Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Mazur

Przedmiot: filozofia

Temat: Współczesny podział dyscyplin filozoficznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, uczniowie klasy I liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
3) objaśnia arystotelesowski podział filozofii na filozofię teoretyczną, praktyczną i pojetyczną;
5) wskazuje istotne cechy pytań filozoficznych: ogólność (abstrakcyjność), racjonalność, zorientowanie na to, co ostateczne lub najbardziej podstawowe.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz historycznie pierwsze podziały dyscyplin filozoficznych.

  • Przeanalizujesz tzw. „klasyczne dyscypliny filozoficzne”.

  • Zapoznasz się z procesem powstawania nauk szczegółowych.

  • Nauczysz się formułować pytania dotyczące klasycznych dyscyplin filozoficznych.

  • Uporządkujesz swoją wiedzę z zakresu podziału filozofii na konkretne dyscypliny.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;

  • zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • ilustracja interaktywna;

  • prezentacje.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w emateriale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

  1. Nauczyciel tydzień przed lekcją dzieli klasę na sześć grup. Każda grupa losuje jedną z sześciu tzw. „klasycznych dyscyplin filozoficznych”: etykę, aksjologię, estetykę, epistemologię, metafizykę, antropologię. Uczniowie mają za zadanie przygotować prezentację na wylosowany temat. Uczestnicy samodzielnie ustalają plan pracy w swojej grupie – zadania do realizacji, podział czynności do wykonania i formy realizacji. Uczniowie w swoich domach zapoznają się z treściami zasobów multimedialnych i materiałami przygotowanymi przez nauczyciela (filmy, animacje, artykuły, prezentacje, materiały dźwiękowe, ciekawe strony internetowe itp.).

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji. Uczniowie wspólnie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Ustalenie definicji pojęć: „dziedzina”, „dyscyplina” na drodze rozmowy kierowanej. Przedstawienie planu prezentacji uczniów.

Faza realizacyjna

  1. Prezentacje. Uczniowie prezentują opracowane zagadnienia, wyjaśniają pojęcia. Po zakończonej prezentacji następuje tura pytań i odpowiedzi. Widzowie i nauczyciel zadają pytania prezentującym, ci odpowiadają według swojej wiedzy. Na samym końcu cały zespół klasowy ocenia prezentacje według przyjętych przed lekcją kryteriów. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, wskazując mocne i słabe strony ich wystąpień.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną w materiale. Uczniowie w parach pracują nad odpowiedziami do poleceń nr 1 i 2.

  3. Jeśli wystarczy czasu, uczniowie rozwiązują ćwiczenia w zakładce „Sprawdź się”: nr 1‑3.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.:
    W którym momencie historii filozofii możemy mówić o jej podziale na konkretne dyscypliny?
    Czy filozofia już u zarania swoich dziejów mogła być dzielona na pewne dziedziny, czy raczej mogło to nastąpić dopiero po pewnym okresie jej rozwoju?
    Co myślicie o stwierdzeniu, że wszystkie nauki bezpośrednio lub pośrednio wywodzą się z filozofii? Czy znacie jakąś naukę, która przeczyłaby tej tezie?

  2. Chętny uczeń podsumowuje lekcję.

Praca domowa

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia otwarte z e‑materiału: nr 4, 5 oraz 9.

Materiały pomocnicze:

  • Artur Andrzejuk, Dyscypliny filozoficzne, „Pro Fide Rege et Lege” 2006, nr 2, s. 57‑60. 

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną do podsumowania lekcji.