Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Budowa i właściwości fizykochemiczne aminokwasów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz budowę aminokwasów.
Omówisz właściwości fizykochemiczne aminokwasów.
Porównasz budowę aminokwasów polarnych i niepolarnych, kwasowych i zasadowych oraz alifatycznych i aromatycznych.
Dowiesz się, jak powstają wiązania peptydowe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem samouczkiem;
grupy ekspertów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrane pary przedstawiają swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do odnotowanych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Praca z filmem samouczkiem pt. „Budowa i właściwości fizykochemiczne aminokwasów”. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenie nr 1 (polegające na wyjaśnieniu, jakie znaczenie mają poszczególne grupy funkcyjne aminokwasów w tworzeniu białka) z sekcji „Film samouczek”. Następnie nauczyciel wyświetla film samouczek i uczniowie weryfikują swoją odpowiedź. Prowadzący zajęcia wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie wykonują w parach polecenie nr 2 (w którym mają za zadanie wskazać aminokwas, który nie zawiera w swojej cząsteczce asymetrycznego atomu węgla). Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z grup opracowuje jedno zagadnienie na podstawie informacji zawartych w e‑materiale:
– grupa I – budowa aminokwasów polarnych i niepolarnych;
– grupa II – budowa aminokwasów alifatycznych i aromatycznych;
– grupa III – budowa aminokwasów kwasowych i zasadowych.
Po opracowaniu zagadnień przez każdą z grup nauczyciel miesza uczniów tak, aby w każdym z nowych zespołów było przynajmniej dwóch przedstawicieli ze starej grupy. Każdy z uczniów przedstawia kolegom partię materiału, którą opracował wcześniej (uczenie się przez nauczanie innych).
Nauczyciel prosi o wypisanie na małych kartkach pojęć, jakie uczniowie zapamiętali na dany temat. Grupy porządkują kartki w zbiory, wyszukując połączenia pomiędzy zapisanymi pojęciami. Grupy przyklejają kartki na arkuszu papieru A1, łączą strzałkami, rysują linie i dopisują nowe hasła, tworząc mapę myśli.
Przedstawiciele grup omawiają swoje mapy myśli. Nauczyciel weryfikuje informacje, w razie potrzeby uzupełnia.Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się” (w którym mają za zadanie wyjaśnić, na czym polegają właściwości amfoteryczne aminokwasów, oraz wskazać, który element budowy cząsteczki aminokwasu odpowiada za jego właściwości kwasowe, a który za zasadowe), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązania na forum klasy. Nauczyciel w razie potrzeby poprawia je lub uzupełnia.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5 (w którym mają za zadanie wskazać, który wzór przedstawia aminokwas kwasowy, zasadowy oraz obojętny) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów na zajęciach.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:
Nauczyciel może wykorzystać film samouczek do podsumowania lekcji.