1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Nazwij środki wyrazu zastosowane w wierszu Nike. Określ rolę, jaką pełnią w poetyckiej miniaturze.

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska Nike

Ty jesteś jak paryska Nike z Samotraki,
o miłości nieuciszona!
Choć zabita, lecz biegniesz z zapałem jednakim
wyciągając odcięte ramiona...

5 Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Nike, [w:] Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Poezje, Białystok 2017, s. 126.
Rib1FgrtvCWTk
Porównanie, ponieważ... (Uzupełnij) Apostrofa, ponieważ... (Uzupełnij) Metafora, ponieważ... (Uzupełnij).
RcK16dZV4hwMm11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz: prawda czy fałsz. Wiersz Nike można określić jako ekfrazę ze względu na opisane w nim dzieło sztuki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sformułowanie o miłości nieuciszona nawiązuje do atrybutu bogini Nike. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bohaterka liryczna w wierszu Nike ulega ludzkim słabościom. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszu zostaje uwydatniona niszcząca siła miłości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Z wiersza Nike wypisz dwa sformułowania charakteryzujące bohaterkę liryczną, które zawierają zaskakujące zestawienia. Określ ich charakter i wyjaśnij, w jakim celu sformułowania zostały zastosowane w wierszu.

Rl9i3v2WJ4hY0
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Dokończ poprawnie zdanie. Najpierw wybierz odpowiedź, a następnie jej uzasadnienie.

Rns43RzjYzqO4
Utrata miłości wiąże się w wierszu Nike z uczuciem... Możliwe odpowiedzi: 1. rezygnacji, 2. nadziei
R1ehA2q1o7rtY
...ponieważ nie można... Możliwe odpowiedzi: 1. przywrócić miłości., 2. unicestwić miłości., 3. uniknąć miłości.
R1duN6bJYIiIl2
Ćwiczenie 5
Który z cytatów zawiera sens tożsamy z przesłaniem wynikającym z wiersza Nike? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie ma alternatywy dla istot, które kochają i rozdzielają się – musisz rozpaczać lub zapomnieć.
(Paul Valéry), 2. Życie z kimś, kogo kochasz, może być bardziej puste niż życie całkowicie samemu, jeśli to, co kochasz, nie kocha cię.
(Tennessee Williams), 3. Jest taka miłość, która nie umiera, choć zakochani od siebie odejdą.
(Jan Twardowski), 4. Bardzo często, aby móc odkryć, że jesteśmy zakochani, a może nawet stać się jednością, musi nadejść dzień rozłąki.
(Marcel Proust), 5. Miłość sama w sobie jest nie do pojęcia, ale dzięki miłości możemy pojąć wszystko.
(ks. Józef Tischner)
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jaką rolę w kreacji bohaterki lirycznej wiersza Miłość odgrywa czas.

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska Miłość

Nie widziałam cię już od miesiąca.
I nic. Jestem może bledsza,
trochę śpiąca, trochę bardziej milcząca,
lecz można żyć bez powietrza!

milosc Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Miłość, [w:] tejże, Poezje, Białystok 2017, s. 90.
RVZeVz8yGBTVt
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jakie emocje towarzyszą twoim zdaniem bohaterce lirycznej wiersza Miłość? Nazwij je i uzasadnij swoją odpowiedź.

R1aS2roI2AzHl
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapisz dwa zwroty frazeologiczne lub przysłowia z wyrazami „miłość” oraz „powietrze” – inne niż zwrot występujący w wierszu Miłość. Wyjaśnij ich znaczenie.

RbCsa3k5fWjmq
Zwrot frazeologiczny lub przysłowie (Uzupełnij). (Uzupełnij). Znaczenie (Uzupełnij). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Sformułuj argumenty za i przeciw stwierdzeniu Lecz widać można żyć bez powietrza, biorąc pod uwagę jego metaforyczne znaczenie i kontekst utworu Miłość. Wpisz je w wyznaczone miejsca.

RYYSGTZqhiMOR
1. Argument popierający stwierdzenie (Uzupełnij) 2. Argument przeciwny stwierdzeniu (Uzupełnij).
Praca domowa
  1. Porównaj sposoby kreacji podmiotu mówiącego w wierszach Nike i Miłość Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Podaj podobieństwa i różnice.

  2. Zabierz głos w dyskusji, jak forma miniatury może wpłynąć na odbiór tekstu poetyckiego. W swojej wypowiedzi odwołaj się do poznanych wierszy Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej.