Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zaawansowane zliczanie wartości tekstowych

Analizy i raporty, które chcemy sporządzić, bardzo często opierają się na zestawieniach cząstkowych przygotowanych przez inne osoby. Nie wszyscy wprowadzają dane do arkusza w odpowiedni sposób i zwykle nie przywiązują wagi do ujednoliconego zapisu.

Na szczęście przy pewnych zadaniach możemy uniknąć ręcznego porządkowania danych. Wystarczy umiejętne zastosowanie formuł przy analizach, tak aby nieistotne informacje zostały pominięte w obliczeniach. Weźmy przykładowo proste zestawienie, w którym chcemy policzyć, ile lekcji poprowadził dany nauczyciel. Plik do pobrania z przykładowymi danymi znajduje się pod filmem.

Na początku wstawiamy wiersze pomocnicze, do których wprowadzamy kryterium zliczania, a także formułę.

W tym celu:

  1. Zaznacz cały 3. wiersz, klikając jego etykietę z numerem i 3‑krotnie skorzystaj z kombinacji klawiszy [Ctrl]+[Shift]+[=] (znak równości). Powyżej zestawienia powinny pojawić się puste wiersze.

  2. W komórce A3 wpisz Nauczyciel, a w A4 wprowadź opis: Liczba zajęć:.

Teraz możemy zacząć obliczenia.

  1. Do komórki B3 wpisz nazwisko, np. Nowak, a w komórce B4 wprowadź następującą formułę:

Linia 1. znak równości otwórz nawias okrągły SUMA otwórz nawias okrągły DŁ otwórz nawias okrągły B7 dwukropek D11 zamknij nawias okrągły zamknij nawias okrągły minus SUMA otwórz nawias okrągły DŁ otwórz nawias okrągły PODSTAW otwórz nawias okrągły B7 dwukropek D11 średnik B3 średnik cudzysłów cudzysłów zamknij nawias okrągły zamknij nawias okrągły zamknij nawias okrągły zamknij nawias okrągły prawy ukośnik DŁ otwórz nawias okrągły B3 zamknij nawias okrągły.
  1. Zatwierdź ją kombinacją klawiszy [Ctrl]+[Shift]+[Enter], ponieważ jest to formuła tablicowa. Poprawnie wprowadzona zostanie ujęta w nawiasy klamrowe widoczne na pasku formuły.

Jak działa ta formuła? W pierwszej kolejności za pomocą funkcji  sprawdzane jest, ile znaków jest wpisane do każdej komórki zakresu B7:D11. Na tej podstawie tworzona jest tablica wartości i funkcja SUMA dodaje do siebie wszystkie liczby znaków. W tym przypadku podsumowanie daje w wyniku liczbę 160. Drugi człon formuły oddzielony minusem ma bardzo podobne zadanie z tą różnicą, że w każdej ze sprawdzanych komórek nazwisko Nowak jest zastępowane pustym ciągiem znaków. Po tej korekcie zliczane są liczby znaków i przekazywane funkcji SUMA, która w wyniku zwróci wartość 130. Następnie wynik pochodzący z pierwszego członu formuły (160) jest odejmowany od wyniku otrzymanego w drugim członie (130). Na koniec otrzymana wartość jest dzielona przez liczbę znaków, z ilu składa się szukane nazwisko nauczyciela (30/5).

Ważne!

Wszelkie nazwy wpisane w zakresie B7:D11 zawierające podane nazwisko nauczyciela (Nowak) zostaną zliczone. Czyli formuła policzy wystąpienia np. Nowak (2) czy Nowak A. Dzieje się tak z powodu zastosowania funkcji PODSTAW, która zamienia wyszukiwany tekst (Nowak) na pusty ciąg znaków. Jeżeli NowakNowak A. byłyby danymi dwóch różnych osób, formuła nie będzie działała poprawnie.

RMsOx7P0Q5c4N
Film nawiązujący do treści zaawansowanego zliczania wartości tekstowych.

Pobierz przykładowe dane:

R12qFAfk4ne4S

Plik zawierający materiał do lekcji.

Plik XLSX o rozmiarze 9.79 KB w języku polskim
Ćwiczenie 1

Pracujesz dorywczo w kawiarni. Co tydzień, wraz ze współpracownikami, ustalacie grafik i wpisujecie się, w jakich godzinach możecie pracować. Twój szef poprosił cię, abyś zliczył, ile każda z osób przepracuje godzin w tym tygodniu. Utwórz arkusz kalkulacyjny, w którym wykonasz potrzebne obliczenia. Załóż, że imiona każdego z pracowników nie powtarzają się.

Ćwiczenie 2

Razem ze znajomymi chcecie zacząć pomagać w lokalnym schronisku dla zwierząt. Macie zamiar tam chodzić w maksymalnie 3‑osobowych grupach. Policz, ile razy każdy z was weźmie udział w tym przedsięwzięciu. Znów załóż, że nie będzie dwóch osób z takim samym imieniem.