| |
| |
| Gęstość powierzchniowa ładunku |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VI. Elektrostatyka. Uczeń: 4) opisuje jakościowo rozkład ładunków w przewodnikach i znikanie pola elektrycznego wewnątrz przewodnika (klatka Faradaya). Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 6) opisuje jakościowo rozkład ładunków w przewodnikach, zerowe natężenie pola elektrycznego wewnątrz przewodnika (klatka Faradaya), duże natężenie pola wokół ostrzy na powierzchni przewodnika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
definiuje gęstość powierzchniową ładunku i określa jej jednostkę;
oblicza gęstość powierzchniową ładunku na powierzchni metalowej kuli;
opisuje rozkład ładunków na przewodnikach o różnym kształcie;
omawia przebieg doświadczenia ilustrującego duże natężenie pola elektrycznego wokół ostrzy na powierzchni przewodnika.
|
| |
| wykład informacyjny, eksperyment |
| praca w parach, praca indywidualna |
| laska ebonitowa, tkanina, elektroskop, metalowa kulka na izolowanym uchwycie, przewodnik o zróżnicowanym kształcie; przewodząca kula z ostrzem |
| |
|
|
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie własności przewodników. |
|
Nauczyciel przeprowadza eksperyment: za pomocą laski ebonitowej ładuje duży przewodnik o złożonym kształcie, a następnie za pomocą kulki metalowej na izolowanej rączce pobiera ładunek z różnych fragmentów powierzchni i mierzy jego wartość elektroskopem. Nauczyciel elektryzuje kulę z ostrzem i pokazuje własności jonizujące tego ostrza. Interpretacja wymaga zdefiniowania nowej wielkości, jaką jest gęstość powierzchniowa ładunku. Nauczyciel definiuje gęstość powierzchniową ładunku i omawia związek między gęstością ładunku a krzywizną naładowanego przewodnika. Uczniowie opisują doświadczenia w zeszycie i formułują wnioski. Nauczyciel sprawdza poprawność notatek. Uczniowie oglądają animację i odpowiadają na zawarte w niej pytania. Nauczyciel proponuje temat do dyskusji: Jak mierząc gęstość ładunku na dwóch przewodzących płytkach można wyznaczyć kierunek, zwrot i wartość pola elektrycznego. |
|
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑4, a następnie nauczyciel sprawdza jakość rozwiązań. Nauczyciel zadaje pytania odnośnie tematu lekcji i ocenia pracę uczniów. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 5‑8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów jako praca domowa przed lekcją i być wprowadzeniem do tematu. |