Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Bohaterki liryczne wierszy Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej wobec utraconego uczucia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia sens przeczytanych wierszy Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej;
bierze udzieł w rozmowie na temat miłości w życiu człowieka;
wyjaśnia, jak postrzega bohaterki liryczne wierszy Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej wobec utraconego uczucia;
porównuje sposoby kreacji podmiotu mówiącego w wierszach Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel ustawia w widocznym miejscu rekwizyty: róże, świece, serca, figurkę amorka. Prosi, by uczniowie powiedzieli, z czym je kojarzą (miłość, pozytywne uczucia).
Nauczyciel rozdaje kartki z wierszami Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Prosi o ich odczytanie i skomentowanie sensu, który wyrażają. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło miłość. Inicjuje rozmowę o istocie miłości w życiu człowieka. Prosi, żeby uczniowie sformułowali wskazówki, aby można było je zapisać na drogowskazach dotyczących postępowania (na przykład na szlaku wędrówki górskiej).
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie indywidualnie zapoznali się z galerią zdjęć interaktywnych, a następnie podzielili się na dwie grupy. Jedna wykonuje polecenia 1 i 2, a druga 3 oraz 4. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Ćwiczenia 1- 8 wykonują w kilkuosobowych grupach. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu.
Uczniowie czytają indywidualnie ćwiczenie nr 9 (sekcja „Sprawdź się”). Następnie łączą się w pary, potem w czwórki (metoda kuli śniegowej). Dyskutują na temat wyrażenia Lecz widać można żyć bez powietrza, biorąc pod uwagę jego metaforyczne znaczenie i kontekst całego wiersza Miłość. Zapisują swoje opinie. Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi o przedstawienie wniosków i ewentualny komentarz.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Dyskusję podsumowującą nauczyciel może rozpocząć od pytania związanego z tematem lekcji: Jak postrzegasz bohaterki liryczne wierszy Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej wobec utraconego uczucia?
Praca domowa:
Porównaj sposoby kreacji podmiotu mówiącego w wierszach Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Wskaż podobieństwa i różnice.
Zabierz głos w dyskusji, jak forma miniatury może wpłynąć na odbiór tekstu poetyckiego. W swojej wypowiedzi odwołaj się do poznanych wierszy Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.
Materiały pomocnicze:
Łukasz Tkaczuk, Świat przedmiotów w międzywojennej poezji Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, Spotkania Humanistyczne 2014.
Agnieszka Kluba, Poetyka a światopogląd. O twórczości Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, „Przestrzenie Teorii” 10, Poznań 2008.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.