Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie wybranych właściwości chemicznych (np. zachowania wobec wody), które należą do 17. grupy układu okresowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , ), chloru, siarki z metalami (, , , , , ).
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą;
11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców;
12) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg wykaże, że np. brom jest pierwiastkiem bardziej aktywnym niż jod, a mniej aktywnym niż chlor; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia nazwy pierwiastków chemicznych należących do fluorowców, zapisuje konfigurację elektronową powłoki walencyjnej fluorowców;
charakteryzuje właściwości chemiczne fluorowców;
opisuje, jak zmienia się aktywność chemiczna i właściwości utleniające fluorowców wraz ze zwiększaniem się ich liczby atomowej;
podaje przykłady związków chemicznych metali i niemetali z fluorowcami ze szczególnym uwzględnieniem związków chloru;
zapisuje równania reakcji chemicznych z udziałem fluorowców.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
grafika interaktywna;
eksperyment chemiczny;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe pierwiastków chemicznych;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Przypomnienie wiadomości o tym, jak konfiguracja elektronowa atomu określa potencjalne właściwości chemiczne pierwiastków.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Rozpisywanie konfiguracji elektronowej atomów fluorowców na tablicy – chętni uczniowie dokonują zapisów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Powrót do fazy wstępnej – uczniowie sprawdzają konfiguracje elektronowe atomów fluorowców w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” i porównują je z zapisami na tablicy.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1, zawarte w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” – podchodzą do tablicy i zapisują konfiguracje jonów fluorowców. Pozostałe osoby weryfikują poprawność zapisów.
Eksperyment chemiczny – „Badanie właściwości chemicznych wybranych fluorowców”. Nauczyciel wybiera uczniów do roli asystentów, którzy w jego obecności przeprowadzą eksperyment pod wyciągiem. Na stole są przygotowane odczynniki chemiczne, szkło i sprzęt laboratoryjny. Uczniowie gremialnie na forum ustalają procedury wykonania eksperymentu (badanie zachowania się chloru i jodu wobec wody, badanie właściwości wybielających chloru). Prowadzący zatwierdza ostatecznie instrukcję wykonania i rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie indywidualnie wypełniają karty pracy, wpisując pytanie badawcze hipotezę, obserwacje, równanie reakcji i wnioski. Chętne osoby na forum klasy podają efekty swojej pracy, pozostali zaś wraz z nauczycielem weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Nauczyciel poleca uczniom pracę w parach z grafiką interaktywną. Uczniowie zapoznają się z poleceniem, a następnie wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają moc kwasów beztlenowych i tlenowych fluorowców, na podstawie tabel zawartych w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.
Ćwiczenia w zapisywaniu na tablicy przykładowych równań reakcji chemicznych związków chemicznych fluorowców z innymi substancjami.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których ocenia się różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia, wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie w ramach podsumowania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Związki fluorowców w codziennym życiu – przygotuj krótką notatkę biograficzną związku, który znajduje się w produktach/środkach stosowanych w Twoim domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów w fazie przygotowania do lekcji oraz jako pomoc przy wykonaniu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji medium mogą wykorzystać do uzupełnienia swoich luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak się przedstawia moc kwasów beztlenowych i tlenowych fluorowców?
Który z fluorowców nie tworzy tlenków?
Jakiego koloru są: fluor, chlor, brom i jod?
Który z fluorowców może ulegać sublimacji?
Doświadczenie chemiczne „Badanie właściwości chemicznych wybranych fluorowców”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: kolba stożkowa z korkiem i rurką odprowadzającą, zlewka.
Odczynniki chemiczne: woda destylowana, chlor, jod, uniwersalny papierek lakmusowy.
Materiały badawcze: wstążka kolorowa.
Instrukcja wykonania:
Do wylotu rurki z kolby z chlorem przyłóż wstążkę kolorową i obserwuj zmiany.
Do kolby z chlorem wlej wody destylowanej i całość dobrze wymieszaj, a następnie zanurz uniwersalny papierek wskaźnikowy, obserwuj zmiany.
Do kolby z jodem wlej wody destylowanej, całość dobrze wymieszaj i obserwuj zmiany.
Karty charakterystyk chloru i jodu.
Karta pracy ucznia: