1
Pokaż ćwiczenia:
Rga4qmOAvOygy1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, jakie rodzaje prawowitej władzy wyróżnił Max Weber. Możliwe odpowiedzi: 1. legalna, 2. tradycyjna, 3. charyzmatyczna, 4. nowoczesna, 5. religijna, 6. terytorialna
11
Ćwiczenie 2
RqmBEzFxuSUor
Wyjaśnij, jak Georg Jellinek zdefiniował pojęcie państwa. (Uzupełnij).
R6psuaLAop70s1
Ćwiczenie 3
Zaznacz, co nie jest cechą państwa. Możliwe odpowiedzi: 1. suwerenność, 2. władza, 3. terytorium, 4. religia
R1AboCelhN7gf1
Ćwiczenie 4
Dopasuj pojęcie do definicji. funkcja prawodawcza Możliwe odpowiedzi: 1. jej celem jest tworzenie przez państwo systemu prawnego, który obowiązuje na terytorium całego państwa, 2. brak definicji, 3. polega na podejmowaniu przez właściwe organy władzy działań mających na celu zapewnienie ładu i porządku publicznego oraz wymuszeniu na obywatelach przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, 4. to całokształt działań podejmowanych przez organy administracji publicznej (państwowej i samorządowej) we wszystkich sferach życia publicznego funkcja administracyjna Możliwe odpowiedzi: 1. jej celem jest tworzenie przez państwo systemu prawnego, który obowiązuje na terytorium całego państwa, 2. brak definicji, 3. polega na podejmowaniu przez właściwe organy władzy działań mających na celu zapewnienie ładu i porządku publicznego oraz wymuszeniu na obywatelach przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, 4. to całokształt działań podejmowanych przez organy administracji publicznej (państwowej i samorządowej) we wszystkich sferach życia publicznego funkcja porządkowa Możliwe odpowiedzi: 1. jej celem jest tworzenie przez państwo systemu prawnego, który obowiązuje na terytorium całego państwa, 2. brak definicji, 3. polega na podejmowaniu przez właściwe organy władzy działań mających na celu zapewnienie ładu i porządku publicznego oraz wymuszeniu na obywatelach przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, 4. to całokształt działań podejmowanych przez organy administracji publicznej (państwowej i samorządowej) we wszystkich sferach życia publicznego funkcja kulturalna Możliwe odpowiedzi: 1. jej celem jest tworzenie przez państwo systemu prawnego, który obowiązuje na terytorium całego państwa, 2. brak definicji, 3. polega na podejmowaniu przez właściwe organy władzy działań mających na celu zapewnienie ładu i porządku publicznego oraz wymuszeniu na obywatelach przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, 4. to całokształt działań podejmowanych przez organy administracji publicznej (państwowej i samorządowej) we wszystkich sferach życia publicznego
21
Ćwiczenie 5
RvFzxBcoBz6oz
Opisz, z jaką formą legitymizacji władzy mamy do czynienia w Rzeczypospolitej Polskiej. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Małgorzata Czuryk, Katarzyna Dunaj, Mirosław Karpiuk, Krzysztof Prokop Bezpieczeństwo państwa. Zagadnienia prawne i administracyjne

1.3. Bezpieczeństwo państwa w Konstytucji RP

Bezpieczeństwo jest jedną z najważniejszych wartości, do których odwołuje się Konstytucja z 1997 r. Spośród wielu pojęć bezpieczeństwa występujących w prawoznawstwie Konstytucja RP stosuje tylko niektóre. Wyróżniają się przede wszystkim takie pojęcia, jak: „bezpieczeństwo obywateli”, „bezpieczeństwo państwa”, „bezpieczeństwo wewnętrzne” i „bezpieczeństwo zewnętrzne”. W przepisach konstytucyjnych występuje również „porządek publiczny”. Nie ma zaś w ustawie zasadniczej często spotykanych na gruncie prawa administracyjnego takich terminów, jak „bezpieczeństwo publiczne”, „spokój (ład) publiczny” oraz „bezpieczeństwo i porządek publiczny”. Najważniejsze znaczenie odgrywa brak w Konstytucji RP terminu „bezpieczeństwo narodowe”, co nie wyklucza jednak możliwości posługiwania się tym terminem w rozważaniach konstytucyjnoprawnych, zwłaszcza jeśli uwzględnić dorobek nauki w ustaleniu znaczenia tego pojęcia.

bezpieczenstwo Źródło: Małgorzata Czuryk, Katarzyna Dunaj, Mirosław Karpiuk, Krzysztof Prokop, Bezpieczeństwo państwa. Zagadnienia prawne i administracyjne, Olsztyn 2016, s. 23.
R9PzVB8CHIVDk
Wyjaśnij, dlaczego w konstytucji nie ma mowy o bezpieczeństwie narodowym. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
(br) Prezydent to najwyższy reprezentant państwa, ale politykę zagraniczną prowadzi rząd

