Sprawdź się
Nazwij środki wyrazu zastosowane w wierszu Nike. Określ rolę, jaką pełnią w poetyckiej miniaturze.
NikeTy jesteś jak paryska Nike z Samotraki,
o miłości nieuciszona!
Choć zabita, lecz biegniesz z zapałem jednakim
wyciągając odcięte ramiona...
o miłości nieuciszona nawiązuje do atrybutu bogini Nike. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bohaterka liryczna w wierszu Nike ulega ludzkim słabościom. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszu zostaje uwydatniona niszcząca siła miłości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz: prawda czy fałsz.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Wiersz Nike można określić jako ekfrazę ze względu na opisane w nim dzieło sztuki. | P □ | F □ |
Sformułowanie o miłości nieuciszona nawiązuje do atrybutu bogini Nike. |
P □ | F □ |
Bohaterka liryczna w wierszu Nike ulega ludzkim słabościom. | P □ | F □ |
W wierszu zostaje uwydatniona niszcząca siła miłości | P □ | F □ |
Z wiersza Nike wypisz dwa sformułowania charakteryzujące bohaterkę liryczną, które zawierają zaskakujące zestawienia. Określ ich charakter i wyjaśnij, w jakim celu sformułowania zostały zastosowane w wierszu.
Dokończ poprawnie zdanie. Najpierw wybierz odpowiedź, a następnie jej uzasadnienie.
Wyjaśnij, jaką rolę w kreacji bohaterki lirycznej wiersza Miłość odgrywa czas.
MiłośćNie widziałam cię już od miesiąca.
I nic. Jestem może bledsza,
trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca,
lecz można żyć bez powietrza!
Jakie emocje towarzyszą twoim zdaniem bohaterce lirycznej wiersza Miłość? Nazwij je i uzasadnij swoją odpowiedź.
Zapisz dwa zwroty frazeologiczne lub przysłowia z wyrazami „miłość” oraz „powietrze” – inne niż zwrot występujący w wierszu Miłość. Wyjaśnij ich znaczenie.
Zwrot frazeologiczny lub przysłowie | Znaczenie |
---|---|
Sformułuj argumenty za i przeciw stwierdzeniu Lecz widać można żyć bez powietrza, biorąc pod uwagę jego metaforyczne znaczenie i kontekst utworu Miłość. Wpisz je w wyznaczone miejsca.
Porównaj sposoby kreacji podmiotu mówiącego w wierszach Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Podaj podobieństwa i różnice.
Zabierz głos w dyskusji, jak forma miniatury może wpłynąć na odbiór tekstu poetyckiego. W swojej wypowiedzi odwołaj się do poznanych wierszy Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.