Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RiMj0F5fFWQ8s1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Informacja, że w ostatnim stuleciu europejskie motyle przesunęły swoje zasięgi na północ o 35-240 km oznacza, że: Możliwe odpowiedzi: 1. stwierdza się występowanie europejskich motyli do 240 km dalej niż 100 lat temu., 2. europejskie motyle są w stanie przebyć odległość do 240 km w ciągu 100 lat., 3. od 100 lat europejskie motyle migrują corocznie na duże odległości., 4. w ostatnim stuleciu motyle zmieniły odległość przelotów od 35 do 240 km.
RAzZBLuJpw5bO1
Ćwiczenie 2
Wybierz prawdziwą odpowiedź. Od jakiego czynnika nie zależy różnorodność gatunkowa? Możliwe odpowiedzi: 1. od ilości gatunków owadów, 2. od temperatury, 3. od wysokości nad p.m., 4. od odległości od bieguna
RIZbdWofKvDIQ1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.. 200 mln lat temu lądy tworzyły jeden kontynent, co ułatwiało rozprzestrzenianie się gatunków.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dryf płyt kontynentalnych spowodował rozerwanie zasięgu wielu gatunków.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozmieszczenie organizmów zależy od czynników klimatycznych i ukształtowania terenu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ocieplanie klimatu spowodowane jest przesuwaniem granic zasięgu gatunków ciepłolubnych na północ.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 4

Wykres przedstawia zasięg pionowy występowania gadów w Polsce.

RU68Yn10UipJd
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Gatunki zwierząt: Eo
    • Wysokość n.p.m.: 250; Podpis osi wartości: Wysokość n.p.m.
  • 2. zestaw danych:
    • Gatunki zwierząt: La
    • Wysokość n.p.m.: 1150; Podpis osi wartości: Wysokość n.p.m.
  • 3. zestaw danych:
    • Gatunki zwierząt: Zv
    • Wysokość n.p.m.: 2499; Podpis osi wartości: Wysokość n.p.m.
  • 4. zestaw danych:
    • Gatunki zwierząt: Af
    • Wysokość n.p.m.: 1390; Podpis osi wartości: Wysokość n.p.m.
  • 5. zestaw danych:
    • Gatunki zwierząt: Nn
    • Wysokość n.p.m.: 1150; Podpis osi wartości: Wysokość n.p.m.
  • 6. zestaw danych:
    • Gatunki zwierząt: Zl
    • Wysokość n.p.m.: 700; Podpis osi wartości: Wysokość n.p.m.
  • 7. zestaw danych:
    • Gatunki zwierząt: Ca
    • Wysokość n.p.m.: 1150; Podpis osi wartości: Wysokość n.p.m.
  • 8. zestaw danych:
    • Gatunki zwierząt: Vb
    • Wysokość n.p.m.: 2000; Podpis osi wartości: Wysokość n.p.m.
Wykres przedstawia wysokość n. p. m., na której występują poszczególne gatunki zwierząt.

Eo – żółw błotny, La – jaszczurka zwinka, Zv – jaszczurka żyworodna, Af – padalec zwyczajny, Nn – zaskroniec zwyczajny, Zl – wąż Eskulapa, Ca – gniewosz plamisty, Vb – żmija zygzakowata.


Źródło: http://zbeok.uni.wroc.pl/.
R5ZLFMWor2vRU
Na podstawie danych z wykresu, wyjaśnij którego gada możesz spotkać: w pobliżu tatrzańskich szczytów, na pogórzu sudeckim, tylko na nizinach. Możliwe odpowiedzi: 1. zaskrońca zwyczajnego, 2. gniewosza plamistego, 3. żółwia błotnego, 4. padalca zwyczajnego, 5. węża Eskulapa, 6. jaszczurkę żyworódkę, 7. jaszczurkę zwinkę
R1P7y5fL4EUDq
W jakich partiach gór występuje największe bogactwo gatunków gadów? Możliwe odpowiedzi: 1. podgórze, 2. regiel dolny, 3. regiel górny, 4. kosodrzewina, 5. hale, 6. turnie
21
Ćwiczenie 5

W tabeli przedstawiono zmienność bogactwa gatunków ssaków i roślin kwiatowych w krajach o podobnej wielkości, leżących na różnych szerokościach geograficznych.

