Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Europejski Trybunał Praw Człowieka – kompetencje, sposób działania

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa. Uczeń:

3) wymienia katalog praw i wolności z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz z protokołów do niej przyjętych; pisze skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje warunki dopuszczalności skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;

  • analizuje przykłady orzecznictwa Trybunału;

  • formułuje skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • WebQuest;

  • analiza materiału źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Dyskusja wprowadzająca do zagadnień poruszanych w e‑materiale. Uczniowie, korzystając z własnej wiedzy, odpowiadają na pytania zawarte we Wprowadzeniu.

  2. Przedstawienie tematu „Europejski Trybunał Praw Człowieka – kompetencje, sposób działania” i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.

  2. Praca z medium w sekcji „Animacja”. Uczniowie tworzą notatkę w formie mapy pojęć.

  3. Elementy WebQuestu – praca w grupach. Zespoły szukają w zasobach internetowych orzeczeń Trybunału i na ich podstawie przygotowują skargi. Następnie prezentują je na forum. Propozycje są wspólnie dyskutowane i poprawiane.

  4. Praca w parach. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji Sprawdź się. Wspolne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie: Zaczynam się zastanawiać…

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

  2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materoał dodatkowe:

  • Europejska Konwencja Praw Człowieka z protokołami dodatkowymi, echr.coe.int.

  • Samanta Kowalska, Odpowiedzialność państwa w kontekście funkcjonowania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, „Państwo i Społeczeństwo” 2010, nr X (4).

  • Przegląd orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wydanych w 2019 r., gov.pl.

  • Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Polska w systemie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Warszawa 2018.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.