Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat: Przemysł motoryzacyjny w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa, na jakim poziomie znajduje się w Polsce przemysł motoryzacyjny oraz omawia jego tradycje,
omawia czynniki wpływające na powstawanie inwestycji motoryzacyjnych w Polsce,
omawia wielkość produkcji i eksportu pojazdów samochodowych i produktów motoryzacyjnych.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (praca z mapą, praca z tekstem e‑materiału, filmem edukacyjnym), mapa mentalna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespłu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, atlas, mapa fizyczna Polski, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Berezowski S. (red.), Geografia ekonomiczna Polski, PWN, Warszawa 1978.
Piątkowska‑Borek A., Co produkujemy, czyli przemysł motoryzacyjny w Polsce, 2016, [online], dostępny w internecie: https://www.autocentrum.pl/publikacje/naszym‑zdaniem/co‑produkujemy‑czyli‑przemysl‑motoryzacyjny‑w-polsce/ (dostęp 25.11.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: czy znają polskie marki samochodów? jakie? czy te samochody są produkowane w Polsce?
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Określenie czynników lokalizacji przemysłu motoryzacyjnego – czynniki wpływające na powstawanie inwestycji motoryzacyjnych w Polsce.
Nauczyciel prosi uczniów o wybranie z tekstu e‑materiału informacji dotyczących wielkości produkcji pojazdów samochodowych w Polsce, marek produkowanych samochodów, a także wielkości eksportu przemysłu motoryzacyjnego – jak polski przemysł motoryzacyjny wygląda na tle tego przemysłu w innych krajach?
Dyskusja o obecnej roli przemysłu motoryzacyjnego w Polsce: wskazanie na mapie Polski przykładów miejsc związanych z rozwojem przemysłu samochodowego.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – każda otrzymuje duży arkusz papieru i pisaki.
Zadaniem uczniów jest stworzenie mapy myśli do tematu „Perspektywy rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce”.
Uczniowie, dyskutując w grupach, tworzą mapę myśli – wykorzystują tekst i film edukacyjny zawarty w e‑materiale oraz wcześniejszą dyskusję na forum klasy.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują mapy myśli.
Dyskusja na forum klasy o przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, podkreślenie atutów Polski do rozwoju tego przemysłu w naszym kraju.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, oceniają możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Znajdź w danych statystycznych, które kraje w Europie znajdują się wśród czołówki producentów samochodów osobowych, a które ciężarowych. Oceń, jak na ich tle wygląda produkcja tych pojazdów w Polsce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji dotyczących cech przemysłu tradycyjnego i czynników lokalizacji przemysłu (zakres podstawowy: XI. 2). Może znaleźć zastosowanie także podczas zajęć dotyczacych koncentracji przemysłu na świecie i w Polsce (zakres rozszerzony: XI. 2).