| |
| |
| Maksymalna prędkość w przyrodzie |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 4) wskazuje prędkość światła w próżni jako maksymalną prędkość przekazu energii i informacji. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
tłumaczy, dlaczego powstała Szczególna Teoria Względności (STW) Einsteina,
wymienia różnice w założeniach mechaniki Newtona i Szczególnej Teorii Względności (STW) Einsteina,
tłumaczy, dlaczego prędkość światła jest prędkością graniczną przekazu energii i informacji.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| wykład problemowy, burza mózgów |
| praca zespołowa, praca w grupach |
| rzutnik, ekran, zestawy zadań |
| |
|
|
Nauczyciel zadaje pytanie: jaką maksymalną prędkość mogą uzyskać ciała zgodnie z zasadami mechaniki Newtona? Uczniowie analizując II zasadę dynamiki i ruch pod wpływem stałej siły dochodzą do wniosku, że teoria Newtona nie ma ograniczenia maksymalnej prędkości. Nauczyciel przedstawia wzór opisujący zależność prędkości od czasu rozpędzania ciała przez stałą siłę zgodnie z STW. Uczniowie analizują wzór i dostrzegają ograniczenia maksymalnej prędkości wynikające z STW. Uczniowie z pomocą nauczyciela wykonują szkice wykresów zależności prędkości od czasu rozpędzania ciała przez stałą siłę zgodnie z teorią Newtona i zgodnie z STW. |
|
Uczniowie analizują założenia mechaniki Newtona. Nauczyciel przedstawia krótko historię powstania STW, zwracając przy tym uwagę na różnicę w założeniach mechaniki Newtona i STW. Uczniowie z pomocą nauczyciela wyprowadzają wzór opisujący składanie prędkości ciał zgodnie z transformacją Galileusza. Nauczyciel przedstawia wzór na składanie prędkości otrzymany na podstawie założeń STW. Uczniowie analizują wyniki składania prędkości na podstawie wzoru wynikającego z STW i dochodzą do wniosku, że prędkość światła nie może być przekroczona ani przez obiekty materialne, ani przez światło. |
|
Uczniowie, w grupach, rozwiązują zadania 1, 3, 6, 7. Uczniowie odnoszą się do postawionych celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 2, 4, 5, 8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film może być wykorzystany przy powtarzaniu wiadomości i innych lekcjach na temat Szczególnej Teorii Względności. |