Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: biologia

Temat: Wpływ ukształtowania powierzchni na różnorodność biologiczną

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
2) wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
2) wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; podaje przykłady endemitów jako gatunków unikatowych dla danego miejsca regionu; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje czynniki kształtujące bioróżnorodność;

  • charakteryzuje wpływ ukształtowania powierzchni na bogactwo gatunków;

  • sprawdza wpływ warunków środowiska na kiełkowanie nasion;

  • analizuje hipotezy powstawania wzorców różnorodności biologicznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kształcenie wyprzedzające;

  • IBSE – nauczanie przez dociekanie naukowe.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • praca z mapą interaktywną (multimedium);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • przygotowane wcześniej przez uczniów zestawy doświadczalne.

Przed lekcją:

  1. Wszyscy uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału.

  2. Na tydzień przed zajęciami uczniowie przygotowują zestawy doświadczalne wg instrukcji (zob. materiały pomocnicze).

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel inicjuje pogadankę na temat: „Czy Ziemia zawsze wyglądała tak, jak obecnie? Co się zmieniło? Jakie czynniki wpływają na organizmy?”. Uczniowie wypowiadają się swobodnie na podstawie przeczytanego rozdziału. Nauczyciel dąży do tego, by w swoich wypowiedziach uczniowie odnieśli się do temperatury i ukształtowania powierzchni jako czynników decydujących o rozmieszczeniu organizmów.

  2. Nauczyciel przypomina terminy „problem badawczy” i „hipoteza”. Prosi uczniów o zapisanie problemu badawczego oraz postawienie hipotez do przygotowanego tydzień wcześniej doświadczenia dotyczącego wpływu temperatury i nachylenia na kiełkowanie nasion. Następnie informuje, że w dalszej części lekcji uczniowie zajmą się odczytaniem i opracowaniem wyników, wyciągną wnioski i ocenią, czy hipotezy zostały potwierdzone.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w czterech grupach opracowują wyniki doświadczeń: projektują tabele, określają liczbę wykiełkowanych nasion, wpisują wyniki do tabel, analizują uzyskane dane, wyciągają wnioski.

  2. Grupy kolejno prezentują swoje wyniki i wnioski oraz zapisują je, np. na tablicy. Wybierają najbardziej poprawne wersje.

  3. Nauczyciel poleca uczniom wykonanie ćwiczenia 7 z sekcji „Sprawdź się” (w którym mają za zadanie – na podstawie podanych informacji – odczytać z wykresu, która z gór regionu Jinggang charakteryzuje się największym bogactwem rodzin, oraz uzasadnić stwierdzenie: „Bogactwo gatunków w regionie Jinggang zależy m.in. od warunków klimatycznych”). Uczniowie porównują w parach swoje odpowiedzi. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o ponowne zapoznanie się z grafiką interaktywną i wykonanie zamieszczonych pod nią poleceń. Wyświetla na tablicy hipotezy nt. przyczyn zróżnicowania rozmieszczenia gatunków na kuli ziemskiej i proponuje temat dyskusji: „Która z hipotez, twoim zdaniem, najlepiej tłumaczy obserwowane rozmieszczenie gatunków?”.

  2. Uczniowie wypowiadają się, nauczyciel moderuje dyskusję i podsumowuje ją, np. „Te hipotezy się nie wykluczają, ale uzupełniają. Potwierdzają to częściowo wyniki analizy danych, lecz potrzebne są dalsze badania”.

Praca domowa:

  1. Dla wszystkich: Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 oraz 8.

  2. Dla chętnych: Sporządź prezentację, plakat lub gazetkę ścienną na temat bioróżnorodności wybranych gór w układzie piętrowym.

Materiały pomocnicze:

  • Andrew S. Pullin, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, tłum. (red.) January Weiner, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

RxTgPCcZGGA1X

Przycisk umożliwiający pobranie pliku: „Instrukcja badania kiełkowania nasion różnych gatunków w zależności od stopnia nachylenia podłoża”.

Załącznik 1. Instrukcja badania kiełkowania nasion różnych gatunków w zależności od stopnia nachylenia podłoża.
Plik PDF o rozmiarze 109.32 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafikę interaktywną można również wykorzystać na lekcjach dotyczących biomów na kuli ziemskiej lub wpływu klimatu na bioróżnorodność.