Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Współczesne teorie społeczeństwa obywatelskiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
8) rozpoznaje przejawy patologii życia publicznego i wykazuje ich negatywny wpływ na życie publiczne; przedstawia mechanizmy korupcji i analizuje – z wykorzystaniem materiałów medialnych – jej udowodniony przykład.
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
1) przedstawia idee społeczeństwa obywatelskiego i charakteryzuje jego rozwój w XX‑wiecznym państwie polskim.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje relacje pomiędzy społeczeństwem obywatelskim a państwem;
porównuje postrzeganie społeczeństwa obywatelskiego w różnych doktrynach politycznych;
wskazuje różne przejawy aktywności społeczeństwa obywatelskiego.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
puzzle;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wykorzystując burzę mózgów, uczniowie przypominają definicję państwa, społeczeństwa i społeczeństwa obywatelskiego. Definicje weryfikowane są na podstawie leksykonu politologii.
2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzieleni są na cztery grupy. Każda z nich proszona jest o przygotowanie informacji na temat różnych teorii społeczeństwa obywatelskiego, wskazując na różnice w doktrynach politycznych i pokazując, jak zmieniało się pojmowanie tego pojęcia w różnych okresach historycznych (wiąże się to z różnymi doktrynami politycznymi).
2. Następuje zmiana w grupach. W nowych zespołach powinien znaleźć się jeden z członków grup pierwotnych. Uczniowie we wtórnych grupach tworzą notatki, w których wskazują na zmiany w definiowaniu społeczeństwa obywatelskiego po narodzinach kolejnych doktryn politycznych.
3. Jedna z grup przedstawia klasie swoje notatki, pozostałe grupy uzupełniają zawartą w nich wiedzę, jeśli jest taka potrzeba.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie proszeni są o odpowiedź na pytanie: „Czy możliwe jest funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego w państwach niedemokratycznych?” i o ocenę znaczenia relacji społecznych w demokracjach.
2. Wybrana lub chętna osoba zapisuje na tablicy zarówno argumenty przemawiające za społeczeństwem obywatelskim, jak i zaprzeczające jego wartości.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o przedstawienie inicjatyw społecznych na poziomie lokalnym i centralnym, które mogłyby wzmocnić społeczeństwo obywatelskie w Polsce.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie. Wybrane aspekty ewolucji pojęcia, [w:] red. Andrzej Jabłoński, Leszek Sobkowiak, Studia z teorii polityki, Wrocław 1998.
Leksykon politologii, red.: Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Wrocław 2004.
Edmund Wnuk‑Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Może zostać wykorzystane jako przyczynek do dyskusji nad znaczeniem społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym.