Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Mazur

Przedmiot: filozofia

Temat: Czwórmian leczniczy Epikura

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Epikureizm i stoicyzm jako dwa paradygmaty etyki. Uczeń:
1) porównuje epikurejski hedonizm i stoicki perfekcjonizm jako zalążki (odpowiednio) konsekwencjalizmu i deontologizmu;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
1. Filozofia starożytna. Uczeń opanowuje następujące treści nauczania zawarte w podstawie programowej do filozofii zakresu podstawowego:
5) epikureizm i stoicyzm jako dwa paradygmaty etyki (punkt IX);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji. Uczeń:

  • Poznasz podstawowe pojęcia z zakresu epikureizmu.

  • Zdefiniujesz, na czym polega epikureizm, jedna z najważniejszych odmian hedonizmu, popularna i dziś.

  • Przeanalizujesz czwórmian leczniczy, który zdaniem Epikura miał zapewnić człowiekowi szczęście i intelektualny spokój.

  • Porównasz hedonizm epikurejski z perfekcjonizmem stoickim.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;

  • omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej;

  • wymienia ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • drama;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przed lekcją mają się zastanowić i przygotować swoją wypowiedź na temat: jakie są źródła lęku współczesnych ludzi?

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel pyta uczniów: jakie są źródła lęków współczesnego człowieka? Krótka rozmowa na ten temat, uczniowie mogą odczytać swoje propozycje lub opowiedzieć o nich. Następnie uczniowie zastanawiają się, czy lęki ludzi epoki starożytnej były podobne, czy zupełnie inne. Nauczyciel podsumowuje rozmowę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią e‑materiału (sekcje: Wprowadzenie oraz Przeczytaj). Wspólne omawiają przedstawione poglądy Epikura na temat podziału filozofii i dominującej roli etyki.

  2. Praca w parach. Uczniowie przygotowują współczesne przykłady trzech rodzajów przyjemności: przyjemności naturalne i konieczne, przyjemności naturalne i niekonieczne, przyjemności nienaturalne i niekonieczne. Omówienie przykładów na forum klasy.

  3. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium w sekcji Grafika interaktywna (odpowiedź Epikura na cztery największe obawy człowieka). Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy (I – strach przed bogami, II – strach przed śmiercią, III – strach przed cierpieniem, IV – strach prze nieosiągnięciem życia szczęśliwego).
    Uczniowie analizują schemat czwórmianu i przygotowują krótkie scenki sytuacyjne ilustrujące cztery ludzkie lęki wraz z rozwiązaniem (lekiem na nie). Scenki mają być osadzone w czasach współczesnych uczniom. Prezentacja efektów pracy poszczególnych grup, wspólne omówienie przedstawionych sytuacji.

  4. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia od 3 do 7 w sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz esej filozoficzny, w którym ustosunkujesz się do pytania: Czy można być dobrym, cnotliwym człowiekiem, jeśli za zasadę życia przyjmuje się doznawanie radości i unikanie cierpień?

  2. Ćwiczenie nr 8 w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Adam Krokiewicz. Hedonizm Epikura, Warszawa 2002.

  • Maria Pąkcińska, Hedonistyczna etyka Epikura, Warszawa 1959.

  • Kazimierz Pawłowski, Etyka Epikura: epikurejska terapia etyczna, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie” 2007, nr 2, s. 135‑149.

  • Katarzyna Szawłoga, Ewangelia Epikura wobec cierpienia, w: Człowiek wobec cierpienia, red. Artur Fabiś, Leokadia Wiatrowska, Zygmunt Pucko, Warszawa 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Praca w grupach może też przebiegać według innego podziału zadań, według którego każdy zespół opracowuje informacje o danym źródle lęku wyróżnionym przez Epikura. Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną do podsumowania lekcji.