Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Aleksander – hit czy kicz

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wymieni te cechy filmu, które wskazują na hit bądź kicz;

  • wyjaśni, jak na odbiór filmu wpływają zaburzenia chronologiczne fabuły;

  • pozna rolę muzyki w filmie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się przed lekcją z filmem Olivera Stone'a Aleksander. Mogą również przeczytać kilka recenzji na temat filmu.

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od zaprezentowania przez nauczyciela wybranych fragmentów muzycznych z filmu Aleksander (można je znaleźć w popularnym serwisie filmowym w internecie). Nauczyciel nie komentuje fragmentów, prosi uczniów, by opowiedzieli o swoich wrażeniach. Następnie rozpoczyna się dyskusja na temat roli muzyki w filmie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat Aleksandra Macedońskiego. Po uzyskaniu informacji uczestnicy zajęć zapoznają się z galerią na temat tej postaci. Notują, które wydarzenia z życia Aleksandra były najchętniej utrwalane w malarstwie i rzeźbie.

  2. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Na tej podstawie opracowują mapę myśli.

  3. Następnie w parach wykonują ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.

  4. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas.
    Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Czy film Aleksander to hit czy kicz? Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy. Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół wykonuje to samo zadanie. Wskazuje dzieło sztuki z przedstawieniem Aleksandra Wielkiego, które najlepiej oddaje przydomki wodza. Przedstawiciele zespołów uzasadniają wybór.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się wrażeniami na temat lekcji. Na tablicy umieszczona zostaje plansza, na środku której widnieje kadr z filmu Aleksander.. Uczniowie zapisują swoje refleksje na małych kartkach, a następnie przyklejają je do planszy. Mogą także zamieścić symboliczne rysunki. Jeden z uczniów odczytuje teksty, można porozmawiać także na temat ilustracji.

Praca domowa:

  1. Oliver Stone kreuje postać Aleksandra na mitycznego herosa, ale też pokazuje władcę z jego ludzkimi słabościami i problemami. Zastanów się i napisz, jaki był cel takiego podwójnego portretowania bohatera.

Materiały pomocnicze:

  • https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/260335/wlodek_oliver_stone_ameryka_oskarzona_2010.pdf?sequence=6&isAllowed=y

  • Wit Dąbal, Piotr Andrejew, Kompendium terminologii filmowej, Warszawa 2005.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania lekcji.