Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Jarosław Krakowski

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Zależność oporu właściwego od ruchliwości nośników ładunku

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. przeanalizuje budowę wewnętrzną metali i wielkości mogące wpływać na przewodzenie prądu,

  2. obliczy koncentrację nośników,

  3. dokona syntezy zależności opisujących prąd elektryczny i uzyska związek między wielkościami mikro i makro (koncentracja i ruchliwość nośników a opór elektryczny),

  4. wymieni wielkości mikroskopowe (koncentracja nośników i ich ruchliwość), które kształtują mierzalne wielkości makroskopowe (opór elektryczny właściwy),

  5. przeanalizuje symulację multimedialną.

Strategie nauczania

IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe).

Metody nauczania

wykład problemowy, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca zespołowa

Środki dydaktyczne:

rzutnik multimedialny, zestaw ćwiczeń, symulacja interaktywna

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

W dyskusji wstępnej nauczyciel określa wiedzę wyjściową uczniów. Przykładowe pytania to:

  • Co to jest prąd elektryczny?

  • Co nazywamy natężeniem prądu elektrycznego?

  • Jaki ruch nazywa się dryfem nośników i jak jest związany z natężeniem prądu?

  • Co to jest opór elektryczny właściwy?

Nauczyciel następnie definiuje pojęcie ruchliwości nośników i zadaje uczniom pytania, mające na celu przypomnienie wiadomości o ruchu nośników:

  • Jakie ruchy nośników nazywa się termicznymi?

  • Jak pole elektryczne wpływa na ruch nośników?

Faza realizacyjna:

Na podstawie modelu klasycznego uczniowie korzystając ze wskazówek nauczyciela wyprowadzają zależność między oporem właściwym a koncentracją nośników i ruchliwością.
Na podstawie symulacji multimedialnej uczniowie powinni zauważyć wpływ wzrostu temperatury na ruchliwość nośników a zatem i na opór właściwy.

Faza podsumowująca:

Rozwiązanie zadań 2 i 3 w celu zweryfikowania wiedzy zdobytej przez uczniów na lekcji.

Praca domowa:

Zadania: 1, 4, 5, 6, 7, 8 w celu utrwalenia wiedzy zdobytej na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Może być wykorzystane przy omawianiu wpływu temperatury na opór elektryczny i przy powtarzaniu wiadomości.