Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Socjalizm i marksizm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
1) przedstawia proces ewolucji instytucjonalnej i ideologicznej partii politycznych; charakteryzuje funkcje partii politycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących socjalizmu i marksizmu;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;
charakteryzuje socjalizm i marksizm.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
wzajemne odpytywanie się;
odpowiadam za ciebie.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
W celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie z e‑materiałów wiadomości dotyczące socjalizmu i marksizmu.
Faza wstępna
1. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie pojęć „socjalizm” i „marksizm”. Następnie krótko omawia podobieństwa i różnice.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
3. Nauczyciel informuje uczniów, że podczas dzisiejszej lekcji będą pracować w grupach 4–5‑osobowych. Zadaniem każdej z nich będzie przygotowanie krzyżówki na podstawie dostępnych materiałów.
Faza realizacji
1. Uczniowie otrzymują arkusze i markery, z każdej grupy jest wyłoniona osoba koordynująca pracę grupy i przydziela zadania.
2. Nauczyciel wyznacza czas na przygotowanie krzyżówki, która wraz z pytaniami ma znaleźć się na arkuszu. Rozwiązaniem ma być hasło wymyślone przez grupę.
3. Po wyznaczonym czasie poszczególne grupy wymieniają się przygotowanymi przez siebie zadaniami i muszą rozwiązać krzyżówkę oraz wyjaśnić znaczenie hasła.
4. Każda grupa po wykonaniu zadania wiesza swój arkusz w widocznym miejscu.
5. Uczniowie wymieniają się doświadczeniami z wykonywania zadania – dzielą się refleksją i trudnościami, jakie napotkali.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów, oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.
2. Uczniowie otrzymują oceny cząstkowe za pracę w grupach.
Praca domowa:
Utrwalić powtarzany materiał do sprawdzianu.
Wykonać samodzielnie ćwiczenia w e‑podręczniku.
Podczas koordynowania pracą uczniów nauczyciel zauważy, która grupa lub uczniowie mają braki w danym materiale, może wówczas zadać dodatkową pracę domową, aby uzupełnić zaległości.
Materiały pomocnicze:
A. Kunicka‑Goldfinger, W. Kunicki‑Goldfinger, M. Podbielkowski, Repetytorium. Wiedza o społeczeństwie. Liceum - poziom podstawowy i rozszerzony, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Bielsko Biała 2011.
Jürg Steiner, Demokracje europejskie, tłum. E. Gawron, Rzeszów 1993, s. 31.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wybrani uczniowie przygotowują biografię Karola Marksa i Fryderyka Engelsa, opisując ich poglądy. Zadanie wykonane w formie prezentacji lub mapy mentalnej zostanie wykorzystane do wprowadzenia do tematu.