Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika rastrowa – warstwy i maski
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz, jak dodawać warstwy, usuwać je oraz jak zmieniać kolejność warstw.
Skorzystasz z trybów mieszania warstw.
Prześledzisz proces tworzenia maski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
mapa myśli;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie treści z e‑materiału: „Grafika rastrowa – selekcje”. Uczniowie przypominają sobie narzędzia służące do zaznaczania, dostępne w programach do edycji grafiki.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z treścią „Przeczytaj” odpowiednią dla wykorzystywanego programu. Analizują krok po kroku przedstawiony proces tworzenia fotomontażu. Następnie pracując w parach, odtwarzają zaprezentowane kroki.
Praca z multimedium. Nauczyciel omawia kolejne kroki tworzenia fotomontażu na przykładzie prezentacji. Zwraca uwagę na kolejno wykorzystywane opcje i narzędzia.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 7 i 8, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Sprawdź się” – Ćwiczenia 7 i 8 można wykorzystać jako powtórzenie materiału, praktyczne sprawdzenie nabytej wiedzy.