Sprawdź się
Poniżej znajduje się fragment fikcyjnego dziennika. Wymień fragmenty w tekście świadczące o postawie: epikurejskiej, stoickiej lub o cechach typowych dla obu postaw.
Dzisiejszy dzień w szkole był bardzo intensywny. Wstałem niewyspany. Szedłem do szkoły przekonany, że muszę na razie zapomnieć o zmęczeniu i emocjach. Pierwszą lekcją było wychowanie fizyczne. Graliśmy w piłkę przez dwie godziny. Nie przejmowałem się faulami ani nie cieszyłem strzelonymi bramkami. Potem miałem trochę czasu na drugie śniadanie. Kanapka z serem nie jest wyjątkowym posiłkiem, ale ucieszyłem się, że nie będę głodny. Na długiej przerwie zagadał mnie Franek i zapytał o wrażenia z lektury „Szewców”. Sprawia on wrażenie niepoważnego, bo jest bardzo dowcipny, ale gdy trzeba porozmawiać o czymś ważnym, można mu zaufać. Uwielbiam też toczyć z nim intelektualne dysputy, nawet jak się nie zgadzamy, to zawsze szanujemy swoje zdanie i mamy satysfakcję z tych rozmów. Na matematyce profesor Nowak wybrał mnie do odpowiedzi tablicy. Postanowiłem się wyciszyć, niczym nie przejmować, nabrać dystansu i zaufać samemu sobie. Dostałem 4-, co nie jest złą oceną, ale jednak czułem się trochę rozczarowany.
Znając z treści lekcji epikurejski trójpodział przyjemności, zaproponuj i opisz własny przykład przyjemności nienaturalnych i niekoniecznych.
W czwórmianie epikurejskim pojawia się argument głoszący, że strach przed śmiercią jest absurdalny. Wyjaśnij, dlaczego epikurejczyk zawsze będzie bronił tego twierdzenia.