Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Równanie stanu gazu doskonałego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Definicja gazu doskonałego”, „Czym jest przemiana izotermiczna?”, „Czym jest przemiana izobaryczna?”, „Czym jest przemiana izochoryczna?”, „Czym jest przemiana adiabatyczna?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
• Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. • Odwołanie do wiedzy uczniów o przemianach gazowych. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza równanie stanu gazu w postaci pV/T=const, a następnie uczniowie obliczają wartość lewej strony równania dla 1 mola gazu w warunkach normalnych, otrzymując wartość stałej gazowej. Następnie nauczyciel stawia pytanie, co zmieni się w otrzymanym równaniu, gdy zwiększy się liczba moli. W dyskusji i analizie pomysłów uczniowie konstruują ogólną postać równania Clapeyrona z zastosowaniem liczby moli lub masy molowej gazu. Następnie uczniowie w grupach 3‑4 osobowych analizują przykłady procesów termodynamicznych zilustrowane na grafice interaktywnej oraz interpretują ukazane tam związki między pozostałymi parametrami, jako prawa przemian gazowych. Po zapoznaniu się z grafiką uczniowie rozwiązują umieszczone pod nią Polecenie 1. i zastanawiają się nad rozwiązaniem Polecenia 2. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów i wyjaśnia pojawiające się problemy. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie referują, do jakich doszli wniosków pracując w grupach z grafiką interaktywną. Nauczyciel omawia rozwiązanie obu poleceń odwołując się, w przypadku drugiego polecenia, do pierwszej zasady termodynamiki (tj. zasady zachowania energii) i do mikroskopowej interpretacji temperatury w skali Kelwina. Następnie uczniowie wykonują zadania 1, 2 i 3 z zamieszczonego zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Do wyboru 2 z spośród zadań, które nie zostały rozwiązane na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe - grafika interaktywna - można wykorzystać na lekcji i połączyć z dyskusją o przyczynach, na poziomie mikroskopowym, zmian parametrów makroskopowych gazu. |