Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RKhwKqyqYIf0G1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst, wpisując w pozostawione miejsca prawidłowe nazwy opisanych dziedzin nauki, wykorzystujących zdjęcia lotnicze i satelitarne. Dziedzina nauki, która zajmuje się pozyskiwaniem informacji o środowisku na podstawie badań wykonywanych przy wykorzystaniu specjalistycznych czujników, z pewnej odległości, czyli zdalnie to 1. fotogrametria, 2. teledetekcja, 3. aerofotografia.
Dziedzina nauki i techniki zajmująca się odtwarzaniem kształtów, rozmiarów i wzajemnego położenia obiektów w terenie na podstawie zdjęć fotogrametrycznych to 1. fotogrametria, 2. teledetekcja, 3. aerofotografia.
RBQ1E9BbDC0Bn1
Ćwiczenie 2
Zdjęcia satelitarne dostarczają nam wielu informacji o cechach środowiska geograficznego, jednak nie wszystko da się odczytać bezpośrednio z treści takich zdjęć. Zaznacz te cechy, których nie da się odczytać z tradycyjnego zdjęcia satelitarnego. Możliwe odpowiedzi: 1. temperatura powietrza, 2. wielkość opadów, 3. układ sieci hydrologicznej, 4. wysokość bezwzględną, 5. rodzaj typu gleby, 6. zasięg urbanizacji, 7. układ sieci komunikacyjnej
Ćwiczenie 3
RheALf0NHrnw11
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: By Stachufoto - Own work, CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7970404., dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7970404..
R15YSyRfkJ7sk
Co to jest ortofotomapa? Podaj definicję (Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R1AhpO1KOkWxV2
Na podstawie zamieszczonych poniżej fotografii pewnego europejskiego kraju, połącz w pary elementy przedstawione na zdjęciach z właściwościami środowiska przyrodniczego, które na podstawie tych zdjęć możemy wnioskować. grube ściany budynków, dachy i ściany porośnięte mchem i trawami Możliwe odpowiedzi: 1. porywiste wiatry, 2. trudno przepuszczalne podłoże, 3. surowy klimat z niskimi temperaturami w ciągu roku, 4. słabo wykształcona pokrywa glebowa występowaniem terenów podmokłych Możliwe odpowiedzi: 1. porywiste wiatry, 2. trudno przepuszczalne podłoże, 3. surowy klimat z niskimi temperaturami w ciągu roku, 4. słabo wykształcona pokrywa glebowa otwarte przestrzenie, niska roślinność Możliwe odpowiedzi: 1. porywiste wiatry, 2. trudno przepuszczalne podłoże, 3. surowy klimat z niskimi temperaturami w ciągu roku, 4. słabo wykształcona pokrywa glebowa lite skały na powierzchni terenu Możliwe odpowiedzi: 1. porywiste wiatry, 2. trudno przepuszczalne podłoże, 3. surowy klimat z niskimi temperaturami w ciągu roku, 4. słabo wykształcona pokrywa glebowa
R1KAPObugwMTF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 5
R12CzgSIaLPm12
Na podstawie zdjęć z zadania poprzedniego oraz przyporządkowanych cech środowiska przyrodniczego, rozpoznaj z jakiego kraju pochodzą wykonane fotografie. Możliwe odpowiedzi: 1. Hiszpania, 2. Austria, 3. Finlandia, 4. Islandia
RUSTfebGko4mL
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 6
RspGe9WC5hyNX
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, [online], dostępny w internecie: https://pixabay.com, dostępny w internecie: https://pixabay.com.
R1Xt4qx8BUSQM
Porównując współczesne zdjęcia wykonane przez satelity z tymi sprzed kilkudziesięciu lat, możemy określać zmiany zachodzące w środowisku geograficznym, np.: Możliwe odpowiedzi: 1. zasięgi powodzi czy fal tsunami, 2. zmiany zasięgu lodowców, 3. skutki trzęsień ziemi, 4. postępujące wylesianie niektórych regionów świata, 5. rozwój urbanizacji, 6. zmiany temperatury mórz i oceanów, 7. migracje ptaków
RSyEFhOqYnttQ3
Ćwiczenie 7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: UNEP, n.d., Great Man-made River Project. Environmental Change Hotspots. Division of Early Warning and Assessment (DEWA). United Nations Environment Programme (UNEP), licencja: CC0, https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/, dostępny w internecie: https://na.unep.net/atlas/webatlas.php?id=377.
3
Ćwiczenie 7
R29HQweWUauqp
Na podstawie wiadomości z lekcji i własnych doświadczeń uzasadnij, dlaczego materiały satelitarne stanowią wszechstronne źródło informacji o krajobrazie. (Uzupełnij).
RYNEcPu4dwrWe
Źródło: Google, INEGI, Data LDEO-Colimbia, NFS, NOAA, Data SIO, NOAA, U.S. Navy, NGA, GEBCO, Data USGS, Landstat/Copernicus, dostępny w internecie: https://earth.google.com.
R1RwEnxIboOZK3
Ćwiczenie 8
Łączenie par. .

1. Na zdjęciu widoczna jest zwarta pokrywa leśna.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

2. Teren widoczny po prawej stronie obrazu to tereny Stanów Zjednoczonych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

3. Teren po lewej stronie mapy cechuje się większym zróżnicowaniem ukształtowania terenu niż po prawej stronie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

4. Kontrast w użytkowaniu terenu między górną i dolną częścią zdjęcia wskazują na duże zróżnicowanie warunków termicznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

5. Kontrast w użytkowaniu terenu między górną i dolną częścią zdjęcia wskazują na duże zróżnicowanie warunków wodnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

6. Zdjęcie potwierdza różnice w rozwoju rolnictwa Meksyku i Stanów Zjednoczonych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz

3
Ćwiczenie 8
R8w35IMx9o5os
Jak uważasz, jakie wykorzystanie w przyszłości dla rozwoju nauki i techniki mogą mieć materiały satelitarne? Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).