Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Europejska Konwencja Praw Człowieka z protokołami dodatkowymiArtykuł 21
Wymogi sprawowania urzędu
1. Sędziowie powinni być ludźmi o najwyższym poziomie moralnym i muszą albo posiadać kwalifikacje do sprawowania wysokiego urzędu sędziowskiego, albo być prawnikami o uznanej kompetencji.
2. Kandydaci na sędziów powinni mieć mniej niż 65 lat w dniu, w którym lista trzech kandydatów na sędziów ma zostać przedstawiona Zgromadzeniu Parlamentarnemu Rady Europy, zgodnie z artykułem 22.
3. Sędziowie zasiadają w Trybunale we własnym imieniu.
4. W okresie sprawowania urzędu sędziowie nie mogą brać udziału w żadnej działalności, która nie daje się pogodzić z niezawisłością, bezstronnością oraz z wymaganiami piastowania urzędu w pełnym wymiarze czasu; (…).Artykuł 23
Kadencja i odwoływanie
1. Sędziowie są wybierani na okres dziewięciu lat. Nie mogą oni być wybierani ponownie.
2. Sędziowie sprawują swój urząd do czasu ich zastąpienia. Zajmują się oni jednak nadal sprawami, które zaczęli rozpoznawać.
3. Żaden sędzia nie może być odwołany z urzędu, chyba że pozostali sędziowie postanowią większością dwóch trzecich głosów, że sędzia ten przestał spełniać stawiane wymogi.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.
Europejska Konwencja Praw Człowieka z protokołami dodatkowymiArtykuł 33
Sprawy międzypaństwowe
Każda z Wysokich Układających się Stron może wnieść skargę do Trybunału, jeśli uważa, że inna Wysoka Układająca się Strona naruszyła postanowienia niniejszej konwencji lub jej protokołów.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.
Odpowiedzialność państwa w kontekście funkcjonowania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w StrasburguStworzenie europejskiego systemu ochrony praw człowieka niewątpliwie nie było łatwym zadaniem. Obecnie, gdy próby dochodzenia swoich praw na gruncie krajowym nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, jednostki mogą odwołać się do organów międzynarodowej ochrony praw człowieka. Oczywiście te regulacje i mechanizmy nie są całkowicie wolne od wad, tak samo jak skarżący, którzy w niejednym wypadku sami na siebie ściągają negatywne konsekwencje w sferze praw i wolności. Niemniej międzynarodowe organy ochrony i kontroli praw człowieka odgrywają doniosłą rolę, pozwalając na przykład na forum międzynarodowym nagłaśniać lub obnażać nieprawidłowości zachodzące w tej jakże delikatnej materii.
Zapoznaj się z tekstami, a następnie wykonaj polecenie.
Europejska Konwencja Praw Człowieka z protokołami dodatkowymiArtykuł 8
Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
1. Każdy ma prawo do poszanowania swojego życia prywatnego i rodzinnego, swojego mieszkania i swojej korespondencji.
2. Niedopuszczalna jest ingerencja władzy publicznej w korzystanie z tego prawa z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez ustawę i koniecznych w demokratycznym społeczeństwie z uwagi na bezpieczeństwo państwowe, bezpieczeństwo publiczne lub dobrobyt gospodarczy kraju, ochronę porządku i zapobieganie przestępstwom, ochronę zdrowia i moralności lub ochronę praw i wolności osób.
Przegląd orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wydanych w 2019 r.Altay p. Turcji (nr 2), skarga nr 11236/09:
Skarżący, który odbywał karę dożywotniego pozbawienia wolności, otrzymał od swej prawniczki paczkę zawierającą przedmioty, takie jak książka i gazeta. Sądy krajowe uznały, że przedmioty te nie odnosiły się do prawa do obrony i jako takie nie powinny mu zostać przekazane. Następnie administracja więzienna złożyła wniosek do prokuratora o zastosowanie wobec skarżącego art. 5 ustawy nr 5351, który przewidywał obecność funkcjonariusza w trakcie konsultacji między osadzonym a jego prawnikiem. Sąd krajowy uwzględnił ten wniosek w oparciu o zbadanie akt sprawy, nie przeprowadzając rozprawy ani nie zwracając się do skarżącego i jego prawniczki o stanowisko.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenie.
Polska w systemie Europejskiej Konwencji Praw CzłowiekaBolączką polskiego systemu prawnego, która znalazła odzwierciedlenie w orzecznictwie strasburskim, była przewlekłość postępowań sądowych i sądowo‑administracyjnych. Aby jej zaradzić, doszło do wprowadzenia do polskiego systemu prawnego nowego środka krajowego – skargi na przewlekłość postępowania. Bezpośrednim impulsem do wprowadzenia tego rozwiązania było naruszenie stwierdzone przez ETPCz w wyroku w sprawie Kudła p. Polsce (skarga nr 30210/96). Środek ten został przyjęty w drodze uchwalenia ustawy z 17 czerwca 2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki. W związku z wadliwą praktyką stosowania owego środka przez sądy krajowe, stwierdzaną w wyrokach Trybunału, podlegał on zmianom w drodze nowelizacji wspomnianej wyżej ustawy. Jednak mimo początkowej niedoskonałości przyjętego rozwiązania, wprowadzony w Polsce model rozpoznawania skarg na przewlekłość postępowania został powielony w porządkach prawnych wielu państw Rady Europy.