Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat: Przemysł motoryzacyjny w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa, na jakim poziomie znajduje się w Polsce przemysł motoryzacyjny oraz omawia jego tradycje,

  • omawia czynniki wpływające na powstawanie inwestycji motoryzacyjnych w Polsce,

  • omawia wielkość produkcji i eksportu pojazdów samochodowych i produktów motoryzacyjnych.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, metody operatywne (praca z mapą, praca z tekstem e‑materiału, filmem edukacyjnym), mapa mentalna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespłu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, atlas, mapa fizyczna Polski, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze

Berezowski S. (red.), Geografia ekonomiczna Polski, PWN, Warszawa 1978.

Piątkowska‑Borek A., Co produkujemy, czyli przemysł motoryzacyjny w Polsce, 2016, [online], dostępny w internecie: https://www.autocentrum.pl/publikacje/naszym‑zdaniem/co‑produkujemy‑czyli‑przemysl‑motoryzacyjny‑w-polsce/ (dostęp 25.11.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania: czy znają polskie marki samochodów? jakie? czy te samochody są produkowane w Polsce?

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Określenie czynników lokalizacji przemysłu motoryzacyjnego – czynniki wpływające na powstawanie inwestycji motoryzacyjnych w Polsce.

  • Nauczyciel prosi uczniów o wybranie z tekstu e‑materiału informacji dotyczących wielkości produkcji pojazdów samochodowych w Polsce, marek produkowanych samochodów, a także wielkości eksportu przemysłu motoryzacyjnego – jak polski przemysł motoryzacyjny wygląda na tle tego przemysłu w innych krajach?

  • Dyskusja o obecnej roli przemysłu motoryzacyjnego w Polsce: wskazanie na mapie Polski przykładów miejsc związanych z rozwojem przemysłu samochodowego.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – każda otrzymuje duży arkusz papieru i pisaki.

  • Zadaniem uczniów jest stworzenie mapy myśli do tematu „Perspektywy rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce”.

  • Uczniowie, dyskutując w grupach, tworzą mapę myśli – wykorzystują tekst i film edukacyjny zawarty w e‑materiale oraz wcześniejszą dyskusję na forum klasy.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują mapy myśli.

  • Dyskusja na forum klasy o przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, podkreślenie atutów Polski do rozwoju tego przemysłu w naszym kraju.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, oceniają możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Znajdź w danych statystycznych, które kraje w Europie znajdują się wśród czołówki producentów samochodów osobowych, a które ciężarowych. Oceń, jak na ich tle wygląda produkcja tych pojazdów w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można wykorzystać podczas lekcji dotyczących cech przemysłu tradycyjnego i czynników lokalizacji przemysłu (zakres podstawowy: XI. 2). Może znaleźć zastosowanie także podczas zajęć dotyczacych koncentracji przemysłu na świecie i w Polsce (zakres rozszerzony: XI. 2).