Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przeanalizuj schemat czwórmianu i zastanów się, czy Epikur wyczerpał wszystkie możliwe źródła ludzkiego lęku, czy też może istnieją rzeczy wzbudzające w nas strach, których nie da się ująć w schemacie filozofa? Rozważ także, czy zaproponowane przez niego rozwiązania mogą stanowić odpowiedź na lęki współczesnego człowieka.

Ri5kySvauF51W
(Uzupełnij).
R1IOLzpNDebwC1
Ilustracja interaktywna prezentuje podzielony na cztery części prostokąt. W lewym górnym rogu widać posąg Posejdona z trójzębem i napis: strach przed bogami. W prawym, górnym rodu widać stos ułożonych jedna na drugiej ludzkich czaszek i napis: strach przed śmiercią. W lewym dolnym rogu widać starszą osobę, która jest pochylona i trzyma się ręką za bok, widnieje tu napis: strach przed cierpieniem.. W prawym dolnym rogu widać kobietę, która zasłania oczy rękami i napis: strach przed nie osiągnieciem życia szczęśliwego. Opis: 1. Strach przed bogami. Jest absurdalny. Fizyka i kanonika Epikura poucza nas, że..., 2. albo bogowie nie istnieją (możemy tylko założyć ich istnienie, nie możemy go jednak udowodnić);, 3. albo bogowie istnieją, ale nie poświęcają nam uwagi (jako istoty szczęśliwe i doskonałe nie mają celu w tym, żeby interesować się ludzkim życiem);, 4. albo zwracają na nas uwagę, ale nie ingerują w nasze losy (nie powinniśmy więc słuchać mitów i ludowych mniemań o gniewie bogów)., 5. Gdyby nas nie dręczył strach przed zjawiskami niebieskimi i obawa, że śmierć w jakiś sposób stale nam zagraża, a także i to, że nie znamy granic bólu i pożądań, zbyteczne by było studium filozofii. Kto nie poznał gruntownie natury świata, lecz zadowala się domysłami mitologicznymi, nie potrafi się uwolnić od strachu w sprawach największej wagi życiowej. A zatem bez znajomości filozofii przyrody nie można osiągnąć prawdziwej rozkoszy. [Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, Księga X, przeł. K. Leśniak, PWN, Warszawa 2006, s. 653.], 6. Strach przed śmiercią. Jest niedorzeczny. Fizyka i kanonika mówią, że dusza jest materialna jak ciało, a po śmierci rozpada się szybciej od niego, zatem..., 7. gdy jesteśmy, nie ma śmierci, gdy jest śmierć, nie ma nas (niejako „mijamy się ze śmiercią”), 8. nie istnieją zaświaty, w których bogowie zsyłają nas na wieczne męki (nie mają powodu by to robić, nie ma też nieśmiertelnej duszy, która by takie cierpienia miała znosić)., 9. Śmierć jest niczym dla nas, bo to, co się rozpadło, nie ma czucia, a co nie ma czucia, jest dla nas niczym. [Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, Księga X, przeł. K. Leśniak, PWN, Warszawa 2006, s. 652.], 10. Strach przed cierpieniem. Jest zbędny. Rozsądek i doświadczenie pouczają nas, że..., 11. albo ból jest nieznośny, ale wtedy trwa krótko (nie jest więc żadnym cierpieniem, nie ma też sens żyć w strachu, że kiedyś będziemy go czuć);, 12. albo ból trwa długo, ale wtedy jest znośny (bo wtedy łatwo się do niego przyzwyczajmy i możemy z nim żyć bez odczuwania cierpienia)., 13. Ból cielesny nie trwa bez przerwy; ból ostry trwa krótko, a taki, który zaledwie przewyższa rozkosz cielesną, nie utrzymuje się przez wiele dni. Co się zaś tyczy chorób przewlekłych, to dostarczają one ciału więcej przyjemności niż przykrości. [Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, Księga X, przeł. K. Leśniak, PWN, Warszawa 2006, s. 652.], 14. Strach przed nie osiągnięciem życia szczęśliwego. Jest nielogiczny. Wystarczy bowiem spełnić dwa warunki, aby ten strach ustąpił..., 15. porzucenie strachu przed bogami, bólem i śmiercią (trzy pierwsze elementy czwórmianu, zapewniające stan autarkii), 16. zaspokajanie tylko potrzeb naturalnych i koniecznych (połączenie hedonizmu i ascetyzmu, dążenie tylko do pierwszego z trzech rodzajów przyjemności)., 17. Nie można żyć przyjemnie, jeśli się nie żyje mądrze, uczciwie i sprawiedliwie, ani nie można żyć mądrze, uczciwie i sprawiedliwie], jeśli się nie żyje przyjemnie. Komu więc brak chociażby jednej z tych rzeczy, np. życia mądrego, ten już nie może żyć przyjemnie, chociażby nawet żył i uczciwie, i sprawiedliwie. [Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, Księga X, przeł. K. Leśniak, PWN, Warszawa 2006, s. 652.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Zastanów się i zapisz argumenty współczesnych zwolenników filozofii Epikura. W jaki sposób ludzie radzą sobie z poniższymi lękami?

R86UjovgSfVSK
(Uzupełnij).
R19LFVOpFMfI81
Ilustracja prezentuje podzielony na cztery części prostokąt. W lewym górnym rogu widać posąg Posejdona z trójzębem i napis: strach przed bogami. W prawym, górnym rodu widać stos ułożonych jedna na drugiej ludzkich czaszek i napis: strach przed śmiercią. W lewym dolnym rogu widać starszą osobę, która jest pochylona i trzyma się ręką za bok, widnieje tu napis: strach przed cierpieniem.. W prawym dolnym rogu widać kobietę, która zasłania oczy rękami i napis: strach przed nie osiągnieciem życia szczęśliwego.