Prezydent jest najwyższym przedstawicielem państwa, ale politykę zagraniczną prowadzi rząd; konstytucja konkretnie wymienia kompetencje prezydenta w obszarze polityki zagranicznej, chodzi m.in. o powoływanie ambasadorów i ratyfikowanie umów międzynarodowych – mówi prof. Marek Chmaj. Konstytucjonalista powiedział, że ustawa zasadnicza w art. 126 mówi, iż prezydent jest najwyższym przedstawicielem państwa w stosunkach zewnętrznych, natomiast w art. 146 wskazuje, że politykę zagraniczną prowadzi Rada Ministrów.

Co do tego nie ma wątpliwości – polityka zagraniczna to rząd, natomiast prezydent, jako reprezentant państwa, może gratulować, wskazywać, inicjować, zachęcać, składać kondolencje itp., ale nie może podejmować decyzji w zakresie polityki zagranicznej – powiedział prof. Chmaj.

Podkreślił, że jeżeli prezydent uczestniczy w posiedzeniach gremiów międzynarodowych i zabiera na nich głos, to aby móc coś proponować, musi mieć do tego pełnomocnictwa rządu, jeżeli chodzi o prowadzenie polityki zagranicznej. Jak dodał, konstytucja wskazuje też, że odnośnie polityki zagranicznej prezydent ma tylko trzy kompetencje, wskazane ściśle w konstytucji, jest to katalog zamknięty.

Po pierwsze, mianuje i odwołuje polskich ambasadorów, czyli pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej w innych państwach czy organizacjach międzynarodowych, po drugie, przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące od akredytowanych w Polsce przedstawicieli dyplomatycznych innych państw i organizacji międzynarodowych, po trzecie, ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe – wyjaśnił konstytucjonalista.

onet Źródło: (br), Prezydent to najwyższy reprezentant państwa, ale politykę zagraniczną prowadzi rząd, 10.03.2015 r., dostępny w internecie: onet.pl [dostęp 8.06.2020 r.].
RWZRHh4xi8MWf
Wyjaśnij, jaką rolę pełni ambasador w polityce zagranicznej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Bronisław Tumiłowicz Co dziś oznacza suwerenność kraju?

prof. Konstanty Wojtaszczyk, Instytut Nauk Politycznych UW

Jednym ze sposobów rozumienia suwerenności jest zdolność do kształtowania i realizowania celów polityki zagranicznej. Z kolei aspekt wewnętrzny oznacza prawo władz państwa do tworzenia wewnętrznego ustroju i porządku politycznego. Te aspekty składają się na suwerenność w kontekście członkostwa w UE. Decydujący jest fakt, iż sami podjęliśmy decyzję o wstąpieniu do wspólnoty. Nikt nas nie zmuszał i suwerenność została uszanowana. Jednocześnie ukształtowała się tak, że decydując się na przystąpienie, część kompetencji przekazujemy instytucjom ponadnarodowym, europejskim. Z jednej strony suwerenność zostaje ograniczona, bo musimy realizować przepisy prawa UE, odstępstwo zaś kończy się sankcjami. Z drugiej strony jednak poprzez fakt uczestnictwa w UE mamy większy wpływ na jej funkcjonowanie, niż gdybyśmy do niej nie przystąpili. Pewne kompetencje suwerenności tracimy, ale zyskujemy też większe możliwości oddziaływania we współdziałaniu. Fakt, że najważniejsze decyzje w UE podejmuje się jednomyślnie z udziałem wszystkich państw członkowskich, oznacza poszanowanie ich suwerenności przez innych uczestników wspólnoty.

tygodnik Źródło: Bronisław Tumiłowicz, Co dziś oznacza suwerenność kraju?, 4.10.2004 r., dostępny w internecie: tygodnikprzeglad.pl [dostęp 8.06.2020 r.].
RFGB9ouNiYgh2
Wyjaśnij, czy wejście Rzeczypospolitej do UE ograniczyło naszą suwerenność. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej

Art. 1. [Przedmiot ustawy; mecenat państwa]

  1. Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

  2. Państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych, a także opieki nad zabytkami i ochrony dziedzictwa narodowego w Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.

  3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

  4. Mecenat, o którym mowa w ust. 2 i 3, sprawują także organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich właściwości.

ustawa Źródło: Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 8.06.2020 r.].
RJO9NEKcxgY2H
Wyjaśnij, na czym polega idea mecenatu kulturalnego pełnionego przez państwo. (Uzupełnij).