Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co się stanie, jeśli rzucimy ciało pionowo w górę |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. II. Mechanika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | doświadczalna |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | niewielkie piłki lub inne przedmioty, które będą rzucane pionowo, telefon komórkowy do filmowania doświadczenia, komputer z oprogramowaniem pozwalającym oglądać film klatka po klatce |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w ramach pracy domowej oglądają symulację. Lekcja rozpoczyna się od wprowadzenia przez nauczyciela definicji rzutu pionowego i dyskusji z uczniami, co ma wpływ na maksymalną wysokość i czas trwania tego ruchu – na podstawie obserwacji z symulacji. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w grupach wykonują doświadczenie – filmują rzut pionowy (np. niewielkiej piłki), a następnie - wyświetlając film klatka po klatce - odczytują kolejne położenia ciała oraz wyznaczają wartość i zwrot prędkości na podstawie różnicy położeń w możliwie bliskich klatkach. Następnie wykonują wykresy położenia od czasu i prędkości od czasu. Nauczyciel zwraca uwagę uczniom na takie aspekty, jak: • znalezienie informacji, ile klatek filmu przypada na jedną sekundę, | |
Faza podsumowująca: | |
Po omówieniu przykładu i najczęstszych błędów, uczniom jest prezentowane zadanie 5 z zestawu ćwiczeń. Uczniowie mają chwilę na zastanowienie, po czym prawdziwość kolejnych wzorów jest oceniana przez głosowanie. Jeżeli nauczyciel widzi trudność (niepewność uczniów w ocenie, wynik głosowania 50:50), poddaje temat pod dyskusję, a następnie poświęca więcej czasu na omówienie wzoru, przy którym trudność się pojawiła, by bezsprzecznie wykazać uczniom jego prawdziwość bądź fałszywość (najlepiej, jeśli uczniowie w toku dyskusji sami dojdą do rozwiązania). | |
Praca domowa: | |
Jako pracę domową uczniowie mają wykonać zadanie 1 i 2 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może być wykorzystana na lekcji, zamiast realnego doświadczenia, może być zadana jako praca domowa poprzedzająca lekcję, w czasie której opisane doświadczenie będzie wykonywane. |