1
Pokaż ćwiczenia:
RUWn9fvW9cdjg1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Według idei socjaldemokratycznej społeczeństwo obywatelskie… Możliwe odpowiedzi: 1. nie może funkcjonować bez pomocy państwa., 2. musi funkcjonować bez pomocy państwa., 3. bazuje na autonomii, ale nie chce bronić się przed władzą urzędników państwowych., 4. nie może funkcjonować bez pomocy państwa, które jednak nie powinno naprawiać nierówności społecznych.
1
Ćwiczenie 2
R86d6QwoB3S0G1
Wskaż, z których elementów składa się społeczeństwo obywatelskie „sensu largo” według Victora Péreza Diaza. Możliwe odpowiedzi: 1. nieograniczona władza publiczna, 2. sfera publiczna skupiająca zainteresowanych obywateli, 3. system rynkowy wolny od korupcji, 4. dobrowolne stowarzyszenia, 5. system rynkowy niekontrolowany przez władzę
RPGQ9F3r1gmUh
Zaznacz elementy, z których składa się społeczeństwo obywatelskie „sensu largo” według Victora Péreza Diaza. Możliwe odpowiedzi: 1. nieograniczona władza publiczna, 2. sfera publiczna skupiająca zainteresowanych obywateli, 3. system rynkowy wolny od korupcji, 4. dobrowolne stowarzyszenia, 5. system rynkowy niekontrolowany przez władzę
2
Ćwiczenie 3
REvrCiQ4M8OGE
Wskaż, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Jednostka jest kluczem do stworzenia społeczeństwa obywatelskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Edmund Wnuk-Lipiński uważa, że społeczeństwo obywatelskie nie zawiera aspektu publicznego działania apolitycznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Społeczeństwo obywatelskie to społeczeństwo uczestniczące. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Każdy jest w stanie podjąć wyzwanie aktywnego obywatelstwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RkwzZqq5ZLw22
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Jednostka jest kluczem do stworzenia społeczeństwa obywatelskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Edmund Wnuk-Lipiński uważa, że społeczeństwo obywatelskie nie zawiera aspektu publicznego działania apolitycznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Społeczeństwo obywatelskie to społeczeństwo uczestniczące. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Każdy jest w stanie podjąć wyzwanie aktywnego obywatelstwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Henryk Sasinowski Społeczeństwo obywatelskie i jego rola w budowie demokracji

W procesie budowy społeczeństwa obywatelskiego wydziela się w literaturze cztery podstawowe funkcje, a mianowicie:

  1. Funkcję edukacyjną – rozumianą jako oddziaływanie mające wpływ na kształt obywatelskiej świadomości i obywatelskich postaw.

  2. Funkcję integracyjną – rozumianą jako oddziaływanie na partnerskie relacje między podmiotami uczestniczącymi we wspólnej budowie Strategii i realizacji jej celów.

  3. Funkcję mobilizacyjną – rozumianą jako zespół merytorycznych treści oraz praktycznych instrumentów inspirujących obywateli, władze publiczne, inne określone środowiska do aktywności w procesie budowy społeczeństwa obywatelskiego.

  4. Funkcję programową – rozumianą jako bezpośrednie oddziaływanie na proces budowy Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie oraz pośrednie relacje z innymi strategiami i programami operacyjnymi.

Każda z wymienionych funkcji daje szansę i wyzwanie dla szczególnych, obywatelskich form aktywności, będących w zasięgu możliwości zainteresowanych środowisk, ale stanowi także impuls dla tworzenia płaszczyzn współdziałania w zakresie świadomej budowy społeczeństwa obywatelskiego.

1 Źródło: Henryk Sasinowski, Społeczeństwo obywatelskie i jego rola w budowie demokracji, „Economy and Management”, nr 1/2012, dostępny w internecie: empas.pb.edu.pl [dostęp 2.03.2021 r.].
RUWFgcJgFvVZa
Zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Jednym z zadań społeczeństwa obywatelskiego jest samorealizacja jednostki i tworzenie indywidualnych karier politycznych., 2. Ważnym zadaniem stawianym społeczeństwu obywatelskiemu jest aktywizacja wielu środowisk we wspomaganiu władz publicznych w procesach demokratyzacji społeczeństwa., 3. Społeczeństwo edukacyjne jest jednym z elementów kształcenia przez całe życie, dając przykłady zachowań obywatelskich i możliwość poszerzania kompetencji zawodowych., 4. Ważnym obszarem działań społeczeństwa obywatelskiego jest m.in. współpraca wielu organizacji pozarządowych, której celem jest uzupełnianie działań rządu w obszarze medycyny, wolontariatu i pomocy humanitarnej.
3
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Co to jest społeczeństwo obywatelskie?

