Sprawdź się
Nazwij środki wyrazu zastosowane w wierszu Nike. Określ rolę, jaką pełnią w poetyckiej miniaturze.
NikeTy jesteś jak paryska Nike z Samotraki,
o miłości nieuciszona!
Choć zabita, lecz biegniesz z zapałem jednakim
wyciągając odcięte ramiona...Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Nike, [w:] Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Poezje, Białystok 2017, s. 126.
o miłości nieuciszona nawiązuje do atrybutu bogini Nike. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bohaterka liryczna w wierszu Nike ulega ludzkim słabościom. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszu zostaje uwydatniona niszcząca siła miłości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz: prawda czy fałsz.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Wiersz Nike można określić jako ekfrazę ze względu na opisane w nim dzieło sztuki. | P □ | F □ |
Sformułowanie o miłości nieuciszona nawiązuje do atrybutu bogini Nike. |
P □ | F □ |
| Bohaterka liryczna w wierszu Nike ulega ludzkim słabościom. | P □ | F □ |
| W wierszu zostaje uwydatniona niszcząca siła miłości | P □ | F □ |
Z wiersza Nike wypisz dwa sformułowania charakteryzujące bohaterkę liryczną, które zawierają zaskakujące zestawienia. Określ ich charakter i wyjaśnij, w jakim celu sformułowania zostały zastosowane w wierszu.
Dokończ poprawnie zdanie. Najpierw wybierz odpowiedź, a następnie jej uzasadnienie.
Utrata miłości wiąże się w wierszu Nike z uczuciem...
- rezygnacji
- nadziei
...ponieważ nie można...
- przywrócić miłości.
- unicestwić miłości.
- uniknąć miłości.
Nie ma alternatywy dla istot, które kochają i rozdzielają się – musisz rozpaczać lub zapomnieć.
(Paul Valéry), 2.
Życie z kimś, kogo kochasz, może być bardziej puste niż życie całkowicie samemu, jeśli to, co kochasz, nie kocha cię.
(Tennessee Williams), 3.
Jest taka miłość, która nie umiera, choć zakochani od siebie odejdą.
(Jan Twardowski), 4.
Bardzo często, aby móc odkryć, że jesteśmy zakochani, a może nawet stać się jednością, musi nadejść dzień rozłąki.
(Marcel Proust), 5.
Miłość sama w sobie jest nie do pojęcia, ale dzięki miłości możemy pojąć wszystko.
(ks. Józef Tischner)
Który z cytatów zawiera sens tożsamy z przesłaniem wynikającym z wiersza Nike? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
-
Nie ma alternatywy dla istot, które kochają i rozdzielają się – musisz rozpaczać lub zapomnieć.
(Paul Valéry) -
Życie z kimś, kogo kochasz, może być bardziej puste niż życie całkowicie samemu, jeśli to, co kochasz, nie kocha cię.
(Tennessee Williams) -
Jest taka miłość, która nie umiera, choć zakochani od siebie odejdą.
(Jan Twardowski) -
Bardzo często, aby móc odkryć, że jesteśmy zakochani, a może nawet stać się jednością, musi nadejść dzień rozłąki.
(Marcel Proust) -
Miłość sama w sobie jest nie do pojęcia, ale dzięki miłości możemy pojąć wszystko.
(ks. Józef Tischner)
Wyjaśnij, jaką rolę w kreacji bohaterki lirycznej wiersza Miłość odgrywa czas.
MiłośćNie widziałam cię już od miesiąca.
I nic. Jestem może bledsza,
trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca,
lecz można żyć bez powietrza!Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Miłość, [w:] tejże, Poezje, Białystok 2017, s. 90.
Jakie emocje towarzyszą twoim zdaniem bohaterce lirycznej wiersza Miłość? Nazwij je i uzasadnij swoją odpowiedź.
Zapisz dwa zwroty frazeologiczne lub przysłowia z wyrazami „miłość” oraz „powietrze” – inne niż zwrot występujący w wierszu Miłość. Wyjaśnij ich znaczenie.
| Zwrot frazeologiczny lub przysłowie | Znaczenie |
|---|---|
Sformułuj argumenty za i przeciw stwierdzeniu Lecz widać można żyć bez powietrza, biorąc pod uwagę jego metaforyczne znaczenie i kontekst utworu Miłość. Wpisz je w wyznaczone miejsca.
Porównaj sposoby kreacji podmiotu mówiącego w wierszach Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Podaj podobieństwa i różnice.
Zabierz głos w dyskusji, jak forma miniatury może wpłynąć na odbiór tekstu poetyckiego. W swojej wypowiedzi odwołaj się do poznanych wierszy Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.