Analizy i raporty, które chcemy sporządzić, bardzo często opierają się na zestawieniach cząstkowych przygotowanych przez inne osoby. Nie wszyscy wprowadzają dane do arkusza w odpowiedni sposób i zwykle nie przywiązują wagi do ujednoliconego zapisu.
Na szczęście przy pewnych zadaniach możemy uniknąć ręcznego porządkowania danych. Wystarczy umiejętne zastosowanie formuł przy analizach, tak aby nieistotne informacje zostały pominięte w obliczeniach. Weźmy przykładowo proste zestawienie, w którym chcemy policzyć, ile lekcji poprowadził dany nauczyciel. Plik do pobrania z przykładowymi danymi znajduje się pod filmem.
Na początku wstawiamy wiersze pomocnicze, do których wprowadzamy kryterium zliczania, a także formułę.
W tym celu:
Zaznacz cały 3. wiersz, klikając jego etykietę z numerem i 3‑krotnie skorzystaj z kombinacji klawiszy [Ctrl]+[Shift]+[=] (znak równości). Powyżej zestawienia powinny pojawić się puste wiersze.
W komórce A3 wpisz Nauczyciel, a w A4 wprowadź opis: Liczba zajęć:.
Teraz możemy zacząć obliczenia.
Do komórki B3 wpisz nazwisko, np. Nowak, a w komórce B4 wprowadź następującą formułę:
Zatwierdź ją kombinacją klawiszy [Ctrl]+[Shift]+[Enter], ponieważ jest to formuła tablicowa. Poprawnie wprowadzona zostanie ujęta w nawiasy klamrowe widoczne na pasku formuły.
Jak działa ta formuła? W pierwszej kolejności za pomocą funkcji DŁ sprawdzane jest, ile znaków jest wpisane do każdej komórki zakresu B7:D11. Na tej podstawie tworzona jest tablica wartości i funkcja SUMA dodaje do siebie wszystkie liczby znaków. W tym przypadku podsumowanie daje w wyniku liczbę 160. Drugi człon formuły oddzielony minusem ma bardzo podobne zadanie z tą różnicą, że w każdej ze sprawdzanych komórek nazwisko Nowak jest zastępowane pustym ciągiem znaków. Po tej korekcie zliczane są liczby znaków i przekazywane funkcji SUMA, która w wyniku zwróci wartość 130. Następnie wynik pochodzący z pierwszego członu formuły (160) jest odejmowany od wyniku otrzymanego w drugim członie (130). Na koniec otrzymana wartość jest dzielona przez liczbę znaków, z ilu składa się szukane nazwisko nauczyciela (30/5).
Ważne!
Wszelkie nazwy wpisane w zakresie B7:D11 zawierające podane nazwisko nauczyciela (Nowak) zostaną zliczone. Czyli formuła policzy wystąpienia np. Nowak (2) czy Nowak A. Dzieje się tak z powodu zastosowania funkcji PODSTAW, która zamienia wyszukiwany tekst (Nowak) na pusty ciąg znaków. Jeżeli Nowak i Nowak A. byłyby danymi dwóch różnych osób, formuła nie będzie działała poprawnie.
RMsOx7P0Q5c4N
Pobierz przykładowe dane:
R12qFAfk4ne4S
Ćwiczenie 1
Pracujesz dorywczo w kawiarni. Co tydzień, wraz ze współpracownikami, ustalacie grafik i wpisujecie się, w jakich godzinach możecie pracować. Twój szef poprosił cię, abyś zliczył, ile każda z osób przepracuje godzin w tym tygodniu. Utwórz arkusz kalkulacyjny, w którym wykonasz potrzebne obliczenia. Załóż, że imiona każdego z pracowników nie powtarzają się.
Przykładowe rozwiązanie zadania:
RhfHH19XUQ9v9
Ćwiczenie 2
Razem ze znajomymi chcecie zacząć pomagać w lokalnym schronisku dla zwierząt. Macie zamiar tam chodzić w maksymalnie 3‑osobowych grupach. Policz, ile razy każdy z was weźmie udział w tym przedsięwzięciu. Znów załóż, że nie będzie dwóch osób z takim samym imieniem.