Zadaniem społeczeństwa obywatelskiego jest wprowadzenie korzystnych zmian z punktu widzenia interesu społecznego, a jedną z jego cech jest poczucie odpowiedzialności za wspólne dobro. Duże znaczenie w jego utrzymaniu i rozwoju ma tzw. trzeci sektor, czyli organizacje pozarządowe, ale również grupy nieformalne działające w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Trzeba koniecznie uwypuklić fakt, że na skutek gwałtownych przemian w świecie technologii, społeczeństwo obywatelskie działa, rozwija się i umacnia za pośrednictwem Internetu. Aktorzy społeczeństwa obywatelskiego mogą zatem opuścić swoją lokalność i z powodzeniem komunikować swój przekaz milionom odbiorców na całym świecie. Dzięki działaniu w sieci, mała grupa ludzi może zmobilizować wiele osób do podjęcia natychmiastowych działań lub zwrócić uwagę na ważny problem społeczny. Społeczeństwo obywatelskie działa na różnych poziomach, a jego członkowie angażują się w wiele różnych kwestii, wymagających rozwiązania, zmiany czy też naprawy. Rola społeczeństwa obywatelskiego zmieniła się w ostatnim czasie. Jego członkowie stają się animatorami, społecznikami, usługodawcami. Wzrasta też znaczenie sektora prywatnego w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego. Niektórzy twierdzą, że ma to ogromne znaczenie dla budowania społecznego kapitału. Według dotychczasowego paradygmatu, społeczeństwo obywatelskie było postrzegane jako oddzielny sektor w stosunku do rządu i sektora prywatnego. Dziś te trzy podmioty wchodzą ze sobą w silne interakcje, tworząc koalicje i budując partnerstwo.

2 Źródło: Co to jest społeczeństwo obywatelskie?, 3.06.2016 r., dostępny w internecie: spolecznik20.pl [dostęp 2.03.2021 r.].
R8iKPA0NRDoPg
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Zadaniem społeczeństwa obywatelskiego jest budowanie w społeczeństwie poczucia odpowiedzialności za państwo i jego funkcjonowanie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Społeczeństwo obywatelskie w państwie demokratycznym bazuje na wzrastającym potencjale kapitału społecznego, co jest efektem rozwoju struktur lokalnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W demokracji centralizacja państwa wspomaga rozwój społeczeństwa obywatelskiego, a ograniczanie kompetencji samorządów wspomaga działania obywatelskie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym ze współczesnych efektów funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego jest wzrost znaczenia organizacji pozarządowych kosztem sektora prywatnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Marcin Wałdoch Krótka historia „idei społeczeństwa obywatelskiego”

Według Arystotelesa cały rozwój społeczny zmierzał do stworzenia państwa. Arystoteles pisał: „każda wspólnota powstaje dla osiągnięcia jakiegoś dobra (wszyscy bowiem w każdym działaniu powodują się tym, co im się dobrem wydaje), to jasną jest rzeczą, że wprawdzie wszystkie [wspólnoty] dążą do pewnego dobra, lecz przede wszystkim czyni to najprzedniejsza ze wszystkich, która ma najważniejsze ze wszystkich zadanie i wszystkie inne obejmuje. Jest nią tzw. państwo i wspólnota państwowa”. Naturalnie zatem widzimy, że rzeczywiście pojęcie społeczeństwa obywatelskiego zaczęło egzystować w świadomości myślicieli antycznych jako synonim państwa. Co więcej, Arystoteles uważał, że nie może być rzeczą naturalną życie poza państwem, „kto zaś żyje poza państwem – twierdził Arystoteles – jest albo nędznikiem, albo nadludzką istotą”. Wypowiedź Arystotelesa kształtuje nam ówczesne ujęcie tak społeczeństwa, jak i jednostki, która de facto była „istotą polityczną”, lub jak sam pisze „istotą państwową”, jako pełnego synonimu społeczeństwa politycznego i w dodatku państwa. W tak rozumianym pojęciu nie mogło być mowy o jakiejkolwiek realizacji wolności osobistej bądź realizacji dążeń nieokreślonych przez politykę państwa, poza tym zachowania takie mogły być odebrane, jako przejaw swoistej dewiacji społecznej i odczytywane były jako szkodliwe dla ogółu. Dokonując niejako chronologicznego przeglądu ewolucji pojęcia „społeczeństwo obywatelskie”, jesteśmy zmuszeni najpierw, niezależnie od naszego stanowiska, rozpatrywać je jako społeczeństwo polityczne.

