Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Działania na wartościach tekstowych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Nauczysz się szybko porządkować dane w tabelach.
Poznasz prosty sposób oznaczenia liczb rozpoznanych jako tekst.
Dowiesz się, jak zliczać wartości tekstowe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Działania na wartościach tekstowych w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Film samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Film samouczek I” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Pozostając w sekcji „Film samouczek I” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Oblicz, ile średnio udawało ci się odkładać pieniędzy. Znajdź najbliższą średniej kwotę, jaką zaoszczędziłeś.” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Nauczyciel wyświetla na tablicy film zawarty w sekcji „Film samouczek II”. Następnie odczytuje treść polecenia nr 1: „Twoja wychowawczyni poprosiła cię o przeprowadzenie ankiety w klasie na temat ilości spędzonego czasu na nauce. Stwórz szablon w arkuszu kalkulacyjnym, który będzie uzupełniany przez twoich kolegów. Dodaj formułę, która sprawdza, czy wpisana wartość jest poprawna, tzn. czy jest liczbą”. Uczniowie pracują w parach. Wybrana grupa omawia rozwiązanie na forum klasy.
Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Pojawił się pomysł na temat kolejnej ankiety, tym razem dotyczącej ulubionego przedmiotu w szkole. Zmodyfikuj arkusz kalkulacyjny z poprzedniego zadania. Oblicz, ilu uczniów lubi poszczególny przedmiot, wyniki przedstaw na wykresie słupkowym. Ukryj formuły, by uczniowie nie mogli ich modyfikować.” z sekcji „Film samouczek II”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Film samouczek III”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują udostępnione materiały, które mają pomóc w rozwiązaniu kolejnych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Samouczek III”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Film samouczek III” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.