Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑pink

Oceń, w którym momencie historii filozofii możemy mówić o jej podziale na konkretne dyscypliny. Zastanów się, czy filozofia już u zarania swoich dziejów mogła być dzielona na poszczególne dziedziny, czy raczej nastąpiło to dopiero po pewnym okresie jej rozwoju.

Antyczne rozróżnienia dyscyplin filozoficznych

Filozofia musiała rozwinąć się i objąć wszystkie sfery ludzkiego życia, by możliwy był jej podział. Wcześni filozofowie greccy, od Talesa począwszy, skupiali się jedynie na poszukiwaniu archéarchéarché, prazasady istnienia świata. Zależało im na wypracowaniu takiego obrazu rzeczywistości, który nie opierał się na mitach i lokalnej religii. 
Po najwcześniejszych filozofach pojawili się materialiści, jak Demokryt, którzy starali się opisać nie tylko zasadę świata, lecz także wszelkie mechanizmy, jakimi rządzi się rzeczywistość. Jednak dopiero wraz z sofistami i Sokratesem punkt ciężkości przesunął się i odtąd centralnym zagadnieniem filozofii stał się nie otaczający świat, lecz żyjący na nim człowiek. 
Równolegle do tych przemian rozwijały się inne nurty filozoficzne, np. pitagoreizm, które próbowały tłumaczyć rzeczywistość, odszukując w niej proporcji i stałych relacji matematycznych. Ten historyczny rozwój filozofii sprawił, że ok. IV w. p.n.e. stała się ona wszechogarniająca, tzn. zaczęła dotyczyć wszystkich sfer ludzkiego namysłu, dzięki czemu mogły zacząć powstawać rozbudowane systemy filozoficzne.
Pierwszy z nich stworzył Platon, wybitny uczeń Sokratesa, a także twórca pierwszego w dziejach uniwersytetu, zwanego AkademiąAkademiaAkademią. To właśnie w Akademii dokonano pierwotnego podziału filozofii, który rozwinął się i umocnił w nieco późniejszych szkołach filozoficznych – epikurejskiej i stoickiej.

Stoicko‑epikurejski podział filozofii

R14PJV3OL7g0v1
Stoicko–epikurejski trójpodział filozofii stoicy tłumaczyli przy pomocy metafory jajka, gdzie skorupka przedstawia logikę (zawiera całość rozważań i utrzymuje ich jedność), białko – fizykę (wewnętrzną część całości, otaczającą część najważniejszą), zaś żółtko – etykę (najbardziej wewnętrzną i najważniejszą część całości).
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.

Stoicy, w zgodzie z nauką Akademii, dzielili wszelkie rozważania filozoficzne na trzy osobne domeny: logikę, szeroko rozumianą fizykę oraz etykę. Pierwsza z nich dotyczy logicznego myślenia, poprawności wnioskowania, sposobu udowadniania stawianych tez. Druga opisuje zasady, jakimi rządzi się rzeczywistość, określa w jaki sposób istnieje i funkcjonuje świat. Trzecia zaś, będąca najważniejszą ze wszystkich, dotyczy tego, jak powinien zachowywać się człowiek względem siebie, innych i otaczających go rzeczy. 
Z taką klasyfikacją zgadzał się także Epikur z Samos, za którym cały ruch epikurejski przyjął powyższe rozróżnienie.

R17s2oqAMFwXc
Inną egzemplifikacją stoicko–epikurejskiego podziału dyscyplin filozoficznych jest metafora sadu. W tym przypadku ziemia i płoty sadu przedstawiają logikę (podstawę i granicę rozważań), drzewa – fizykę (główną formę istnienia całego sadu, tzn. rzeczywistości), zaś owoce – etykę (sens i główny powód powstania sadu–świata).
Źródło: domena publiczna.

Arystoteles i odmienny podział nauk

Trójczłonowy podział filozofii nie był jedynym, jaki powstał w antyku. Arystoteles, najwybitniejszy uczeń Platona, na wzór swojego mistrza założył własną uczelnię, zwaną LikejonemLikejonLikejonem. W odróżnieniu od metod Akademii, Arystoteles kładł większy nacisk na rozwój nauk szczegółowych, przez co musiał zaproponować ich bardziej złożony podział.