3 Źródło: Marcin Wałdoch, Krótka historia „idei społeczeństwa obywatelskiego”, dostępny w internecie: depot.ceon.pl [dostęp 2.03.2021 r.].
R172DLi2Hgt5W
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Grażyna Piechota Wpływ komunikacji politycznej na budowanie społeczeństwa obywatelskiego w demokracji lokalnej (na przykładzie miasta Katowice)

Takie społeczeństwo, zdaniem Fukuyamy częściej i skuteczniej będzie rozliczało odpowiednie instytucje, niż społeczeństwo zbudowane z jednostek, nie potrafiących ze sobą współdziałać. Jednak Fukuyama definiując społeczeństwo obywatelskie wg kryterium funkcjonalności zwraca uwagę także na kwestie nadużyć po stronie organizacji, czy wykorzystania konkretnych rozwiązań w społeczeństwie obywatelskim. Twierdzi bowiem, iż społeczeństwo obywatelskie może zdegenerować się do rywalizacji poszczególnych grup interesu, które nie będą skupione na kontrolowaniu i egzekwowaniu odpowiedzialności rządowych instytucji, ale na realizacji partykularnych interesów oraz lobbingu konkretnych grup interesu.

4 Źródło: Grażyna Piechota, Wpływ komunikacji politycznej na budowanie społeczeństwa obywatelskiego w demokracji lokalnej (na przykładzie miasta Katowice), 2007 r., dostępny w internecie: sbc.org.pl [dostęp 2.03.2021 r.].
RIRsXRGRPaH9s
Wskaż zadania, jakie przed społeczeństwem obywatelskim stawia Francis Fukuyama. (Uzupełnij).
R154f6fwTOqrg
Wymień zadania, jakie przed społeczeństwem obywatelskim stawia Francis Fukuyama. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Dorota Pietrzyk-Reeves Filozoficzne źródła idei społeczeństwa obywatelskiego

Choć więc tradycja liberalna podstawą społeczeństwa obywatelskiego czyni nie wspólnotę i jej dobro, jak czyniła tradycja wcześniejsza, lecz jednostkę i jej uprawnienia, dostrzegając w tym społeczeństwie sferę niezależności i wolności przeciwstawioną państwu, to jednak wspólne jest dla nich uznawanie pojęcia obywatelskości – kojarzonego z aktywnym zaangażowaniem i uczestnictwem – za wartość. O ile jednak liberalna koncepcja obywatelstwa kładła nacisk na sferę praw obywatelskich, o tyle koncepcja republikańska zwracała uwagę także na obowiązki obywateli wynikające z ich przynależności do pewnej wspólnoty politycznej i kulturowej oraz mniejszych wspólnot lokalnych, wiążąc te obowiązki z wolnością praktykowaną w społeczeństwie obywatelskim i w sferze publicznej. Obywatelskość była w koncepcji republikańskiej pewną kwalifikacją moralna i obywatelską zarazem. Uczciwość, niepodatność na korupcję, troska o innych, solidarność, bezinteresowność, ogłada polityczna, odpowiedzialność w życiu publicznym, nastawienie na dialog i kompromis w miejsce roszczeniowości to główne cechy czy też cnoty, które na ową kwalifikację obywatelską się składają. Te dwie koncepcje obywatelstwa należy łączyć, a nie przeciwstawiać, a tym samym łączyć wolność w społeczeństwie obywatelskim z odpowiedzialnością. Można tu wręcz mówić o odpowiedzialnym korzystaniu z przysługujących nam praw: odpowiedzialnym, bowiem wiążącym się nie tylko z realizacją celów partykularnych dzięki współdziałaniu z innymi, lecz przede wszystkim z realizacją celów publicznych, z odpowiedzialnym zaangażowaniem w podejmowanie zadań społecznych. Społeczeństwo obywatelskie byłoby przestrzenią, w której albo poprzez którą odnosimy się do większej całości, czerpiąc z niej możliwości samorealizacji dzięki aktywnemu zaangażowaniu na jej rzecz.

5 Źródło: Dorota Pietrzyk-Reeves, Filozoficzne źródła idei społeczeństwa obywatelskiego, dostępny w internecie: ekonomiaspoleczna.gov.pl [dostęp 2.03.2021 r.].
R1Uyacxk0CBW5
Scharakteryzuj idee funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego w liberalizmie. (Uzupełnij).