Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Próby zjednoczenia ziem polskich w okresie rozbicia dzielnicowego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje działania książąt śląskich w budowie silnego księstwa i scalaniu poszczególnych ziem polskich;
rozstrzyga, czy w połowie XIII w. istniała realna szansa na zjednoczenie państwa polskiego;
wyjaśnia rolę Kościoła i kultu św. Stanisława w jednoczeniu kraju.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Zwiastuny dobrej nadziei”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa interaktywna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Mogą podzielić się zakresem tematycznym: jedna osoba przygotowuje informacje na temat monarchii Henryków Śląskich, druga – roli Kościoła w procesie jednoczenia kraju.
Faza wstępna:
Wyświetlenie tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Prosi wybraną osobę o przypomnienie, w jaki sposób przebiegało rozbicie dzielnicowe Polski w XII i XIII w.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Następuje wspólne omówienie wystąpień ze szczególnym uwzględnieniem mocnych stron propozycji ucznia.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel wyświetla mapę i poleca, aby uczniowie podzielili się na cztero- lub pięcioosobowe grupy, zapoznali się z mapą, a następnie w tych kilkuosobowych zespołach wykonali polecenie 2: „Oceń na podstawie mapy szanse Henryków śląskich na zjednoczenie państwa polskiego. Porównaj ich szanse z szansami Konrada Mazowieckiego”. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Wciąż pracując w grupach, uczniowie wykonują polecenie 3: „Wyjaśnij, jakie znaczenie polityczne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe miały obszary, które udało się zjednoczyć Henrykom śląskim pod swoim panowaniem”. Grupy mogą się podzielić różnymi zagadnieniami tak, aby każda opracowała jeden z wymienionych. Następnie przedstawiciele zespołów omawiają swoją pracę, a jedna osoba notuje najważniejsze punkty na tablicy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z inną parą uczniów.
Nauczyciel wyświetla ćwiczenia 5 i 6, które uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Może też ocenić pracę wylosowanej grupy.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Kronika wielkopolska, tłum. K. Abgarowicz, Warszawa 1965.
Wielka historia Polski, t. 1–10, Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.