Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązywanie równań zapisanych w postaci iloczynu równań liniowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równania zapisane w postaci iloczynu równań liniowych
wybiera równania, które mają określoną liczbę rozwiązań
określa krotność pierwiastka równania
sprowadza równania wyższych stopni do postaci iloczynu równań liniowych i podaje ich rozwiązania (jeżeli istnieją)
tworzy algorytmy rozwiązywania równań różnych typów
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
stoliki zadaniowe
dyskusja
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady prostych równań zapisanych w postaci iloczynu dwóch równań liniowych. Uczniowie podają rozwiązania tych równań.
Faza realizacyjna:
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów prostych równań zapisanych w postaci iloczynu równań liniowych lub kwadratowych typu: , , .
Następnie stara się podzielić równania na grupy, według własnych kryteriów.Uczniowie podzieleni na grupy 4 – 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały. Wskazują liczbę rozwiązań równania.
Przykłady rozwiązań równań znajdujące się w części przeczytaj uczniowie analizują w parach. Wspólne z nauczycielem wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania metodą stolików zadaniowych. Każdy stolik zawiera 2 zadania interaktywne. Warunkiem przejścia do następnego stolika jest poprawne rozwiązanie danych zadań. Para, która najszybciej rozwiąże wszystkie zadania otrzymuje bardzo dobrą ocenę.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące metod sprowadzania równań do postaci iloczynowej.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie, którym nie udało się zakończyć konkursu rozwiązują pozostałe zadania w domu.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Przykłady 2 i 3 dotyczące galerii interaktywnej mogą być pracą domową dla uczniów.