Grupa organizmów

Finlandia 

Niemcy

Włochy 

Gabon 

Ssaki

 60

80

95 

 180

Rośliny kwiatowe

 1000

2700

5500 

 6600

Na podstawie danych z tabeli:

Na podstawie tabeli omów bogactwo gatunkowe ssaków. W których krajach występuje największa różnorodność?
Na podstawie tabeli omów bogactwo gatunkowe ssaków. W których krajach występuje największa różnorodność?
R1Ve9fM58Ust9
Następnie określ, czy wniosek „Im dalej od bieguna, tym bardziej zwiększa się różnorodność roślin ” jest uprawniony. Uzasadnij odpowiedź.
21
Ćwiczenie 6

Wzrostowi wysokości o 100 m towarzyszy spadek temperatury o 1°C w klimacie suchym i o 0,6°C w klimacie wilgotnym. Niewielki ssak króliczak wulkaniczny (Romerolagus diazi) jest endemitem, występującym na stokach czterech wulkanów na południe od miasta Meksyk na wysokości od 2800 do 4250 m n.p.m.

RYoJgXtoSrcPn
Króliczak wulkaniczny (Romerolagus diazi).
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R18w0chyYu7OR
Oblicz temperaturę minimalną i maksymalną, w której bytuje króliczak wulkaniczny, biorąc pod uwagę położenie miasta Meksyk na wysokości 2240 m n.p.m., ze średnią temperaturą 18°C. (Uzupełnij) Wykaż związek pomiędzy budową króliczaka a temperaturą, w jakiej bytuje. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Porównano bogactwo gatunków oraz rodzin i rodzajów w górach Jinggang w prowincji Hunan w środkowych Chinach. Przebadano ponad 3 tys. gatunków roślin i 493 gatunki kręgowców, w tym znaleziono tylko cztery gatunki płazów. Góra Jinggangshan leży w centrum obszaru, zasłonięta od północno‑zachodnich zimnych wiatrów przez górę Wuling, a od wschodnich, morskich monsunów przez górę Wuyi.

R1FNt7Px2sYgP
Na wykresie przedstawiono góry środkowych Chin oraz bogactwo rodzin, rodzajów i gatunków. Oto dane: Góry Jinggangshan, Rodziny 34.0, Rodzaje 162.5, Gatunki 479.1. Góry Luoxiao, Rodziny 41.5, Rodzaje 165.4, Gatunki 403.6. Góry Wuyi, Rodziny 27.0, Rodzaje 131.0, Gatunki 354.6. Góry Nanling, Rodziny 27.0, Rodzaje 128.7, Gatunki 337.6. Góry Wuling, Rodziny 27.1, Rodzaje 117.5, Gatunki 232.5.
R4H6Jwl5JefNJ
Na podstawie wykresu odpowiedzi na pytanie, która z gór regionu Jinggang charakteryzuje się największym bogactwem rodzin. Możliwe odpowiedzi: 1. Jinggangshan, 2. Luoxiao, 3. Wuyi, 4. Nanling, 5. Wuling
RfntWwxG0MzBe
Uzasadnij stwierdzenie: „Bogactwo gatunków w regionie Jinggang zależy m.in. od warunków klimatycznych”. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W pewnym badaniu sformułowano wniosek: „Wpływ nachylenia stoku na rozmieszczenie roślin zielnych, lian i krzewów w badanym regionie jest większy niż wpływ poziomu wody w glebie i jej żyzności”.

R1RFGZFJKAe99
a) Sformułuj problem badawczy tej pracy. (Uzupełnij) b) Sformułuj hipotezę, która mogła być testowana w tym badaniu. (Uzupełnij) c) Opisz sposób przeprowadzenia takiego badania. (Uzupełnij).