Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Jak moje państwo spełnia swoje funkcje?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje pojęcie państwa jako organizacji politycznej;

  • prezentuje atrybuty państwa;

  • omawia funkcje wewnętrzne i zewnętrzne państwa;

  • definiuje cechy władzy państwowej;

  • przedstawia, jak państwo polskie realizuje swoje funkcje.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • mapa mysli;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymali zadanie zapoznania się z zasadami funkcjonowania państwa i jego zadaniami. W tym celu mieli wyszukać informacje w dostępnych im źródłach internetowych.

2. Podział klasy na cztery grupy:

  • grupa I – definicje państwa;

  • grupa II – atrybuty (cechy) państwa;

  • grupa III – funkcje państwa (zewnętrzne i wewnętrzne);

  • grupa IV – władza państwowa i legitymizacja władzy.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Krótkie wprowadzenie przez nauczyciela do prezentacji uczniów związanych z państwem i jego funkcjami – rozmowa nauczająca.

2. Każda z czterech grup prezentuje przygotowane przez siebie materiały dotyczące:

  • grupa I – definicji państwa i ich rodzajów;

  • grupa II – atrybutów (cech) państwa;

  • grupa III – funkcji państwa (zewnętrznych i wewnętrznych);

  • grupa IV – władzy państwowej i legitymizacji władzy.

Każda z grup po zaprezentowaniu swojego materiału podaje krótkie podsumowanie, które reszta klasy zapisuje w zeszytach jako mapę myśli.

3. Analiza prezentacji multimedialnej „Jak Rzeczpospolita Polska realizuje swoje funkcje wewnętrzne i zewnętrzne”. Wykonanie ćwiczeń do prezentacji multimedialnej.

4. Po zakończeniu pracy z prezentacją nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów na temat, czy Rzeczpospolita rzeczywiście spełnia obie funkcje zgodnie z oczekiwaniami obywateli. Uczniowie przedstawiają swoje poglądy, które są zapisywane na tablicy w formie mapy myśli.

Faza podsumowująca

1. Dyskusja na temat propozycji przedstawionych przez uczniów o spełnianiu lub niespełnianiu przez państwo polskie swoich funkcji wewnętrznych i zewnętrznych.

2. Podsumowanie zajęć. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Dokończ ćwiczenia z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Małgorzata Czuryk, Katarzyna Dunaj, Mirosław Karpiuk, Krzysztof Prokop, Bezpieczeństwo państwa. Zagadnienia prawne i administracyjne, Olsztyn 2016.

Georg Jellinek, Ogólna nauka o państwie, Warszawa 1924.

Wojciech Lamentowicz, Państwo współczesne, Warszawa 1993.

Stanisław Sagan, Vikroriya Serzhanova, Nauka o państwie współczesnym, Warszawa 2013.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał inspirujący szersze opracowanie funkcji państwa.