Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Problemy funkcjonowania człowieka w społeczeństwie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo
Uczeń:
9) rozpoznaje problemy życiowe młodzieży w społeczeństwie polskim i formułuje sądy w tych kwestiach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje obecne konsekwencje zmian społecznych dla funkcjonowania jednostki w społeczeństwie;
rozpoznaje zagrożenia dla życia jednostkowego, wynikające z rozwoju współczesnych społeczeństw postprzemysłowych;
analizując problemy życiowe młodzieży w społeczeństwie polskim, wnioskuje na co będzie narażona młodzież w dorosłym życiu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
drzewo decyzyjne;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie w dostępnych źródłach czytają na temat poglądów Ericha Fromma na temat wolności.
Faza wstępna:
Uczniowie logują się na swoich telefonach na platformę epodreczniki.pl. Nauczyciel wyświetla e‑materiał na tablicy.
Uczniowie w parach dyskutują na temat tego, czy odczuwają jakieś obawy związane ze współczesnością.
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Problemy funkcjonowania człowieka w społeczeństwie” i omówienie celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć do zagadnienia poruszonego w sekcji „Przeczytaj”. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Audiobook”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–4, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
W jaki sposób można radzić sobie z lękami związanymi z życiem we współczesnym społeczeństwie?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.
Arystoteles, Polityka, Warszawa 1964.
CBOS, Młodzież 2016, Warszawa 2016.
S. Krzykała, Ryzyko własnego życia. Indywidualizacja w późnej nowoczesności, Wrocław 2007.
K. Strzępka, Atrakcyjny Erasmus plus na lata 2021–2027, praca.interia.pl [dostęp 28.12.2019 r.].
J.-C. Kaufman, Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.