Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Problemy funkcjonowania człowieka w społeczeństwie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo

Uczeń:

9) rozpoznaje problemy życiowe młodzieży w społeczeństwie polskim i formułuje sądy w tych kwestiach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje obecne konsekwencje zmian społecznych dla funkcjonowania jednostki w społeczeństwie;

  • rozpoznaje zagrożenia dla życia jednostkowego, wynikające z rozwoju współczesnych społeczeństw postprzemysłowych;

  • analizując problemy życiowe młodzieży w społeczeństwie polskim, wnioskuje na co będzie narażona młodzież w dorosłym życiu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • drzewo decyzyjne;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie w dostępnych źródłach czytają na temat poglądów Ericha Fromma na temat wolności.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie logują się na swoich telefonach na platformę epodreczniki.pl. Nauczyciel wyświetla e‑materiał na tablicy.

  2. Uczniowie w parach dyskutują na temat tego, czy odczuwają jakieś obawy związane ze współczesnością.

  3. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Problemy funkcjonowania człowieka w społeczeństwie” i omówienie celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie na podstawie własnej wiedzy przygotowują mapę pojęć do zagadnienia poruszonego w sekcji „Przeczytaj”. Przedstawiają swoje propozycje w trakcie burzy mózgów. Wybrana osoba zapisuje je na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i powstaje ostateczna wersja mapy.

  2. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.

  3. Uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej zagadnień poruszonych w materiale w sekcji „Audiobook”. Dyskutują, a następnie wybrane osoby przedstawiają wnioski.

  4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1–4, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca:

  1. W jaki sposób można radzić sobie z lękami związanymi z życiem we współczesnym społeczeństwie?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

  • J. Bryła, Z. Czachór, W. Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

  • A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2002.

  • Arystoteles, Polityka, Warszawa 1964.

  • CBOS, Młodzież 2016, Warszawa 2016.

  • S. Krzykała, Ryzyko własnego życia. Indywidualizacja w późnej nowoczesności, Wrocław 2007.

  • K. Strzępka, Atrakcyjny Erasmus plus na lata 2021–2027, praca.interia.pl [dostęp 28.12.2019 r.].

  • J.-C. Kaufman, Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, Warszawa 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.