Scenariusz zajęć

Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie wybranych właściwości chemicznych (np. zachowania wobec wody), które należą do 17. grupy układu okresowego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami ( Cl 2 , O 2 , N 2 , S), chloru, siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu).

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami ( Cl 2 , Br 2 , O 2 , N 2 , S), chloru, bromu i siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu); chloru z wodą;

11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców;

12) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg wykaże, że np. brom jest pierwiastkiem bardziej aktywnym niż jod, a mniej aktywnym niż chlor; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia nazwy pierwiastków chemicznych należących do fluorowców, zapisuje konfigurację elektronową powłoki walencyjnej fluorowców;

  • charakteryzuje właściwości chemiczne fluorowców;

  • opisuje, jak zmienia się aktywność chemiczna i właściwości utleniające fluorowców wraz ze zwiększaniem się ich liczby atomowej;

  • podaje przykłady związków chemicznych metali i niemetali z fluorowcami ze szczególnym uwzględnieniem związków chloru;

  • zapisuje równania reakcji chemicznych z udziałem fluorowców.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • grafika interaktywna;

  • eksperyment chemiczny;

  • tarcza strzelnicza.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • układy okresowe pierwiastków chemicznych;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Przypomnienie wiadomości o tym, jak konfiguracja elektronowa atomu określa potencjalne właściwości chemiczne pierwiastków.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Rozpisywanie konfiguracji elektronowej atomów fluorowców na tablicy – chętni uczniowie dokonują zapisów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Powrót do fazy wstępnej – uczniowie sprawdzają konfiguracje elektronowe atomów fluorowców w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” i porównują je z zapisami na tablicy.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1, zawarte w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” – podchodzą do tablicy i zapisują konfiguracje jonów fluorowców. Pozostałe osoby weryfikują poprawność zapisów.

  3. Eksperyment chemiczny – „Badanie właściwości chemicznych wybranych fluorowców”. Nauczyciel wybiera uczniów do roli asystentów, którzy w jego obecności przeprowadzą eksperyment pod wyciągiem. Na stole są przygotowane odczynniki chemiczne, szkło i sprzęt laboratoryjny. Uczniowie gremialnie na forum ustalają procedury wykonania eksperymentu (badanie zachowania się chloru i jodu wobec wody, badanie właściwości wybielających chloru). Prowadzący zatwierdza ostatecznie instrukcję wykonania i rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie indywidualnie wypełniają karty pracy, wpisując pytanie badawcze hipotezę, obserwacje, równanie reakcji i wnioski. Chętne osoby na forum klasy podają efekty swojej pracy, pozostali zaś wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi.

  4. Nauczyciel poleca uczniom pracę w parach z grafiką interaktywną. Uczniowie zapoznają się z poleceniem, a następnie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.

  5. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają moc kwasów beztlenowych i tlenowych fluorowców, na podstawie tabel zawartych w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.

  6. Ćwiczenia w zapisywaniu na tablicy przykładowych równań reakcji chemicznych związków chemicznych fluorowców z innymi substancjami.

  7. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których ocenia się różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia, wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie w ramach podsumowania.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

  2. Związki fluorowców w codziennym życiu – przygotuj krótką notatkę biograficzną związku, który znajduje się w produktach/środkach stosowanych w Twoim domu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów w fazie przygotowania do lekcji oraz jako pomoc przy wykonaniu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji medium mogą wykorzystać do uzupełnienia swoich luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów.

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak się przedstawia moc kwasów beztlenowych i tlenowych fluorowców?

  • Który z fluorowców nie tworzy tlenków?

  • Jakiego koloru są: fluor, chlor, brom i jod?

  • Który z fluorowców może ulegać sublimacji?

  1. Doświadczenie chemiczne „Badanie właściwości chemicznych wybranych fluorowców”.

Szkło i sprzęt laboratoryjny: kolba stożkowa z korkiem i rurką odprowadzającą, zlewka.

Odczynniki chemiczne: woda destylowana, chlor, jod, uniwersalny papierek lakmusowy.

Materiały badawcze: wstążka kolorowa.

Instrukcja wykonania:

  • Do wylotu rurki z kolby z chlorem przyłóż wstążkę kolorową i obserwuj zmiany.

  • Do kolby z chlorem wlej wody destylowanej i całość dobrze wymieszaj, a następnie zanurz uniwersalny papierek wskaźnikowy, obserwuj zmiany.

  • Do kolby z jodem wlej wody destylowanej, całość dobrze wymieszaj i obserwuj zmiany.

  1. Karty charakterystyk chloru i jodu.

  2. Karta pracy ucznia:

R3kWmzUtimb4X

Plik PDF o rozmiarze 64.70 KB w języku polskim