Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Aleksander – hit czy kicz
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymieni te cechy filmu, które wskazują na hit bądź kicz;
wyjaśni, jak na odbiór filmu wpływają zaburzenia chronologiczne fabuły;
pozna rolę muzyki w filmie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się przed lekcją z filmem Olivera Stone'a Aleksander. Mogą również przeczytać kilka recenzji na temat filmu.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od zaprezentowania przez nauczyciela wybranych fragmentów muzycznych z filmu Aleksander (można je znaleźć w popularnym serwisie filmowym w internecie). Nauczyciel nie komentuje fragmentów, prosi uczniów, by opowiedzieli o swoich wrażeniach. Następnie rozpoczyna się dyskusja na temat roli muzyki w filmie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat Aleksandra Macedońskiego. Po uzyskaniu informacji uczestnicy zajęć zapoznają się z galerią na temat tej postaci. Notują, które wydarzenia z życia Aleksandra były najchętniej utrwalane w malarstwie i rzeźbie.
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Na tej podstawie opracowują mapę myśli.
Następnie w parach wykonują ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas.
Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Czy film Aleksander to hit czy kicz? Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół wykonuje to samo zadanie. Wskazuje dzieło sztuki z przedstawieniem Aleksandra Wielkiego, które najlepiej oddaje przydomki wodza. Przedstawiciele zespołów uzasadniają wybór.
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się wrażeniami na temat lekcji. Na tablicy umieszczona zostaje plansza, na środku której widnieje kadr z filmu Aleksander.. Uczniowie zapisują swoje refleksje na małych kartkach, a następnie przyklejają je do planszy. Mogą także zamieścić symboliczne rysunki. Jeden z uczniów odczytuje teksty, można porozmawiać także na temat ilustracji.
Praca domowa:
Oliver Stone kreuje postać Aleksandra na mitycznego herosa, ale też pokazuje władcę z jego ludzkimi słabościami i problemami. Zastanów się i napisz, jaki był cel takiego podwójnego portretowania bohatera.
Materiały pomocnicze:
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/260335/wlodek_oliver_stone_ameryka_oskarzona_2010.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Wit Dąbal, Piotr Andrejew, Kompendium terminologii filmowej, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.