Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Badanie monotoniczności ciągów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, klasa II lub III, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach
a) ,
b) ;
3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa monotoniczność danego ciągu
ustala na podstawie wykresu czy ciąg jest rosnący, czy malejący
określa wyraz ciągu, od którego dany ciąg jest monotoniczny
udowadnia, że dany ciąg jest rosnący albo malejący
dobiera argumenty do uzasadnienia poprawności rozwiązania problemu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
graffiti
listwa usztywniająca
burza mózgów
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą graffiti powtarzają dotychczas zdobyte wiadomości o ciągach – na plakacie wcześniej przygotowanym przez nauczyciela, uzupełniają zapisy dotyczące ciągów. Po uzupełnieniu plakatu, jeden z uczniów odczytuje zapisane tam informacje. Uczniowie ewentualnie je uzupełniają.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą listwy usztywniającej. Najpierw metodą burzy mózgów tworzą propozycje sposobów badania monotoniczności ciągów. Na „listwie” zapisują przykłady określania za pomocą podanych sposobów czy ciąg jest malejący lub rosnący.
Następnie zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj” i prezentacją multimedialną. Modyfikują swoje pomysły i dopisują następne.
Przedstawiciele grup prezentują wypracowane rozwiązania.
Wspólnie zapisują wzór ciągu i określają jego monotoniczność za pomocą wszystkich uzyskanych sposobów.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Pojęcie ciągu. Ciąg jako funkcja zmiennej naturalnej
Wskazówki metodyczne:
Prezentację multimedialną można wykorzystać jako wstęp do zajęć poświęconych badaniu monotoniczności ciągu arytmetycznego, bądź geometrycznego.