Pokaż ćwiczenia:
2
Ćwiczenie 1

Przyjmijmy, że w życiorysie Mariana Smoluchowskiego pojawiło się następujące zdanie: „Należał on do post‑powstańczego pokolenia młodych Polaków, których dziejowym przeznaczeniem było …”. Przedstaw, w punktach, konspekt wypowiedzi na temat tej opinii. Zapisz swoje pomysły w przygotowanym polu i porównaj z wypowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
R1Tg4SyrAt3ni1
Ćwiczenie 2
Dostępne opcje do wyboru: rosyjskim, szwedzkim, duńskim, łacińskim, esperanto, niemieckim, angielskim, polskim, francuskim. Polecenie: Uzupełnij zdania. Można przypuszczać, że w domu rodzinnym Mariana Smoluchowskiego mówiono w języku luka do uzupełnienia . Podczas nauki w szkole i na uczelni posługiwał się on przede wszystkim językiem luka do uzupełnienia . Podczas swej dwuletniej podróży po ośrodkach naukowych Europy, porozumiewał się także językami luka do uzupełnienia (współpracując z prof. Lippmannem) i  luka do uzupełnienia (współpracując z prof. Thomsonem). Najwięcej okazji do posługiwania się językiem luka do uzupełnienia miał - tak można przypuszczać - podczas swego kilkunastoletniego pobytu we Lwowie. W e-materiale nie ma natomiast wskazówek co do okoliczności, w jakich mówił w znanym mu języku luka do uzupełnienia .
R1SplpAO5AHWm2
Ćwiczenie 3
Wskaż właściwe uzupełnienia tekstu.
Przed wybuchem I Wojny Światowej Smoluchowski mógł się dostać do europejskich łańcuchów górskich bez konieczności przekraczania granicy państwa, w którym mieszkał i pracował: ∘ Góry Świętokrzyskie w całości do liczącej się ich części do żadnej ich części
∘ Bieszczady w całości do liczącej się ich części do żadnej ich części
∘ Tatry w całości do liczącej się ich części do żadnej ich części
∘ Karpaty w całości do liczącej się ich części do żadnej ich części
∘ Sudety w całości do liczącej się ich części do żadnej ich części
∘ Alpy w całości do liczącej się ich części do żadnej ich części
∘ Pireneje w całości do liczącej się ich części do żadnej ich części
R1mRQg6E9f07j1
Ćwiczenie 4
Smoluchowski i Einstein zajmowali się teoretycznym wyjaśnieniem ruchów Browna. Wskaż zdanie, najtrafniej oddające relacje pomiędzy ich dokonaniami w tym zakresie: Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy z nich pracował i opublikował swoją interpretację zupełnie niezależnie od tego drugiego., 2. Einstein wzorował się na pomysłach Smoluchowskiego, ale udało mu się wcześniej dokończyć swoją pracę i wcześniej ją opublikować., 3. Smoluchowski wzorował się na pomysłach Einsteina, przez co później dokończył swoją pracę i później ją opublikował., 4. Obaj pracowali niezależnie od siebie. Pierwszy opublikował swą pracę Einstein; Smoluchowski uczynił to nieco później, zobaczywszy publikację Einsteina, ale nie skorzystał z zawartych tam pomysłów., 5. Obaj pracowali niezależnie od siebie, do momentu opublikowania pracy Einsteina. Wtedy Smoluchowski zobaczywszy publikację Einsteina, odpowiednio zmodyfikował własną koncepcję i opublikował swoją pracę.
RACGToQpEGydD1
Ćwiczenie 5
Przypomnij sobie zawarty w audiobooku opis prac Einsteina i Smoluchowskiego na temat teoretycznej interpretacji ruchów Browna. Wskaż najbardziej trafną konkluzję, do której prowadzi ten opis: "Pracowali oni niezależnie od siebie, … Możliwe odpowiedzi: 1. zadziwiające więc jest, że przyjęli jednakowe podejścia i podążali niemal tym samym tropem. Gdy jednak to uwzględnimy, to zrozumiałe się staje, że uzyskali bardzo zbliżone wyniki, znane dziś jako równanie Einsteina-Smoluchowskiego.", 2. zrozumiałe więc jest, że przyjęli różne podejścia i podążali różnymi drogami. Zadziwiające natomiast jest, że uzyskali bardzo zbliżone wyniki, znane dziś jako równanie Einsteina-Smoluchowskiego.", 3. zrozumiałe więc jest, że przyjęli różne podejścia i podążali różnymi drogami. Zrozumiałe jest także, że uzyskali i opublikowali zupełnie różne wyniki. Zadziwiające natomiast jest, że w dalszych pracach fizyków-teoretyków wykazano, że wyniki te mają wspólną, spójną postać, znaną dziś jako równanie Einsteina-Smoluchowskiego.", 4. zrozumiałe więc jest, że przyjęli różne podejścia i podążali różnymi drogami. Zrozumiałe jest także, że uzyskali i opublikowali różne wyniki. Uzupełniają się one wzajemnie, więc to, co nazywamy dziś skrótowo równaniem Einsteina-Smoluchowskiego, jest w rzeczywistości układem dwóch równań."
2
Ćwiczenie 6

Rozchodzenie się w powietrzu fali akustycznej polega na lokalnych zmianach gęstości powietrza. Rozstrzygnij, czy zmiany te można nazwać fluktuacjami. Zapisz swoją wypowiedź, wraz z uzasadnieniem, w przygotowanym polu i porównaj z wypowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 7
RWh0QdwcztF7l
Uzupełnij poprawnie zdania. Duży garnek z wodą stawiamy na ogniu niecentralnie, jak na rysunku. Moc palnika jest na tyle niewielka, że woda nie zostaje doprowadzona do wrzenia ze względu na wymianę ciepła, związaną z parowaniem i stygnięciem. Po ustaleniu się temperatury wody, mierzonej nad palnikiem, temperatura wody mierzona termometrem w różnych miejscach cieczy jest taka sama i stała w czasie taka sama, ale zmienna w czasie różna, ale w każdym miejscu stała w czasie różna, na dodatek w każdym miejscu zmienna w czasie. Przyczyną tego stanu rzeczy jest I zasada termodynamiki są ruchy konwekcyjne w wodzie są fluktuacje temperatury.
RZ6JJxK6Pt3vR1
Ćwiczenie 8
Wskaż zdania prawdziwe.
Gdybyśmy mogli, w sytuacji opisanej w poprzednim zadaniu, mierzyć gęstość wody niemal punktowo (w obszarach rzędu dziesiątków nanometrów), to : Możliwe odpowiedzi: 1. w każdym punkcie wynik byłby taki sam i praktycznie stały w czasie, 2. w każdym punkcie wynik byłby taki sam, choć byłby szybkozmienny w czasie wskutek zachodzących fluktuacji, 3. w różnych punktach wynik pomiaru byłby inny wskutek zjawiska konwekcji, wtedy w każdym punkcie byłby - średnio rzecz biorąc - stały w czasie, 4. w różnych punktach byłby inny, ale w każdym punkcie szybkozmienny w czasie wskutek zachodzących fluktuacji