  • Nauki teoretyczne (od gr. thetaepsilonomegarhoίalfa, teoria, oznaczającego coś czysto intelektualnego, myślnego) – tzw. nauki „czyste”, typowo rozumowe. Nie muszą mieć praktycznego zastosowania, a uprawia się je przy użyciu umysłu. Należą do nich: metafizyka (dotycząca zagadnień ponad– czy pozafizycznych), fizyka (dotycząca otaczającego świata) oraz matematyka (dotycząca relacji i zależności matematycznych).

  • Nauki praktyczne (od gr. pirhoxiiotaς, praksis, odwołującego się do praktyki)– rodzaj nauk, które służą praktycznemu wykorzystaniu wiedzy teoretycznej. Są to: polityka (dotycząca wychowania całego polis, a więc ogółu ludzi w kraju – społeczeństwa) oraz etyka (ucząca, jak każdy człowiek powinien się zachowywać).

  • Nauki pojetyczne (od gr. piomicronίetasigmaiotaς, poiesis, wytwarzanie) – nauki, dzięki którym wytwarzane są konkretne przedmioty. Należą do nich sztukarzemiosła.

Poza tym można również wskazać nieformalny zbiór trzech pozostałych nauk, które zdaniem Arystotelesa, nie należą do żadnej z trzech powyższych grup, ale służą każdej z nich. Są to: logika (służy każdej innej nauce, pouczając o poprawności rozumowania), retoryka (uczy pięknego przemawiania, jasnego nauczania i przekonywania rozmówców do swoich racji) oraz poetyka (bada nasze przeżycia i emocje towarzyszące kontemplowaniu i przeżywaniu dzieł sztuki i rzemiosł).

R19s67lC2NFTN
Arystoteles ze Stagiry (384–322 r. p.n.e.) – uczeń Platona Ateńczyka i nauczyciel Aleksandra Macedońskiego. Założył Likejon, drugą w dziejach szkołę filozoficzną, którą można uznać za pierwowzór uniwersytetu. W ośrodku tym nauki szczegółowe mogły rozwijać się w sposób dynamiczny i niezmącony.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.
bg‑pink

Przeanalizuj stwierdzenie głoszące, że wszystkie nauki bezpośrednio lub pośrednio wywodzą się z filozofii. Rozważ, czy znasz jakąś naukę, która przeczyłaby tej tezie.

Filozofia matką nauki

Już od czasów Arystotelesa w obrębie filozofii zaczęły się wyszczególniać konkretne nauki szczegółowe, które z czasem stały się niezależnymi dziedzinami wiedzy. W samym Likejonie zainicjowano ponad sześćdziesiąt takich nauk, od geologii i geodezji, poprzez hydrologię, botanikę i zoologię, aż po psychologię i politologię. Wraz z upływem kolejnych stuleci, coraz więcej nauk usamodzielniało się, lecz trudno wskazać jakąkolwiek naukę, która bezpośrednio lub pośrednio nie wynika z filozofii. Fizyka, która zaistniała jako filozoficzne rozważania o physis (gr. phiύsigmaiotaς – przyroda, całość natury) podzieliła się na wszystkie istniejące nauki przyrodnicze i szereg innych nauk ścisłych. Sama fizyka, w dzisiejszym rozumieniu, była zależna od filozofii aż do XIX w., bowiem dopiero wtedy przestała służyć filozoficznym sporom o naturę czasu, przestrzeni i materii. Mniej więcej w tym samym czasie usamodzielniły się dwie, jak dotąd ostatnie i najmłodsze „córki” filozofii – socjologia i psychologia.

