Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RfEVntWkEf5fu11
Ćwiczenie 1
Na podstawie przeczytanych treści oceń prawdziwość poniższych zdań. Pierwszego podziału dyscyplin filozoficznych dokonał Sokrates, a z podziałem tym zgadzali się zarówno Platon, jak i epikurejczycy oraz stoicy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według stoicko-epikurejskiego podziału dyscyplin filozoficznych etyka jest najważniejszą dziedziną filozofii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Już u zarania filozofii dokonała się parcelacja (podział) dyscyplin filozofii.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z podziałem nauk zaproponowanym przez Platona nie zgodził się już jego najwybitniejszy uczeń, Arystoteles.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Likejonie wydzielono wiele nauk szczegółowych, zarówno matematycznych, jak i przyrodniczych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RMT2ATVkblVH01
Ćwiczenie 2
Znając arystotelesowski podział nauk, połącz w pary ich nazwy z odpowiednimi definicjami. Nauki pojetyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Nie należą do żadnej z grup nauk, lecz wspierają je wszystkie., 2. Ich celem jest wychowanie, czyli wiedza do zastosowania w życiu codziennym., 3. Ich celem jest mądrość, czyli wiedza dla samej wiedzy., 4. Ich celem jest wytwarzanie przedmiotów. Nauki praktyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Nie należą do żadnej z grup nauk, lecz wspierają je wszystkie., 2. Ich celem jest wychowanie, czyli wiedza do zastosowania w życiu codziennym., 3. Ich celem jest mądrość, czyli wiedza dla samej wiedzy., 4. Ich celem jest wytwarzanie przedmiotów. Pozostałe Możliwe odpowiedzi: 1. Nie należą do żadnej z grup nauk, lecz wspierają je wszystkie., 2. Ich celem jest wychowanie, czyli wiedza do zastosowania w życiu codziennym., 3. Ich celem jest mądrość, czyli wiedza dla samej wiedzy., 4. Ich celem jest wytwarzanie przedmiotów. Nauki teoretyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Nie należą do żadnej z grup nauk, lecz wspierają je wszystkie., 2. Ich celem jest wychowanie, czyli wiedza do zastosowania w życiu codziennym., 3. Ich celem jest mądrość, czyli wiedza dla samej wiedzy., 4. Ich celem jest wytwarzanie przedmiotów.
R9gQ3DCwqTldW11
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zestawienie w taki sposób, aby obrazowało podział nauk zaproponowany przez Stagirytę. teoretyczne Możliwe odpowiedzi: 1. retoryka, 2. sztuki piękne, 3. metafizyka, 4. matematyka, 5. rzemiosła, 6. polityka, 7. logika, 8. fizyka, 9. etyka praktyczne Możliwe odpowiedzi: 1. retoryka, 2. sztuki piękne, 3. metafizyka, 4. matematyka, 5. rzemiosła, 6. polityka, 7. logika, 8. fizyka, 9. etyka wytwórcze Możliwe odpowiedzi: 1. retoryka, 2. sztuki piękne, 3. metafizyka, 4. matematyka, 5. rzemiosła, 6. polityka, 7. logika, 8. fizyka, 9. etyka nauki pozostałe Możliwe odpowiedzi: 1. retoryka, 2. sztuki piękne, 3. metafizyka, 4. matematyka, 5. rzemiosła, 6. polityka, 7. logika, 8. fizyka, 9. etyka
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się ze znajdującą się poniżej fikcyjną historią, a następnie odpowiedz, której współczesnej dyscyplinie filozoficznej odpowiada poruszana w niej problematyka. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się ze znajdującą się poniżej fikcyjną historią, a następnie odpowiedz, której współczesnej dyscyplinie filozoficznej odpowiada poruszana w niej problematyka. Swoją odpowiedź uzasadnij.

Szymon poszedł po zakupy. Było późno, tuż przed zamknięciem sklepu, więc spieszył się i w roztargnieniu nie zauważył, że kasjerka pomyliła się przy wydawaniu mu pieniędzy. Zamiast wydać mu resztę z banknotu o nominale pięćdziesiąt złotych, którym zapłacił, wydała mu resztę wraz z tym banknotem. Dopiero w domu spostrzegł, że ma w portfelu za dużo pieniędzy. Szymon postanowił więc, że następnego dnia odda kasjerce należność. Nie zastał jej jednak w sklepie i z powodu natłoku codziennych obowiązków, zapomniał o całej sprawie. Gdy po kilku dniach przypomniał sobie i ponownie poszedł po zakupy, dowiedział się, że ekspedientka już nie pracuje, ponieważ któregoś dnia, po jej zmianie, w kasie brakowało pięćdziesięciu złotych. Szymon oddał więc pieniądze bezpośrednio kierownikowi, ponieważ uznał, że nie należą one do niego. Wrócił do domu, mając wyrzuty sumienia i myśląc, że gdyby poświęcił się tej sprawie nieco bardziej, roztargniona kasjerka nie straciłaby pracy.

RlLuagARqfu5B
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

W e‑materiale znajdują się dwa przykłady egzemplifikacji stoicko‑epikurejskiego ujęcia relacji trzech dyscyplin filozoficznych. Są nimi metafory jajka i sadu. Oprócz nich stoicy obmyślili też metaforę żywego stworzenia, gdzie kościec przedstawia logikę, mięśnie i skóra – fizykę, a dusza – etykę. Zastanów się i opisz własny przykład egzemplifikujący relację pomiędzy logiką, fizyką i etyką, a następnie go uzasadnij.

RDZPTpzpVUSS6
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie wiadomości z e‑materiału wskaż, jaką problematyką zajmują się poszczególne działy filozofii.

