1
Pokaż ćwiczenia:
RttiOvXA6edLL1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem Utlenianie - Możliwe odpowiedzi: 1. 90% roztwór jodu w etanolu z dodatkiem KI., 2. proces oddawania elektronów, związany z podwyższaniem stopnia utlenienia reduktora., 3. rodzaj reakcji utlenienia-redukcji, w którym atomy pierwiastka, występującego na pośrednim stopniu utlenienia, jednocześnie przechodzą na stopień niższy i wyższy., 4. nasycony wodny roztwór bromu. Reakcja dysproporcjonowania - Możliwe odpowiedzi: 1. 90% roztwór jodu w etanolu z dodatkiem KI., 2. proces oddawania elektronów, związany z podwyższaniem stopnia utlenienia reduktora., 3. rodzaj reakcji utlenienia-redukcji, w którym atomy pierwiastka, występującego na pośrednim stopniu utlenienia, jednocześnie przechodzą na stopień niższy i wyższy., 4. nasycony wodny roztwór bromu. Woda bromowa - Możliwe odpowiedzi: 1. 90% roztwór jodu w etanolu z dodatkiem KI., 2. proces oddawania elektronów, związany z podwyższaniem stopnia utlenienia reduktora., 3. rodzaj reakcji utlenienia-redukcji, w którym atomy pierwiastka, występującego na pośrednim stopniu utlenienia, jednocześnie przechodzą na stopień niższy i wyższy., 4. nasycony wodny roztwór bromu. Jodyna - Możliwe odpowiedzi: 1. 90% roztwór jodu w etanolu z dodatkiem KI., 2. proces oddawania elektronów, związany z podwyższaniem stopnia utlenienia reduktora., 3. rodzaj reakcji utlenienia-redukcji, w którym atomy pierwiastka, występującego na pośrednim stopniu utlenienia, jednocześnie przechodzą na stopień niższy i wyższy., 4. nasycony wodny roztwór bromu.
RbgCiYr8QuxTs1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, który zbiór zawiera tylko związki fluorowców na -I stopniu utlenienia. Możliwe odpowiedzi: 1. HClO, HCl, OF2, HBrO, 2. Cl2, NaI, NaClO, BrO2, 3. NaI, OF2, Br2O, CaClO2, 4. HF, OF2, KI, HClO
RPeyO4MYjwX0x1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj podane kwasy fluorowców do podanych kategorii (jeden kwas może przynależeć do kilku kategorii). kwasy beztlenowe Możliwe odpowiedzi: 1. HBr, 2. HClO4, 3. HI, 4. HF, 5. HBr, 6. HCl, 7. HI, 8. HClO4, 9. HIO3, 10. HCl, 11. HBrO3 kwasy tlenowe Możliwe odpowiedzi: 1. HBr, 2. HClO4, 3. HI, 4. HF, 5. HBr, 6. HCl, 7. HI, 8. HClO4, 9. HIO3, 10. HCl, 11. HBrO3 mocne elektrolity Możliwe odpowiedzi: 1. HBr, 2. HClO4, 3. HI, 4. HF, 5. HBr, 6. HCl, 7. HI, 8. HClO4, 9. HIO3, 10. HCl, 11. HBrO3
21
Ćwiczenie 4

Uzupełnij równania reakcji chemicznych fluorowców z metalami, które znajdują się poniżej. W każdym równaniu wskaż utleniacz i reduktor.

  1. Na+I2

  2. Ca+Br2

  3. Fe+Cl2

  4. Cu+Cl2

R17YVgeOz7o0R
(Uzupełnij).
RSnSGYIAcWuUR
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

W wodzie chlorowej zachodzi reakcja, w której chlor ulega redukcji do Cl-I oraz utlenieniu do Cl+I.

Zapisz równanie tej reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej. Podaj nazwy produktów. Podaj też nazwę tego szczególnego rodzaju reakcji utlenienia i redukcji.

R2WARsHsmQib7
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1JNydNtDPKGu
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Tlen jest bardzo aktywnym pierwiastkiem. Czy ze wszystkimi pierwiastkami tworzy tlenki? Odpowiedź uzasadnij.

R125FU889NFd9
Odpowiedź: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 7

W laboratorium chemicznym stosowane są różne substancje higroskopijne, np. CaO, KOH, H2SO4, w celu osuszenia (usunięcia wody z próbek). Które z tych środków suszących można użyć do osuszenia gazowego chlorowodoru? Odpowiedź uzasadnij.

R1GxjsAjUfA1V
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jod w temperaturze pokojowej występuje w stałym stanie skupienia, w postaci dwuatomowych cząsteczek I2.Pierwiastek ten słabo rozpuszcza się w wodzie, a dobrze w wodnym roztworze jodku potasu.

Wyjaśnij, dlaczego jod słabo rozpuszcza się w wodzie. Napisz w formie jonowej równanie reakcji chemicznej, które ukazuje, co się stanie, jeśli do wodnego roztworu jodku potasu dodany zostanie jod.

RhLNy7MrcJlNN
.
RsLyg2wQLVnCi
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 9

OF2 jest związkiem tlenu, w którym tlen jest mniej elektroujemny od pierwiastka, z którym tworzy związek. W temperaturze pokojowej jest bezbarwnym gazem.

  1. Określ stopnie utlenienia tlenu i fluoru w tym związku.

  2. Jaki rodzaj wiązania tworzą tlen i fluor? Odpowiedź uzasadnij.

  3. OF2 można otrzymać przez działanie fluorem na rozcieńczony roztwór wodorotlenku sodu. Zapisz odpowiednie równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je pod zadaniem.

  4. Oblicz, jaką objętość fluorku tlenu można otrzymać z dwóch moli cząsteczek fluoru w warunkach normalnych. Załóż 100% wydajność reakcji. Wynik podaj z dokładnością do 0,1 dm3.

R8HvUJCCLUxpy
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Rht3veKBywuUu
(Uzupełnij).