Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Język jako system znaków
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna podstawowe koncepcje jednego z najważniejszych nurtów językoznawstwa współczesnego;
wyjaśni, czym jest język jako system;
omówi różne znaczenia słowa język.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prowadzi krótką rozmowę wprowadzającą w temat lekcji: czym jest język jako system, jakie są inne znaczenia słowa język. Następnie prosi wyznaczonych wcześniej uczniów o przedstawienie prezentacji przygotowanej w domu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają film zamieszczony w sekcji multimedialnej, a następnie określają rolę konwencji w komunikacji za pomocą znaków.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych (zadania od 1. do 6.). Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Ćwiczenie 7. uczniowie rozwiązują w parach, natomiast 8. może przybrać formę dyskusji moderowanej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
- Z jakim nurtem lingwistycznym jest związany Ferdynand de Saussure?
- Jak de Saussure nazywa mowę?
- Z czego składa się znak?
- Co uniemożliwia powszechną i nagłą zmianę językową?
Praca domowa:
Wyjaśnij, jak rozumiesz definicję de Saussure'a, że język jest systemem znaków. Czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem?
Polecenie 2. z sekcji „Film”.
Materiały pomocnicze:
Tadeusz Milewski, Językoznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Renata Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.