Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jaki jakościowy wpływ ma siła grawitacji Słońca na niejednostajny ruch planet po orbitach eliptycznych? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak definiuje się siły grawitacji?”, „Prawo powszechnego ciążenia”, „Jak wykorzystać zasadę zachowania momentu pędu w zadaniach?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie przypominają prawo powszechnego ciążenia. Nauczyciel wyjaśnia, że planety poruszają się po orbitach eliptycznych ze Słońcem w jednym z ognisk, rysując orbitę na tablicy. Uczniowie rysują na tablicy wektor siły grawitacji działającej na planetę w różnych punktach orbity i rozkładają go na składową styczną i prostopadłą do toru. Następnie w dyskusji uczniowie ustalają, jaki jest skutek działania obu składowych: prostopadła zmienia kierunek prędkości (jest siłą dośrodkową), a styczna zmienia wartość prędkości. Następnie uczniowie analizują ruch planety w różnych punktach orbity i dochodzą do wniosku, że w perihelium wartość prędkości jest największa, a w aphelium najmniejsza. | |
Faza podsumowująca: | |
W celu sprawdzenia przyswojenia materiału uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 8 z zestawu ćwiczeń i dyskutują rozwiązanie na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, 1 i 2 obowiązkowo, do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |