Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Informatyka
Temat: Rola robotyki w edukacji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, jakie znaczenie dla edukacji ma wprowadzenie elementów robotyki do programów nauczania.
Dowiesz się, jakie umiejętności i kompetencje rozwija robotyka.
Porównasz definicje terminów: robot, manipulator, cybernetyka, robot humanoidalny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
debata.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Inicjuje rozmowę na temat: Jak robotyka zmienia świat edukacji? Nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi na temat roli robotyki w nauce.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych im przykładów wykorzystania robotyki w rozwoju wiedzy o świecie (np. eksploracja kosmosu lub dna oceanów).
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi wybraną osobę o omówienie roli i celów robotyki.
Nauczyciel prosi uczniów o zdobycie w sieci informacji na temat robotów humanoidalnych i stworzenie ich charakterystyki.
Prowadzący zajęcia może zaprezentować cele badań nad sztuczną inteligencją (konstruowanie maszyn i programów komputerowych zdolnych do realizacji wybranych funkcji umysłu i zmysłów).
Uczniowie biorą udział w debacie osfordzkiej na temat: Sztuczna inteligencja – szansa czy zagrożenie?
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli (multimedium 1) i wykonują polecenie 1 – może ono przybrać formę dyskusji moderowanej. Następnie wykonują polecenie 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją (multimedium 2) i wykonują polecenie 1 – przykłady podawane przez uczniów mogą zostać zapisane na tablicy i omówione przez grupę. Nauczyciel komentuje.
Uczniowie wykonują polecenie 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje. Nauczyciel prosi pozostałych uczniów o uzupełnienie listy korzyści, jakie niesie ze sobą nauka robotyki.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o wypowiedź na temat znaczenia robotyki w rozwoju wiedzy i komentuje jego wypowiedź.
Wybrany uczeń podsumowuje korzyści wynikające z uczenia się robotyki.
Nauczyciel może zachęcić uczniów do wypowiedzi na temat: Dlaczego tak fascynują nas roboty i badania nad sztuczną inteligencją?
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom samodzielne wyszukanie dostępnych w sieci artykułów na temat historii sztucznej inteligencji.
Praca domowa:
Zdobądź informacje na temat twórców sztucznej inteligencji i opisz wybraną sylwetkę, np. John McCarthy (ur. 4 września 1927 w Bostonie, zm. 24 października 2011 w Stanford – amerykański informatyk, laureat Nagrody Turinga (1971) za wkład w dziedzinie sztucznej inteligencji; twórca terminu „sztuczna inteligencja”.
Materiały pomocnicze:
https://www.euautomation.com/pl/automated/magazine/article/krotka-historia-sztucznej-inteligencji
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Mapa myśli” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Rola robotyki w edukacji”.