Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Badanie rzutu ukośnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
20) tworzy modele fizyczne lub matematyczne wybranych zjawisk i opisuje ich założenia; ilustruje prawa i zależności fizyczne z wykorzystaniem tych założeń.

II. Mechanika. Uczeń:
7) opisuje ruchy złożone jako sumę ruchów prostych; analizuje rzut poziomy jako przykład ruchu dwuwymiarowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, na czym polega rzut ukośny,

  2. zapisuje równania ruchu opisujące rzut ukośny,

  3. stosuje równania ruchu do wyznaczenia zasięgu rzutu ukośnego,

  4. analizuje różne przykłady rzutu ukośnego.

Strategie nauczania:

metoda projektu

Metody nauczania:

metoda projektu

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputery dla każdej grupy uczniów

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie przed lekcją zapoznają się z symulacją. Nauczyciel na początku lekcji odpowiada na pytania i wyjaśnia ewentualne wątpliwości oraz przedstawia uczniom zadanie, który mają wykonać – zaprojektowanie gry komputerowej opartej na rzucie ukośnym.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w grupach pracują nad projektem gry. Projekt może przybrać postać:
1. Szczegółowego opisu, jak gra ma wyglądać (tak, aby ktoś inny na podstawie tego opisu mógł ją zaprogramować).
2. Prostego programu prezentującego najważniejsze funkcje gry.
3. Kompletnej gry.
Projekt można połączyć z lekcjami informatyki. Istotne jest to, by uczniowie opracowali silnik gry – czyli zaprogramowali obliczenia niezbędne w grze (w wersji uproszczonej mogą to zrobić w arkuszu kalkulacyjnym).

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów powstałe podczas pracy nad projektem.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o rzucie ukośnym uczniowie rozwiązują zadania: 1, 3, 6 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z symulacją także na początku lekcji.