Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wykorzystanie fotografii i zdjęć satelitarnych do pozyskiwania informacji o środowisku geograficznym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy

I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja.

Uczeń:

6) wykazuje przydatność fotografii i zdjęć satelitarnych do pozyskiwania informacji o środowisku geograficznym oraz interpretuje ich treść.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przedstawia zalety fotografii i zdjęć lotniczych jako źródeł informacji geograficznej,

  • przedstawia rodzaj informacji, jakie można uzyskać z fotografii i zdjęć satelitarnych oraz dziedziny geografii z nich korzystające,

  • zna zasady interpretacji fotografii i zdjęć satelitarnych,

  • analizuje fotografie i zdjęcia satelitarne i wyciąga na ich podstawie wnioski o cechach środowiska geograficznego.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, dyskusja, metody operatywne (praca z tekstem, fotografią i filmem edukacyjnym zawartymi w e‑materiale), drzewo decyzyjne

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, karteczki samoprzylepne, atlas geograficzny

Materiały pomocnicze

Netografia:

http://www.igik.edu.pl/pl/bazy‑danych‑zobrazowania

https://www.space24.pl/zobrazowania‑satelitarne‑nowoczesny‑fundament‑bezpieczenstwa‑i-rozwoju‑gospodarczego‑analiza

http://www.orsip.pl/uslugi/ortofotomapy

https://earthengine.google.com/timelapse/

https://na.unep.net/atlas/google.php

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Przypomnienie różnych źródeł informacji geograficznej (pogadanka).

  • Uczniowie na karteczkach samoprzylepnych zapisują zalety fotografii i zdjęć lotniczych jako źródeł informacji geograficznej (jeden uczeń – jedna zaleta).

  • Uczniowie przyczepiają karteczki do tablicy.

  • Analiza informacji, grupowanie, wnioski (może się okazać, że np. prawie wszyscy napisali taką samą zaletę).

  • Następnie nauczyciel podaje temat i cel lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem wstępu do e‑materiału – wypisują przykłady informacji pozyskiwanych z fotografii (własne i z tekstu).

  • Uczniowie w parach zapoznają się z fotografią skansenu zawartą w e‑materiale (Przeczytaj). Starają się rozpoznać, z jakiego regionu Europy pochodzi. Następnie szukają wskazówek w tekście e‑materiału.

  • Dyskusja na forum klasy – jakich wskazówek dostarczają nam fotografie? (wykorzystanie fotografii zawartych w e‑materiale, m.in. kościoła w Trzęsaczu).

  • Następnie uczniowie wymieniają informacje, których mogą nam dostarczyć zdjęcia lotnicze i satelitarne – zostają one zapisane na tablicy.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom zdjęcie lotnicze zawarte w e‑materiale, uczniowie starają się odczytać z niego informacje o środowisku geograficznym miejsca, które przedstawia. Następnie swoje spostrzeżenia weryfikują z opisem w e‑materiale.

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z filmem edukacyjnym (e‑materiał), a następnie dzieli uczniów na grupy.

  • Na podstawie filmu i tekstu e‑materiału uczniowie w grupach tworzą drzewo decyzyjne, odpowiadając na pytanie: które z omawianych źródeł (fotografie czy zdjęcia lotnicze i satelitarne) dostarczają nam większej ilości przydatnych informacji o środowisku geograficznym?

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują swoje drzewa decyzyjne – podkreślają wnioski (odpowiedź na zadane pytanie).

  • Podsumowanie – czy łatwo podjąć decyzję na tak postawione pytanie? dlaczego tak/nie?

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami, ocenia pracę uczniów podczas zajęć.

  • Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń zawartych w e‑materiale – uczniowie indywidualnie wykonują wybrane ćwiczenia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

  • Na zakończenie nauczyciel zadaje uczniom pytania: co było ciekawe, łatwe, który etap pracy stanowił dla uczniów największą trudność, co było jej przyczyną?

Praca domowa

  • Korzystając z wybranego zdjęcia lotniczego lub satelitarnego (np. z programu Google Earth Pro), wypisz jak najwięcej informacji dotyczących zróżnicowania środowiska geograficznego przedstawionego obszaru. Porównaj te informacje z tymi, które możesz uzyskać na podstawie atlasu geograficznego – zapisz wnioski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • film edukacyjny można wykorzystać na lekcjach z zakresu rozszerzonego dotyczących wykorzystania technologii informacyjno‑komunikacyjnych do pozyskiwania i prezentowania informacji geograficznych (dział I.5) oraz np. oceny zagospodarowania terenu wokół szkoły (własny region) – dział XVI.4);

  • film edukacyjny można wykorzystać na lekcji bieżącej albo powtórzeniowej z działu I (zakres podstawowy) lub do samodzielnej pracy ucznia.