Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Socjalizm i marksizm

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących socjalizmu i marksizmu;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;

  • charakteryzuje socjalizm i marksizm.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • wzajemne odpytywanie się;

  • odpowiadam za ciebie.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

W celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie z e‑materiałów wiadomości dotyczące socjalizmu i marksizmu.

Faza wstępna

1. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie pojęć „socjalizm” i „marksizm”. Następnie krótko omawia podobieństwa i różnice.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

3. Nauczyciel informuje uczniów, że podczas dzisiejszej lekcji będą pracować w grupach 4–5‑osobowych. Zadaniem każdej z nich będzie przygotowanie krzyżówki na podstawie dostępnych materiałów.

Faza realizacji

1. Uczniowie otrzymują arkusze i markery, z każdej grupy jest wyłoniona osoba koordynująca pracę grupy i przydziela zadania.

2. Nauczyciel wyznacza czas na przygotowanie krzyżówki, która wraz z pytaniami ma znaleźć się na arkuszu. Rozwiązaniem ma być hasło wymyślone przez grupę.

3. Po wyznaczonym czasie poszczególne grupy wymieniają się przygotowanymi przez siebie zadaniami i muszą rozwiązać krzyżówkę oraz wyjaśnić znaczenie hasła.

4. Każda grupa po wykonaniu zadania wiesza swój arkusz w widocznym miejscu.

5. Uczniowie wymieniają się doświadczeniami z wykonywania zadania – dzielą się refleksją i trudnościami, jakie napotkali.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów, oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.

2. Uczniowie otrzymują oceny cząstkowe za pracę w grupach.

Praca domowa:

Utrwalić powtarzany materiał do sprawdzianu.

Wykonać samodzielnie ćwiczenia w e‑podręczniku.

Podczas koordynowania pracą uczniów nauczyciel zauważy, która grupa lub uczniowie mają braki w danym materiale, może wówczas zadać dodatkową pracę domową, aby uzupełnić zaległości.

Materiały pomocnicze:

A. Kunicka‑Goldfinger, W. Kunicki‑Goldfinger, M. Podbielkowski, Repetytorium. Wiedza o społeczeństwie. Liceum - poziom podstawowy i rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Bielsko Biała 2011.

Jürg Steiner, Demokracje europejskie, tłum. E. Gawron, Rzeszów 1993, s. 31.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wybrani uczniowie przygotowują biografię Karola Marksa i Fryderyka Engelsa, opisując ich poglądy. Zadanie wykonane w formie prezentacji lub mapy mentalnej zostanie wykorzystane do wprowadzenia do tematu.