R1afXxkybxu2i
metafizyka (Uzupełnij) epistemologia (Uzupełnij) etyka (Uzupełnij) estetyka (Uzupełnij) aksjologia (Uzupełnij) antropologia (Uzupełnij).
R1NjLorgYWVFU3
Ćwiczenie 7
Uzupełnij tekst właściwymi odpowiedziami. Za pomocą kilku przykładów można wskazać, dlaczego filozofia jest matką wszystkich nauk. Do grona jej najmłodszych „córek” należy 1. matematyka, 2. Comta, 3. Arystotelesa, 4. socjologia, 5. nieistniejącą, 6. niepoważną, 7. najdoskonalszą, 8. fizyka, 9. psychiki, 10. Wundta, 11. zjawisk fizycznych, 12. relacji matematycznych, 13. polityki, 14. psychologia, 15. Leibniza, 16. społeczeństwa, która nie od razu została uznana za naukę niezależną. Symbolicznie za jej ojca uznaje się 1. matematyka, 2. Comta, 3. Arystotelesa, 4. socjologia, 5. nieistniejącą, 6. niepoważną, 7. najdoskonalszą, 8. fizyka, 9. psychiki, 10. Wundta, 11. zjawisk fizycznych, 12. relacji matematycznych, 13. polityki, 14. psychologia, 15. Leibniza, 16. społeczeństwa, który nadał jej nazwę. Wielu naukowców i myślicieli jednak długo uważało ją za naukę 1. matematyka, 2. Comta, 3. Arystotelesa, 4. socjologia, 5. nieistniejącą, 6. niepoważną, 7. najdoskonalszą, 8. fizyka, 9. psychiki, 10. Wundta, 11. zjawisk fizycznych, 12. relacji matematycznych, 13. polityki, 14. psychologia, 15. Leibniza, 16. społeczeństwa, co podważało jej sensowność. Dziś jest pełnoprawną dziedziną wiedzy, która zajmuje się badaniem 1. matematyka, 2. Comta, 3. Arystotelesa, 4. socjologia, 5. nieistniejącą, 6. niepoważną, 7. najdoskonalszą, 8. fizyka, 9. psychiki, 10. Wundta, 11. zjawisk fizycznych, 12. relacji matematycznych, 13. polityki, 14. psychologia, 15. Leibniza, 16. społeczeństwa.
2
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z fragmentem Etyki nikomachejskiej Arystotelesa, a następnie wskaż zdanie, które trafnie opisuje cytowaną treść. 
Zapoznaj się z fragmentem Etyki nikomachejskiej Arystotelesa, a następnie wskaż zdanie, które trafnie opisuje cytowaną treść. 
1
Arystoteles Etyka nikomachejska

Ponieważ rozważania niniejsze mają – w przeciwstawieniu do wszystkich innych – cel nie teoretyczny (zastanawiamy się bowiem nad dzielnością [tzn. cnotą] nie dla poznania, czym ona jest, lecz po to, aby stać się dzielnymi, bo w przeciwnym wypadku nie mielibyśmy żadnego pożytku z tych rozważań), przeto musimy zastanowić się nad zagadnieniami związanymi z działaniem, a mianowicie, w jaki sposób należy go dokonywać; ono bowiem rozstrzyga też – jak już o tym była mowa – o kierunku naszych trwałych dyspozycji. Że więc należy postępować zgodnie ze słuszną oceną, to jest pogląd powszechny, który przyjmijmy jako założenie.

Niżej będzie o tym mowa, na czym polega owa słuszna ocena i jaki jest jej stosunek do innych zalet. Z góry zaś na to jedynie zgodzić się trzeba, że wszelkie zagadnienia praktyczne przedstawiać należy w ogólnym zarysie tylko, a nie w sposób ścisły, jak to już zresztą na początku powiedzieliśmy, że żądać należy zawsze opracowania zgodnego z naturą przedmiotu. Otóż kwestie dotyczące postępowania i tego, co pożyteczne, nie dopuszczają żadnych stałych określeń, podobnie jak zagadnienie tego, co jest zdrowe. Jeśli zaś tak się rzecz ma w odniesieniu do kwestii ogólnych, to tym bardziej nie może być dokładne opracowanie poszczególnych kwestii jednostkowych; nie podpada ono bowiem pod żadną sztukę ani pod żadne przepisy, lecz sami działający muszą zawsze stosować się do danych okoliczności, jak się to dzieje też przy wykonywaniu sztuki lekarza czy sternika.

fil1 Źródło: Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, Warszawa 1957, s. 45–46.
R11ZYL2xZJFWO
Możliwe odpowiedzi: 1. Arystoteles wskazuje, że etyka jest nauką praktyczną, której teoretycznie nie da się opracowywać., 2. Arystoteles wskazuje, że etyka jest nauką teoretyczną, bo koncepcję cnoty można opracować tylko w teorii, gdyż codzienna praktyka rozmija się z tym pojęciem., 3. Arystoteles wskazuje, że etyka jest nauką praktyczną, która teoretycznie opracowuje ogólne normy mówiące nam o tym, jak zachowywać się w konkretnej sytuacji., 4. Arystoteles wskazuje, że etyka jest nauką teoretyczną, gdyż samo pojęcie cnoty jest czysto teoretyczne i nie można o nim mówić ogólnie w konkretnych przypadkach praktyki naszego życia.
3
Ćwiczenie 9

Opisz własnymi słowami, jak w kolejnych podziałach dyscyplin filozoficznych (stoicko‑epikurejskiej, arystotelesowskiej i współczesnej) zmieniała się rola i zadania fizyki jako dziedziny filozoficznej.

RXZsx0YTYVUOn
(Uzupełnij).