Ry84epETU7gc0
Sir Godfrey Kneller, Isaac Newton, 1702.
Isaac Newton (1643–1727) – angielski filozof działający na przełomie XVII i XVIII w. Prowadził polemikę z niemieckim badaczem Gottfriedem Wilhelmem Leibnizem. Spór dotyczył m.in. relacji pomiędzy materią a czasem i przestrzenią (czy czas i przestrzeń są nieskończone, czy można o nich mówić tylko tam, gdzie występuje materia?). Rozważania Newtona zdobyły większą popularność, powstał szereg koncepcji fizycznych, z których korzysta się do dziś. Jego postać jest przykładem na to, że fizyka była zależna od filozofii aż do XIX wieku, gdyż spory z Leibnizem dotyczyły światopoglądów filozoficznych.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1XG0YJthk0EK
Wilhelm Wundt (1832–1920) – niemiecki filozof i psycholog.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RqJpcLCG57Req
August Comte (1798–1857) – francuski filozof i pozytywista, twórca pojęcia socjologia, przez co jest uważany za jej symbolicznego ojca. W odróżnieniu od psychologii, nie tak łatwo wskazać moment zaistnienia socjologii jako nauki niezależnej od filozofii. Socjologia musiała długo walczyć o to, by została uznana za pełnoprawną naukę. Drwiono wręcz, że najwybitniejsi socjologowie byli podrzędnymi filozofami, a więc socjologia sama w sobie nie może mieć dużej wartości poznawczej.
Źródło: Jean-Pierre Dalbéra, Wikimedia Commons, domena publiczna.
bg‑pink

Zastanów się, jakie znasz współczesne dyscypliny filozoficzne. Spróbuj wskazać, czym się zajmują. Rozważ, czy zachodzą między nimi jakieś relacje.

Dyscypliny filozoficzne dzisiaj

Mimo wyodrębnienia się nauk szczegółowych, nie wszystkie dyscypliny filozoficzne stały się osobnymi i niezależnymi dziedzinami. Dzięki temu możemy mówić dziś o sześciu tzw. „klasycznych dyscyplinach filozoficznych”. Są to:

  • etyka, która dotyczy tego jak powinien zachowywać się człowiek, aby postępować moralnie i czynić dobro;

  • aksjologia, która operuje pojęciem wartości, tłumacząc czym te wartości są, jak je rozróżniać i oceniać;

  • estetyka, która posługuje się pojęciem piękna, bada dzieła sztuki i odczucia, jakie wywołują one w człowieku;

  • epistemologia, nazywana gnoseologią lub teorią poznania, bada, na czym polega proces poznania i kiedy można mówić o poczuciu pewności odnośnie tego, co jest poznawane;

  • metafizyka, z której wyłoniła się ontologia, bada istnienie, właściwości i cechy każdego bytu (rzeczy, przedmiotu);

  • antropologia zajmuje się pojęciem człowieka, analizuje jego zachowania i zastanawia się, w jaki sposób wytwarza on kulturę i cywilizację.; nazywana bywa także antropologią filozoficzną, aby odróżnić ją od nauk niezależnych od filozofii, np. antropologii kulturowej, antropologii tańca, a nawet antropologii jedzenia.

Powyższe dziedziny wiedzy wciąż pozostają w obrębie szeroko rozumianej filozofii i prawdopodobnie nie usamodzielnią się, ze względu na swój charakter.

Słownik

Akademia
Akademia

(od gr. Άkappaalfadeltaήmuepsiloniotaalfa, Akademeja) – szkoła filozoficzna założona przez Platona Ateńczyka, pierwsza w dziejach uczelnia, stanowiąca pierwowzór uniwersytetu; nazwa pochodzi od Apollina Akademosa, w którego gaju Akademia się mieściła

arché
arché

(gr. rhochiή – początek, zasada, podstawa) termin wprowadzony do filozofii najprawdopodobniej przez Anaksymandra z Miletu, oznaczający źródło, początek, pratworzywo, przyczynę (głównie materialną) całości bytu, budulec rzeczywistości, ale jednocześnie niezmienną zasadę (naturę) istnienia; wokół problemu arché koncentrował się początkowy okres rozwoju starożytnej filozofii greckiej, od Talesa po Arystotelesa

Likejon
Likejon

(od gr. lambdaύkappaepsiloniotaomicronnu, lykeion) szkoła filozoficzna założona przez Arystotelesa ze Stagiry; historycznie druga, zaraz po Akademii Platońskiej; jej nazwa wywodzi się od świątyni Apollina Likejosa, obok której znajdowały się budynki uczelni; nazywana też „Gimnazjonem” lub „Gimnazjum” (od gr. gammaupsilonmunuάsigmaiotaomicronnu, gymnasiongymnos - nagi gdyż wcześniej znajdowały się tam sale gimnastyczne) i Perypatem (od gr.
piepsilonrhoiotapialfatauepsilonnuperipatos – przechadzka, ponieważ Arystoteles lubił wykładać, przechadzając się wraz z uczniami)