| Andrzej Kajetan Wróblewski Włodzimierz Natorf |
| |
| Symulacja błądzenia przypadkowego |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej. |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne: IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. V. Budowanie modeli fizycznych i matematycznych do opisu zjawisk oraz ilustracji praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; 16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki. V. Termodynamika. Uczeń: 7) opisuje zjawisko dyfuzji jako skutek chaotycznego ruchu cząsteczek. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki; 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VI. Termodynamika. Uczeń: 18) opisuje zjawisko dyfuzji; posługuje się pojęciem fluktuacji, opisuje ruchy Browna. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
analizuje wybrane aspekty ruchów Browna,
przeprowadza eksperyment symulujący ruchy Browna,
objaśnia pojęcie fluktuacji,
przedstawia znaczenie, jakie miało teoretyczne objaśnienie ruchów Browna dla ugruntowania atomistycznej interpretacji budowy materii.
|
| eksperymentalno ‑ obserwacyjna |
| pogadanka, symulacja zjawiska |
| wspólna praca całego zespołu klasowego, praca w grupach |
| szkolna tablica, komputer z rzutnikiem, dostęp do Internetu; instrukcja oraz dwuwymiarowe plansze przygotowane zgodnie z poleceniem po audiobooku. (wariantowo - nauczyciel przygotowuje wersje elektroniczne takich plansz, ewentualnie zleca takie przygotowanie uczniom, we współpracy z nauczycielem informatyki) |
| niniejszy e‑materiał, materiały „Na czym polegają ruchy Browna?” i „Obserwacja ruchów Browna w przyrodzie” |
|
|
Nauczyciel przedstawia zagadnienie „Struktura materii – ciągła czy ziarnista” zgodnie z częścią „Wprowadzenie” e‑materiału. Szkicuje rozwój poglądów na ten temat. Wskazuje przełom XVIII i XIX w. jako moment, w którym hipoteza atomistyczna zaczęła być stosowana do opisu coraz większej klasy zjawisk. Nauczyciel prosi uczniów, by wskazali podstawowe elementy atomistycznej interpretacji:
w opisie zjawisk cieplnych (chodzi o teorię kinetyczno‑molekularną i istnienie atomów i cząsteczek jako pojedynczych obiektów, podlegających prawom mechaniki);
w opisie zjawisk elektrycznych (chodzi o istnienie elektronów, protonów, jonów oraz o istnienie ładunku elementarnego);
w opisie powstawania związków chemicznych (chodzi o istnienie pierwiastków oraz możliwość wprowadzenia stałej Avogadro i pojęcia mola substancji).
Uczniowie odnoszą się, na podstawie dzisiejszej wiedzy, do pytania wstępnego: „Ile trzeba mieć wody, by móc uznać, że jest to woda?”. |
|
Nauczyciel zleca uczniom dobranie się w pary i przeprowadzenie dwuwymiarowej symulacji ruchów Browna pojedynczego „punktu materialnego”, opisanej w ostatnich poleceniach po audiobooku. Uczniowie prowadzą symulację aż do opuszczenia planszy przez „błądzący punkt” albo do wyczerpania czasu przeznaczonego na tę fazę lekcji (ok. 15 minut). Nauczyciel prosi uczniów o wyłożenie planszy na ławce (lub o udostępnienie w inny sposób pozostałym uczniom wyników symulacji do wglądu). Uczniowie oglądają tory uzyskane przez poszczególne grupy. Nauczyciel zapisuje na tablicy uzyskane przez poszczególne grupy wartości R – liczby kroków symulacji, po których punkt opuścił planszę albo liczbę kroków, na której grupa przerwała symulację. |
|
Nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi na temat tezy: „Materia o strukturze ciągłej, zbudowana z fluidów, podlega deterministycznym prawom mechaniki. Materia o strukturze ziarnistej zachowuje się – po części – w sposób nieprzewidywalny i wymaga opisu stochastycznego”. W wypowiedziach uczniowie powinni odnosić się do wyników symulacji, przeprowadzonych na lekcji. |
|
Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 6, 7, 8 związane z ruchami Browna i problematyką fluktuacji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Notkę biograficzną oraz audiobook można wykorzystać jako kilkuminutowy wstęp (zainteresowanie tematem) do dowolnej lekcji o dyfuzji, ruchach Browna, fluktuacjach czy innej problematyce związanej ze statystycznym opisem materii. |