Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Współczesny podział dziedzin filozoficznych – klasyczne dyscypliny filozoficzne

Polecenie 1
Zapoznaj się z treściami zawartymi w opisach do poniższej galerii. W każdym z punktów ukryto opisy grafik. Zastanów się, dlaczego to właśnie one reprezentują poszczególne dziedziny.
Zapoznaj się z treściami zawartymi w opisach do poniższej galerii. W każdym z punktów ukryto opisy grafik. Zastanów się, dlaczego to właśnie one reprezentują poszczególne dziedziny.
RGwaeqsedYAm11
etyka (Uzupełnij). aksjologia (Uzupełnij). estetyka (Uzupełnij). metafizyka/ontologia (Uzupełnij). epistemologia/gnoseologia (Uzupełnij). antropologia filozoficzna (Uzupełnij).
RXU6sz1SO2K4o1
Rycina przedstawia wnętrze starożytnej biblioteki. W szafach, na półkach umieszczone są zwoje z rękopisami. Sięga po nie trzech mężczyzn. Kolejny mężczyzna niesie pod pachą kilka zwojów. W pomieszczeniu jest także trzech mężczyzn, którzy znajdują się przy stole. 1. Etyka Problematyka: Dobro / Moralność. Rycina przedstawia młodą kobietę w długiej sukni. Kobieta trzyma na smyczy lwa. Źródło ilustracji: Cesare Ripa, Ikonologia, Kraków 2008, s.32. {audio}Zadaje pytania: Co i dlaczego powinienem czynić jako człowiek? Jak być dobrym człowiekiem? Jak postępować dobrze, a jak postępować się nie powinno? Czym jest zło moralne i jak mu się przeciwstawiać?, 2. Aksjologia Problematyka: Wartość i jej znaczenia. Rycina przedstawia młodą kobietę w długiej sukni. Kobieta obejmuje prawą ręką pień drzewa. Źródło ilustracji: Cesare Ripa, Ikonologia, Kraków 2008, s.148. Grafika przedstawia symboliczne ujęcie przyjaźni jako jednej z wartości. {audio}Zadaje pytania: Czym jest wartość? Kiedy i po co nadajemy czemuś wartość? Czy wartości są obiektywne (takie same dla wszystkich) czy subiektywne (dla każdego inne)? Czy coś może mieć wartość absolutną (być najważniejsze bez względu na to, jakie się komuś wydaje), czy wszystko jest relatywne (ma inną wartość dla każdego człowieka)?, 3. Estetyka. Problematyka: Piękno i jego przeżywanie. Grafika przedstawia nagiego mężczyznę, który na głowie ma chmurę. W lewej ręce trzyma kwiat, w prawej kulę. Źródło ilustracji: Cesare Ripa, Ikonologia, Kraków 2008, s.129. {audio}Zadaje pytania: Czym jest piękno? Jak przeżywa się piękno? Jakie uczucia towarzyszą kontemplacji dzieł sztuki? Co uznaje się za piękne, a czego nie i dlaczego tak jest? Czym są brzydota, kicz i niedoskonałość?, 4. Metafizyka/Ontologia. Problematyka: Byt / Przedmiot / Rzecz. Rycina przedstawia nagiego mężczyznę. W lewej ręce trzyma ogromne, ptasie pióro, w prawej słońce. Prawą nogę wspiera na ziemskim globie. Źródło ilustracji: Cesare Ripa, Ikonologia, Kraków 2008, s.342. Grafika przedstawia symboliczne ujęcie prawdy. {audio}Zadaje pytania: Dlaczego istnieje jakiś konkretny byt? W jaki sposób zaistniał? Jakie ma właściwości? Czy istnieje naprawdę? Zaistniał z konieczności, czy z przypadku? W jakiej relacji z innymi bytami pozostaje?, 5. Epistemologia / Gnoseologia Problematyka: Poznanie / Przekonanie / Mniemanie. Rycina przedstawia młodą kobietę w długiej sukni. Kobieta siedzi, czyta książkę. Źródło ilustracji: Cesare Ripa, Ikonologia, Kraków 2008, s.144. {audio}Zadaje pytania: Jak przebiega proces ludzkiego poznawania świata? W jaki sposób konstruuje się przekonania o świecie? Kiedy przekonania są prawdziwe, a kiedy mylne? Czym jest prawda i czy w ogóle możemy mówić o jej istnieniu?, 6. Antropologia filozoficzna Problematyka: Człowiek i jego zachowania / Filozofia człowieka. Rycina przedstawia mężczyznę trzymającego na rękach dużego ptaka. Źródło ilustracji: Cesare Ripa, Ikonologia, Kraków 2008, s.115. Grafika przedstawia symboliczne ujęcie obcowania z ludźmi. {audio}Zadaje pytania: Jakie jest miejsce człowieka w świecie i co o nim decyduje? Dlaczego człowiek, będąc w konkretnej sytuacji, zachowuje się w w określony sposób? Czym są jego reakcje: śmiech, złość, zmieszanie, smutek? Dlaczego człowiek dąży do życia w społeczeństwie i wytwarza kulturę?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Polecenie 2

Wybierz jedną dyscyplinę spośród przedstawionych w galerii ilustracji. Sformułuj pytanie, jakie można by zadać na jej gruncie. Następnie spróbuj na nie odpowiedzieć.

RPGeKVonWdAbk
Pytanie (Uzupełnij). Odpowiedź (Uzupełnij).