Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wykorzystanie fotografii i zdjęć satelitarnych do pozyskiwania informacji o środowisku geograficznym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres podstawowy
I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja.
Uczeń:
6) wykazuje przydatność fotografii i zdjęć satelitarnych do pozyskiwania informacji o środowisku geograficznym oraz interpretuje ich treść.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia zalety fotografii i zdjęć lotniczych jako źródeł informacji geograficznej,
przedstawia rodzaj informacji, jakie można uzyskać z fotografii i zdjęć satelitarnych oraz dziedziny geografii z nich korzystające,
zna zasady interpretacji fotografii i zdjęć satelitarnych,
analizuje fotografie i zdjęcia satelitarne i wyciąga na ich podstawie wnioski o cechach środowiska geograficznego.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: burza mózgów, dyskusja, metody operatywne (praca z tekstem, fotografią i filmem edukacyjnym zawartymi w e‑materiale), drzewo decyzyjne
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, karteczki samoprzylepne, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Netografia:
http://www.igik.edu.pl/pl/bazy‑danych‑zobrazowania
http://www.orsip.pl/uslugi/ortofotomapy
https://earthengine.google.com/timelapse/
https://na.unep.net/atlas/google.php
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Przypomnienie różnych źródeł informacji geograficznej (pogadanka).
Uczniowie na karteczkach samoprzylepnych zapisują zalety fotografii i zdjęć lotniczych jako źródeł informacji geograficznej (jeden uczeń – jedna zaleta).
Uczniowie przyczepiają karteczki do tablicy.
Analiza informacji, grupowanie, wnioski (może się okazać, że np. prawie wszyscy napisali taką samą zaletę).
Następnie nauczyciel podaje temat i cel lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem wstępu do e‑materiału – wypisują przykłady informacji pozyskiwanych z fotografii (własne i z tekstu).
Uczniowie w parach zapoznają się z fotografią skansenu zawartą w e‑materiale (Przeczytaj). Starają się rozpoznać, z jakiego regionu Europy pochodzi. Następnie szukają wskazówek w tekście e‑materiału.
Dyskusja na forum klasy – jakich wskazówek dostarczają nam fotografie? (wykorzystanie fotografii zawartych w e‑materiale, m.in. kościoła w Trzęsaczu).
Następnie uczniowie wymieniają informacje, których mogą nam dostarczyć zdjęcia lotnicze i satelitarne – zostają one zapisane na tablicy.
Nauczyciel przedstawia uczniom zdjęcie lotnicze zawarte w e‑materiale, uczniowie starają się odczytać z niego informacje o środowisku geograficznym miejsca, które przedstawia. Następnie swoje spostrzeżenia weryfikują z opisem w e‑materiale.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z filmem edukacyjnym (e‑materiał), a następnie dzieli uczniów na grupy.
Na podstawie filmu i tekstu e‑materiału uczniowie w grupach tworzą drzewo decyzyjne, odpowiadając na pytanie: które z omawianych źródeł (fotografie czy zdjęcia lotnicze i satelitarne) dostarczają nam większej ilości przydatnych informacji o środowisku geograficznym?
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują swoje drzewa decyzyjne – podkreślają wnioski (odpowiedź na zadane pytanie).
Podsumowanie – czy łatwo podjąć decyzję na tak postawione pytanie? dlaczego tak/nie?
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami, ocenia pracę uczniów podczas zajęć.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń zawartych w e‑materiale – uczniowie indywidualnie wykonują wybrane ćwiczenia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Na zakończenie nauczyciel zadaje uczniom pytania: co było ciekawe, łatwe, który etap pracy stanowił dla uczniów największą trudność, co było jej przyczyną?
Praca domowa
Korzystając z wybranego zdjęcia lotniczego lub satelitarnego (np. z programu Google Earth Pro), wypisz jak najwięcej informacji dotyczących zróżnicowania środowiska geograficznego przedstawionego obszaru. Porównaj te informacje z tymi, które możesz uzyskać na podstawie atlasu geograficznego – zapisz wnioski.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
film edukacyjny można wykorzystać na lekcjach z zakresu rozszerzonego dotyczących wykorzystania technologii informacyjno‑komunikacyjnych do pozyskiwania i prezentowania informacji geograficznych (dział I.5) oraz np. oceny zagospodarowania terenu wokół szkoły (własny region) – dział XVI.4);
film edukacyjny można wykorzystać na lekcji bieżącej albo powtórzeniowej z działu I (zakres podstawowy) lub do samodzielnej pracy ucznia.