady orzecznictwa Trybunału;
formułuje skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
WebQuest;
analiza materiału źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca do zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy, odpowiadają na pytania zawarte we Wprowadzeniu.
Przedstawienie tematu „Europejski Trybunał Praw Człowieka – kompetencje, sposób działania” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.
Praca z medium w sekcji „Animacja”. Uczniowie tworzą notatkę w formie mapy pojęć.
Elementy WebQuestu – praca w grupach. Zespoły szukają w zasobach internetowych orzeczeń Trybunału i na ich podstawie przygotowują skargi. Następnie prezentują je na forum. Propozycje są wspólnie dyskutowane i poprawiane.
Praca w parach. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji Sprawdź się. Wspolne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Każdy uczeń ma dokończyć zdanie: Zaczynam się zastanawiać…
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materoał dodatkowe:
Europejska Konwencja Praw Człowieka z protokołami dodatkowymi, echr.coe.int.
Samanta Kowalska, Odpowiedzialność państwa w kontekście funkcjonowania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, „Państwo i Społeczeństwo” 2010, nr X (4).
Przegląd orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wydanych w 2019 r., gov.pl.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Polska w systemie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.